مروری بر زندگینامه انوره دو بالزاک ، نویسنده مشهور فرانسوی
مروری بر زندگینامه انوره دو بالزاک ، نویسنده مشهور فرانسوی

انوره دو بالزاک یکی از مطرح‌ترین نویسنده‌های کشور فرانسه و جهان است که اگر اهل مطالعه باشید بدون تردید اسم او را شنیده و یا نوشته‌های او را خوانده اید. به مناسبت سالروز تولد دو بالزاک به اتفاق یکدیگر به بررسی زندگی این نویسنده مشهور و محبوب فرانسوی می پردازیم.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، اُنوره دو بالزاک (به فرانسوی: Honoré de Balzac) (زاده ۲۰ مه ۱۷۹۹ – درگذشتهٔ ۱۸ اوت ۱۸۵۰) نویسندهٔ نامدار فرانسوی است که او را پیشوای مکتب واقع‌گرایی اجتماعی می‌دانند. او یکی از نویسندگان مشهور فرانسوی است که به طور قطع دوست داران ادبیات با وی آشنا هستند. از این جهت از آشنایی با دو بالزاک با شما سخن می‌گوییم چرا که می‌دانیم بسیاری از آثار او در کشور ما به زبان فارسی ترجمه شده است و اتفاقا از جلمه پرفروش‌ترین آثار ادبی خارجی که به زبان خودمان ترجمه شده نیز می‌باشد.
 
این نویسنده مشهور که بسیاری او را پیشوای مکتب رئالیسم اجتماعی توصیف می‌کنند، توانسته با خلق آثاری فوق العاده خودش را در سطح جهان معرفی کند. حداقل در ایران که ما می‌دانیم به خوبی شناخته شده است و افرادی که در رشته‌های ادبیات تحصیل می‌کنند به مطالعه‌ی بسیاری از آثار او در دانشگاه خواهند پرداخت.
 
به همین منظور در این پست قصد داریم در مورد او اطلاعات بیشتری کسب کنیم و زندگینامه انوره دو بالزاک را از دوران کودکی و نوجوانی تا زمان آغاز فعالیت حرفه‌ای مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم که طرفداران ادبیات خارجی از این مقاله لذت ببرند.

 
دوران کودکی و نوجوانی انوره دو بالزاک
 
انوره دو بالزاک در بیستم می ۱۷۹۹ متولد شد. خانواده‌ی او از نظر شرایط اقتصادی در اوضاعی متوسط قرار داشتند، به همین دلیل نمی‌توانستند انوره را به یک مدرسه‌ی درجه یک بفرستند. سرانجام انوره در سن هشت سالگی به مدرسه‌ی شبانه روزی فرستاده شد، اما بنا به دلایلی در سال ۱۸۱۳ مجبور به ترک مدرسه شد. پس از آن مشخص شد که پدر وی قصد مهاجرت به پاریس را داشته است و بدین منظور برای به دست آوردن بودجه‌ی کافی مجبور شده از تحصیل انوره دو بالزاک جلوگیری کند.
 
به هر شکلی که بود انوره دو بالزاک موفق شد به دانشگاه برود و پس از سال‌ها تلاش و تحصیل در رشته‌ی سخت حقوق، مدرک خود را دریافت کند. نکته‌ی جالب در مورد دریافت مدرک حقوق انوره دو بالزاک این است که او این نشان خود را در زمانی بسیار کوتاه دریافت کرد. انوره دو بالزاک که سال‌های زیادی از عمر خود را به تحصیل در رشته‌ی حقوق پرداخته بود و دوست داشت در این رشته فعالیت خود را ادامه دهد، بنا به اصرار خانواده‌ی خویش مجبور به کنار گذاشتن حقوق و کار در زمینه‌ی ادبیات شد.
 
آغاز فعالیت حرفه‌ای
 
به هر شکلی که بود انوره دو بالزاک به ادبیات وارد شد و در آن جا کار خود را پی گرفت. وی در ابتدای راه خود، به دلیل نداشتن تجربه تحت تاثیر کار‌های والتر اسکات قرار گرفت و به همین دلیل نخستین کار‌های انوره دو بالزاک در زمینه امور تاریخی بودند.
 
جالب است بدانید که وی به قدری از این آثار متنفر بود که بعد‌ها در مصاحبه‌های خویش از این رمان‌های تاریخی خود با نام مزخرفات ادبی یاد کرد. در این دوران که زندگی به سختی برای انوره دو بالزاک در حال گذران بود و از وضعیت مالی چندان خوبی برخوردار نبود، با زنی به نام لور دو برنی آشنا شد.
 
این زن که بیش از بیست سال از انوره دو بالزاک بزرگ‌تر بود، نقش بسیار مهمی در رشد و تعالی وی بازی کرد .  برنی که از شرایط مالی بسیار خوبی برخوردار بود کار‌های انوره دو بالزاک را تحت حمایت خویش قرار داد و هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی به حمایت از آن‌ها پرداخت. بالزاک ، توانست زندگی خوبی را در کنار برنی سپری کند.
 

 
نخستین اثر شناخته شده انوره دو بالزاک
 
اولین اثر شناخته شده‌ی انوره دو بالزاک روان شناسی ازدواج بود که در سال ۱۸۲۹ آن را منتشر کرد. در این دوران بالزاک سعی کرد با نوشتن رمان‌های عامه پسند برای خود درآمدی کسب کند تا بدین ترتیب بتواند از زیر بار قرض‌های خود رهایی یابد.
 
در سال ۱۸۳۱ میلادی، رمان چرم ساغری توانست زندگی انوره دو بالزاک را تا حدود زیادی دگرگون کند و در نتیجه تا حدودی وی را از زیر بار خرج‌های بسیار زیاد و همین طور بدهی‌های مختلف به افراد گوناگون بیرون آورد. در حقیقت شاید بتوانیم چرم ساغری را راه نجات انوره دو بالزاک معرفی کنیم.
 
با فروش خوبی که چرم ساغری داشت، انوره دو بالزاک توانست به دوران خوش زندگی خود برسد و در این راه به دلیل در اختیار داشتن بودجه‌ی مناسب به نگارش کتب مختلفی مشغول شود. کتبی که هر کدام به فروش مناسب و قابل توجهی نیز در سر تا سر فرانسه دست پیدا کرده بودند.
 
وضع خوب انوره دو بالزاک باعث شده بود تا او لباس‌های زیبا و بعضاً گران قیمت بر تن کند و به مهمانی‌های متفاوتی برود؛ و با توجه به گفتار خوبی که داشت توانسته بود توجه افراد زیادی را به خودش جلب کند. وی در آن سال‌ها از مهم‌ترین مهمان‌های سالن‌های پاریس و از جمله دوشس دابرانتس بود. بالزاک رمان زنان رها شده را به دوشس دابرانتس تقدیم کرد.
 

آثار اُنوره دو بالزاک :
 
شوان‌ها
گوبسک رباخوار
چرم ساغری
سرهنگ شابر
اوژنی گرانده
عشق کیمیاگر
مادام دولاشانتری
یادگار‌های دو نوعروس
دختر چشم طلایی
باباگوریو
زنبق دره
پیردختر
سزار بیروتو
کشیش دهکده اورسولا میروئه
دام گستر
زن سی ساله
آرزو‌های بربادرفته
دهقانان
پزشک دهکده
دخترعمو بت
پسرعمو پونس
بهروزی و تیره‌روزی‌های روسپیان تحت عنوان فراز و نشیب زندگی بدکاران
دوشس دولانژه
مسافرخانه سرخ
فلسفه زندگی زناشویی
زن بیگناه
هونورین
 
سبک نگارش اُنوره دو بالزاک 
 
اُنوره دو بالزاک یکی از نویسندگانی است که رمان‌هایش سراسر در مورد تلاطم سرنوشت و سختی در زندگی انسان‌ها است. او همواره کوشیده است سختی‌های زندگی را به ظرافت تمام به تصویر بکشد و به مخاطب احساسی از همدردی را انتقال دهد.  در رمان‌های او از شخصیت‌های متفاوت استفاده شده است؛ به‌طوری‌که ممکن است در یک رمان با چیزی بیش از ۱۰ شخصیت روبه‌رو باشید.  مچنین انوره کوشیده همواره تمامی جوانب زندگی اجتماعی انسان را در رمان‌های خود بگنجاند. او در داستان‌های خود از اصول بانکداری، تجارت، آداب و رسوم، فرهنگ، صنعت، انتشارات، ادبیات، سیاست، هنر و… سخن می‌گوید. بالزاک در طول سالیان نویسندگی خود و پس‌ازآن توانسته است بر نویسندگانی همچون مارسل پروست، گی دو موپاسان، گوستاو فلوبر، فئودور داستایوفسکی، چارلز دیکنز، امیل زولا تأثیر بگذارد. سبک نگارش وی به‌عنوان سبک رئالیسم شناخته می‌شود و می‌توان او را به‌عنوان یکی از نخستین نویسندگان این سبک دانست. کمدی انسانی این نویسنده دارای بیش از ۹۰ داستان کوتاه است که هر یک به نحوی واقعیت‌های زندگی در فرانسه قرن ۲۰ را به مخاطب نشان می‌دهد.
 
مروری بر آثار و اندیشه‌ها اُنوره دو بالزاک
بالزاک از معدود نویسندگانی است که تمام خودش و تمامیت خودش را در آثارش نمایان می‌کند. عمده دلیل موفقیت او نگارشی مخاطب پسند و همچنین صادقانه و منطبق با حقیقت‌های وجودی اوست. اگر برای یک‌بار هم کتاب ” بابا گوربو” را خوانده باشید درمی‌یابید که به چه میزان این نویسنده‌ی بزرگ صادقانه و با نثری عاری از هرگونه اغراق و دغل به گفتگوی نهانی با مخاطب می‌پردازد. آنچه شاید مضمون بسیاری از آثار بالزاک بوده است، مهر و محبت است. او به اقسام گوناگون مهر و محبت را در آثارش جاری کرده است. سهم بیشتری از این محبت را رابطه‌ی پدر و فرزندی در آثار او دارد. او در اکثریت آثارش به یک حماسه‌سرایی در باب پدران دست‌زده است. او آن‌چنان لطیف عمیق‌ترین لایه‌های مهر پدری را به کلمات گره می‌زند و با مخاطب همراه می‌شود که گویی او خود یک مخاطب بوده است و روایت آنچه دیده است را به خوانندگان اثر خود هدیه می‌دهد. بالزاک بیش ازآنچه فکرش را بکنید بر عزت آدمی تأکید دارد. او معتقد است هیچ‌چیز انسان را جز “کرامت انسانی ” او زنده و باعزت نگه نمی‌دارد. ” کرامت انسانی” در آثار بالزاک نقش ویژه‌ای داشته و او به این مسئله توجه بسیار کرده است. او انسان را در قبل حوادث مسئول می‌بیند. او معتقد است آدمی تا پای جان خود باید برای آنچه می‌خواهد و آنچه به او عزت می‌دهد بجنگد. او همچنین در اکثر آثارش شرایطی را برای مخاطبین توصیف می‌کند که انسانی دارای عزت انسانی و کرامت انسانی، در برابر حوادثی قرار می‌گیرد که گذشتن و زیر پا گذاشتن اخلاق انسانی، او را به یک موفقیت و یا یک رشد می‌رساند. اما شخصیت‌هایی که او در داستان‌هایش به تصویر می‌کشد، این‌چنین نیستند. آن‌ها افرادی مقاوم و صبور و همچنین دارای عزت‌نفس بسیار درراه زندگانی خویش هستند.
 

 درگذشت انوره دو بالزاک

انوره دو بالزاک ۱۸ اوت ۱۸۵۰ در شهر پاریس درگذشت و در آرامستان پرلاشز به خاک سپرده شد. انوره دو بالزاک آثار مختلفی را خلق کرده است و در این میان رمان‌های او را می‌توانیم مهم‌ترین منبع الهام بسیاری از رمان نویس‌ها و نمایشنامه نویس‌های فعلی معرفی کنیم. انوره دو بالزاک در طول عمر ۵۱ ساله‌ی خود خدمات بسیار زیادی به ادبیات جهان ارائه داد.  
 
منابع : 

خانه


ویکی پدیا