آموزش کامل طرز تهیه آش ترخینه دوغ کرمانشاهی خوشمزه و مجلسی
آموزش کامل طرز تهیه آش ترخینه دوغ کرمانشاهی خوشمزه و مجلسی

آش ترخینه دوغ دستور آشپزی و طرز پخت آش ترخینه خوشمزه و مجلسی در خانه مواد لازم آش ترخینه ترخینه خشک کرمانشاهی :•: ۴۰۰ گرم لپه :•: یک لیوان هویچ :•: دو عدد متوسط رنده شده سیب زمینی :•: یک عدد متوسط رنده شده مرغ :•: ۲۰۰ گرم گوجه فرنگی :•: ۵ عدد نمک ، […]

آش ترخینه دوغ

آش ترخینه دوغ,آش ترخینه ملایر,آش ترخینه کرمانشاه,آش ترخینه لرستان,آش ترخینه

دستور آشپزی و طرز پخت آش ترخینه خوشمزه و مجلسی در خانه

مواد لازم آش ترخینه

ترخینه خشک کرمانشاهی :•: ۴۰۰ گرم

لپه :•: یک لیوان

هویچ :•: دو عدد متوسط رنده شده

سیب زمینی :•: یک عدد متوسط رنده شده

مرغ :•: ۲۰۰ گرم

گوجه فرنگی :•: ۵ عدد

نمک ، فلفل ، زرد چوبه :•: به مقدار لازم

پیاز :•: یک عدد متوسط

آش رشته , طرز تهیه آش رشته , دستور پخت آش رشته

آش ترخینه دوغ,آش ترخینه ملایر,آش ترخینه کرمانشاه,آش ترخینه لرستان, ha jvodki

دستور آشپزی و طرز پخت آش ترخینه خوشمزه و مجلسی در خانه

طرز تهیه آش ترخینه

برای تهیه آش ترخینه دوغ ابتدا در کاسه ای لپه ها را بریزید و سپس مقداری آب سرد به طوری که آب به طور کامل روی لپه ها را بگیرد روی آن ریخته سپس کمی نمک روی لپه ها بپاشید و کاسه را در کناری قرار دهید تا به مدت حداقل ۲ ساعت لپه ها خیس بخورد . سپس ترخینه خشک را داخل هونگ بریزید و بکوبید

و یا خرد کنید و با آب آن را شستشو دهید و آب را بیرون بریزید و سپس ترخینه را در کاسه ای بریزید و آب جوش بمقداری روی آن بریزید که کاملا روی آن را بپوشاند و اجازه دهید تا خوب خیس بخورد.

۲۰۰ گرم گوشت مرغ را روی تخته آشپزخانه به هر مدلی که تمایل دارید خرد کنید. هویج ها را با پوست کن یا چاقو پوست بگیرید و بشورید و با رنده آنها را رنده کنید.

پیاز را پوست بگیرید و بشورید و بعد بشکل خلالی برش دهید و در قابلمه ای نسبتا بزرگ (که بعدا تمام موادمان در آن جا بشود ) کمی روغن مایع بریزید و زیر حرارت را کم کنید تا روغن داغ شود

سپس پیاز را در روغن بریزید و تفت دهید ،زمانی که پیاز برنگ طلایی در آمد تیکه مرغ ها را به آن بیفزایید و تفت دهید و لپه اگر آب اضافه دارد بیرون بریزید و سپس به مواد درون قابلمه بیفزایید.

سپس هویج و زردچوبه را نیز اضافه کنیدو کاملا مواد درون قابلمه را زیر و رو کنید و کمی تفت دهید آنگاه ۴ لیوان آب درون قابلمه بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم مواد به مدت ۲ساعت پخته شوند.

آش ماست,طرز تهیه آش ماست,دستور پخت آش ماست,درست کردن آش ماست

آش ترخینه دوغ,آش ترخینه ملایر,آش ترخینه کرمانشاه,آش ترخینه لرستان, ha jvodki

اگر لپه شما کمی دیر پخته میشود میتوانید تمامی موادی که ذکر کردیم را در قابلمه بریزید بجز لپه را و لپه را جدا در قابلمه ای کوچک بریزید و اب درون آن ریخته و بگذارید تا بپزد سپس به مواد اضافه کنید.

زمانی که لپه ها پخته بودند نصفی از گوجه فرنگی ها را یا با رنده رنده کنید و یا روی تخته آشپزخانه ریز خرد کنید و سیب زمینی را پوست بگیرید و بشورید و با رنده رنده کنید و با گوجه فرنگی ها به مواد آش بیفزایید و خوب هم بزنید

و سپس در قابلمه را بگذارید و پس از گذشت ۱۵دقیقه ترخینه و آب جوشی که در آن ریخته بودیم (در قبل اشاره کردیم) را درون قابلمه بریزید و هم بزنید تا کاملا ترخینه ها از یکدیگر باز شوند

حالا باید در قابلمه را بگذارید تا ۳۰ دقیقه دیگر ، سپس باقی گوجه ها را نیز یا رنده کنید و یا خرد کنید و به آش اضافه کنید و در قابلمه را نیمه باز قرار دهید و حرارت همچنان ملایم باشد تا آش خوب پخته شود.

زمانی که برای جا افتادن کامل آش نیاز است چیزی بین ۳الی ۴ساعت است،که هر چه این زمان بیشتر شود آش حسابی جا می افتد و غلیظ تر میشود.

نمک و فلفل آش را به مقدار دلخواهتان بپاشید و زیر آش را خاموش کنید و با پیاز و سیر داغ آن را تزئین کنید و این آش ترخینه کرمانشاهی خوش طعم را نوش جانتان کنید.

این آش مقوی  و خوشمزه را به طرق مختلفی پخت می کنند. اگر از سیرابی و شیردان در آش ترخینه استفاده کنید طعم فوق العاده خوشمزه ای به خود می گیرد که البته باب میل همه نیست.

برای تهیه این آش با سیرابی باید مقداری سیرابی و شیردان را به صورت مربعی ۲ سانتی متر در ۲ سانتی متر با قیچی خرد کنید و به صورت آبپز اماده کنید و آبش را هم داخل آش بریزید که طعم بهتری داشته باشید.

توجه داشته باشید که سیرابی و شیردان را از فروشگاه های مجاز و بهداشتی تهیه کنید چون این فروشگاه ها با برس سیراب و شیردان را کاملا تمیز و سفید می کنند و مشکل بهداشتی نخواهند داشت.

آش ترخینه در شهرهای اراک ، کرمانشاه ف ملایر و … به صورتی سنتی طبخ می شود که در مناسبت های مناسب در برخی مناطق این آش را به صورت دسته جمعی می پزند.

آش دوغ , طرز تهیه آش دوغ , دستور پخت آش دوغ

پیشنهاد مدیر :

آش رشته

آش شله قلمکار

آش جو

آش دوغ

1/5 - (1 امتیاز)