فرزندان بیشتر حامیان بیشتر+فیلم
فرزندان بیشتر حامیان بیشتر+فیلم

فرزندان کمک کننده والدین در مراحل مخنلف زندگی هستند همانطور که خداوند آن‌ها را زینت نامیده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،یکی از معجزات خداوند برای بقای نسل انسانها اعطای نعمت فرزند دار شدن به زن و مرد است اما گاهی انسان این نعمت را نادیده می گیرد و حتی مذمت می کند.
حجت الاسلام قرائتی دربرنامه سمت خدا بطورم فصل درباره نعمت فرزند دار شدن صحبت کرده اند که در ادامه می خوانید.
برای فرزند دار شدن باید دعا کرددر قرآن مواردی داریم که راه‌های طبیعی را بروید. تغذیه و مراجعه به دکتر و آزمایش خون و آزمایش قند، کار‌هایی که عقلا و دانشمندان گفتند می‌رویم، ما مامور هستیم برویم.از اولیای خدا مریض شد دعا کرد. خدا گفت تا به دکتر نروی و دارو نخوری تو را خوب نمی‌کنم. «وَ أتُوا البُیُوتَ مِن اَبوابِهِا» هر کاری را از راهش وارد شوید.یک آیه داریم در قرآن که از در به خانه بروید، «وَ أتُوا البُیُوتَ مِن اَبوابِهِا» یعنی از در به خانه بروید. من گفتم یعنی چه، مگر کسی از پشت بام به خانه می‌رود، همه مردم از در می‌روند، چه گفتنی دارد.بعد هم امام معنا می‌کند. امام صادق فرمود «وَ أتُوا البُیُوتَ مِن اَبوابِهِا» نه این که یعنی از در، یعنی هر کاری را از راهش وارد بشوید.درِ خانه راه دارد، خواستگاری کردن راه دارد.
هر کاری را از راهش وارد شوید. آن وقت راهش کجاست؟ با مشورت با عقلا، با مطالعه، با فکر. این یک راه است، یک راه هم دعا است. آدم دعا کند که از راه‌های بی گمان هم بشود. همه راه‌ها این نیست که طراحی ما است، گاهی وقت‌ها بیرون از فکر ما و طرح ما، یک راه دیگر هم وجود دارد. در اولاد، اولاد صالح مهم است. تعبیر‌ها این است که همراه با اولاد که می‌گوییم بچه بیاورید جمعیت بیشتر بشود، چه بچه‌ای بیاوریم.در روایات این طوری است. یکی می‌گوید: «ذُریَهً طَیِّبَ» دلنشین.طیب، طیب خاطر، دلنشین. یعنی بچه را نگاه کنم این همان است که ما می‌خواستیم.یک آیه داریم «قُرَهَ عَینی» بچه وقتی به او نگاه کردی باعث افتخارت بشود، در جامعه به تو عزت بدهد. یک آیه داریم: «حَبلی مِنَ الصالِحین» بچه باید صالح باشد. یک آیه داریم که ما به او اولاد دادیم منتها اولاد «وَ أَصلَحنَا لَهُ زَوجَهُ»، بعد می‌گوید: «کانُوا یُسَارِعُونَ فِی الخَیرَاتِ» این‌ها در کار‌های خیر پیش قدم بودند. کار‌های خیر انجام می‌دهند، سرعت در کار خیر هم مهم است. هر کس می‌خواهد کار خیر بکند به او گفتند به شرطی خیر است که سه شرط را داشته باشد. یکی سریع؛ می‌خواهی عیدی بدهی زودتر بده. می‌خواهی یک کاری بکنی نگو حالا باشد برای بعد، دل طرف آب می‌شود.عجله کنید در کار خیر
 این که می‌گویند عجله کار شیطان است حرف درستی نیست. عجله در کار‌های بد کار شیطان است، در کار‌های خوب خودِ خدا گفته است «حَیَّ عَلَی الصَلاه» یعنی عجله کن، «عَجِّلُوا» یعنی عجله کن، «سابِقُوا» عجله کن، «وَاستَبِقُوا»، «سارِعُوا». این همه آیه داریم که سرعت بگیرید. منتها اول مشورت کنید، بعد از تحقیق. یعنی شما در ازدواج تحقیق کنید، عروس و داماد. این که به ما می‌خورد به ما نمی‌خورد.
این کلمه کفو یعنی چه؟
کفو یعنی همتا. این عروس و داماد همتا هم باشند، یعنی مثل جفت کفش. نه ماشینشان به هم می‌خورد که ما بنز داریم او موتور گازی، ما خانه مان ۵۰۰ متر است او خانه اش ۴۰ متر است. کفو یعنی اخلاق. یعنی وقتی تحقیقتان کامل شد دیگر معطل نکنید. حالا صبر کنیم خواهرمان زایمان دارد، صبر کنید عمویمان مرده است سالگردش بیاید تمام بشود، صبر کنیم کنکور او تمام بشود، صبر کنیم بنایی تمام شود. بعد از آن که تحقیق شد دیگر عروسی را هم فوراً انجام دهید.
در این واسطه شیطان مشکل ایجاد می کندگاهی وقت‌ها مدتی بین عقد و عروسی طول می‌کشد، در این واسطه شیطان می‌آیند یک چیزی از این فامیل به آن می‌گویند و بالعکس؛ لذا بعد از آن که نمره تحقیق شما ۲۰ بود، عجله کنید. بعد هم نگویید زشت بود. حالا من عصری عقد کردم فردا عروسی کنیم. قرآن یک آیه دارد می‌گوید هیچ کس حق ندارد سر به سر کسی بگذارد. تو چهارشنبه عقد کردی، شب جمعه عروسی کردی. چه عجله‌ای داشتی، حیا نکردی. قرآن می‌گوید: «غَیرُ مَعلُومین». چند بار این کلمه را گفته است. یعنی سر به سرش نگذار. همسر را عقد کرده است، اختیار با خودش است. اول تحقیق، بعد از تحقیق فاصله نیفتد که راهی برای نفوذ شیطان‌ها پیدا بشود. اولاد خوب چیست؟
اولاد خوب کسی است که نسبت به پدر و مادرش تواضع کند، نسبت به پدر و مادر گردن کلفتی نکند. قرآن می‌گوید: «وَاحفِض لَهُما جَنَاحَ الذُّلِّ» بال محبتت را نسبت به آدم‌ها باز کن. به او نگو من فوق لیسانس هستم، ولی تو سواد نداری. او نان مفت به تو داد خوردی فوق لیسانس شدی.من بگویم حجت الاسلام هستم، ولی پدر و مادرم سواد ندارد. او نان مفت داد به من خوردم که طلبه شدم. گاهی وقت‌ها یک مدرکی می‌گیریم، یک پستی، یک تخصصی، فکر می‌کنیم دیگر..«وَاحفِض لَهُما جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحمَهِ»
این «مِنَ الرَّحمَهِ» هم یک نکته دارد. بعضی دختر و پسرها، پدر و مادر را‌تر و خشک می‌کنند، ولی می‌خواهند بعداً این در ماشینشان بگذارند ببرند اداره ثبت، سند خانه را به اسم خودشان بکنند؛ لذا این تواضع‌ها ماست مالی است. می‌گوید: «جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحمَهِ»، اگر بر اساس رحمت تواضع کردی ارزش دارد نه از روی کلک. چون گاهی وقت‌ها نان می‌دهد که تخم مرغ بردارد، علف می‌دهد که شیر بدوشد، تواضع می‌کند که این‌ها را به محضر ببرد سند خانه را به اسمش بکند.رحمت یعنی بر اساس سعه صدر باشد.
 روایت داریم: «مِن سَعادَهِ الرَجُل الوَلَدِ الصالِح» سعادت من این است که اولادم صالح باشد. چه کنیم که بچه مان صالح باشد؟ حالا ما نمی‌گوییم هر شب و هر روز به مسجد برو، ولی هفته‌ای یک بار هم نمی‌خواهی به مسجد بروی، سال ۱۲ ماه است ماهی یک بار با بچه ات به مسجد برو. قرآن می‌گوید مسجد می‌روید بچه هایتان را هم ببرید. کدام آیه؟ دو تا آیه را به هم می‌چسبانیم این آیه درمی آید. یک آیه می‌گوید: «المالُ وَ البَنُون زینَهُ الحَیاهِ الدُنیا»
مال و اولاد زینت استجای دیگر قرآن می‌گوید مسجد می‌روی زینت ببر. یک جا می‌گوید مال و زینت با خودتان به مسجد ببرید، یک جا می‌گوید مال و اولاد زینت است. یعنی یک پولی در جیبت بگذار آن جا یک فقیر گرسنه هم سیر بشود.دست بچه ات را هم بگیر او هم با امت اسلامی آشنا بشود. مسجد می‌روی بچه مان را ببریم. اولاد صالح این گونه است.
گاهی هم با بچه مان حرف بزنیم. اگر می‌خواهید اولادتان صالح باشد باید خودتان هم صالح باشید. نمی‌شود در خانه با هر لباسی بگردیم بعد به بچه مان بگوییم حیا را مراعات کن. ما باید حیا را بیاوریم. اگر می‌خواهیم کشتی بگیریم اشکال دارد کشتی ما با حفظ حیا باشد؟! گاهی وقت‌ها بعضی فیلم ها، بعضی عکس ها، که عزیزان نشان می‌دهند این به حیا ضربه می‌زند، بعضی لباس‌ها به حیا ضربه می‌زند، بعضی آرایش‌ها به حیا ضربه می‌زند. در خانه برای شوهرت آرایش کن، ولی وقتی می‌خواهی از خانه بیرون بروی آرایش نکن، افرادی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.اولاد صالح
باید خودمان صالح بشویم تا بچه هایمان هم صالح بشوند. ماهی، چون در دریا است دیگر شنا یاد نمی‌گیرد، دیگر خودش شنا یاد می‌گیرد. فضای آب، فضای استخر و دریا و اقیانوس و رودخانه، فضایش خودش شناپرور است. خانه خوب خودش انسان صالح تربیت می‌کند، لازم نیست کاری کنیم.
 سقط جنین
راجع به سقط جنین دو آیه در قرآن داریم. یک جا می‌گوید: «خَشیَهِ الاِملاق»، یک جا می‌گوید: «مِن الاِملاق». املاق یعنی فقر، از ترس فقر بچه هایتان را سقط نکنید.
یک جا می‌گوید نه، «خَشیَهِ الاِملاق» فقیر هم نمی‌ترسد. می‌گوید فردا چه خواهم کرد. قرآن می‌گوید وقتی می‌خواهی صدقه بدهی شیطان می‌گوید نده، فردا خودت پیری داری، کوری داری، وقف نکن. بچه هایت را بده.
انفاق و شرایط آن اتفاقاً افرادی آمدند نزد من که آقای قرائتی من می‌خواهم تمام اموالم را وقف کنم. یک مقدار نگاهش کردم گفتم با خانمت دعوا است، گفته است بله.گفتم تو برای این که چیزی به زن و بچه ات نرسد از بغض آن‌ها می‌خواهی وقف کنی. این وقف ثواب ندارد، اگر برای خدا بود ثواب دارد نه الان که بغض گرفتی و عصبانی هستی.بچه هایت باید تامین بشوند، نگویند این چه دینی است؛ لذا ملک خودت هم هست یک سوم این را حق داری وصیت کنی. مثلاً من ۹۰ میلیون دارم، ۳۰ میلیونش برای کار خیر است، ۶۰ میلیون باید به بچه‌ها ارث بخورد. اگر همه مال خود را وقف کنی بچه‌ها می‌گویند این چه دینی بود پدر ما رفت و هیچ چیزی برای ما نگذاشت. این کینه اسلام در نسل نو ممکن است ایجاد شود.  بعضی فقیر هستند، از فقر می‌ترسند، بعضی فقیر هم نیستند نگران فقر هستند. ماشینش سالم است، ولی همواره دغدغه دارد که نکند پنچر بشود، نکند، نکند. هم «الاِملاق» داریم و هم «خَشیَهِ الاِملاق». «الاِملاق» اقتصادی است، «خَشیَهِ الاِملاق» روانی است.
اولاد زیاد نعمت است
مسئله دیگر این که اولاد زیاد، در جلسه قبل گفتیم، «کُنتُم قَلِیلاً فَکَثُّرَکُم» کم بودید، اما زیاد شدید. این مهم است. یک دعایی است می‌گوید که «اللّهُمَّ نَشکُوا إلَیکَ» ما به خدا شکایت می‌کنیم. «فَقدِ نَبِیِّنا» پیغمبر از دنیا رفته است، «وَ غَیبَهَ وَلیِّنا» امام زمان هم که غایب است، «وَ کَثرَهِ عَدُوَّنا» دشمن ما هم زیاد است، «وَ قِلَّهِ عَدَدِنا»، اما تعداد ما کم است. یعنی مومنین کم هستند، کفار زیاد هستند، پس این که می‌گوید آمار مسلمان‌ها کم است آه می‌کشد. «وَ قِلَّهِ عَدَدِنا» یعنی عدد کم ناله دارد. 
إنَّا اَعطَیناکَ الکُوثَر»خدا وقتی می‌خواهد به پیغمبر منت بگذارد می‌گوید عدد شما را بالا بردیم. «إنَّا اَعطَیناکَ الکُوثَر» نسل زیاد به تو دادیم، «فَصَلِّ» و شکرانه این نسل زیاد این است که نماز بخوانید. جمعیت زیاد مانع دشمن استموانع فرزندآوری چیست؟چطور بعضی‌ها از بچه دار شدن جلوگیری می‌کنند. یکی مایوس هستند. یعنی دیدند فلان ماشین یک مرتبه ده‌ها میلیون اضافه شده است می‌گوید من چه کاسبی کنم، مثل دوچرخه که عقب بنز می‌دود. هر چه پا می‌زنیم به زندگی نمی‌رسیم. این حق هم با جوان‌ها است. یکی تسهیلات ازدواج را آسان کنیم.باید مهارت باشد
 یک حرکت‌هایی کردند بین سپاه و ارتش و آموزش و پرورش و این‌ها که جوان‌ها را یک مهارت بدهند. اصلاً می‌گویند به کسی دیپلم نمی‌دهیم بجز یک مهارت. ۱۲ سال در آموزش و پرورش است یک مهارت یاد گرفته است. یک هنر به درد بخور
دوری از منیت اصلاً ازدواج خوبی اش این است که من را ما می‌کند. یک آدمی که ازدواج نکرده است همواره می‌گوید من؛ کت من، کیف من، کفش من، حقوق من، مدرک من، خانه من، ماشین من. وقتی ازدواج کرد می‌گوید خودم و زنم و پدر زنم و بچه ام و نوه ام. بزرگ می‌شود. یعنی آدمی که ازدواج نکرده است تکی فکر می‌کند، همین که ازدواج کرد نگاهش نگاه جمعی می‌شود. وجود آدم‌ها توسعه پیدا می‌کند؛ و اسلام خواسته است که ما باز شویم. بعضی‌ها قفل هستند. 
خداوند تامین می کند
آیه قرآن است، می‌گوید: «وَ هُوَ یُخلِفُ». خلیفه یعنی جانشین، یعنی اگر دادی جانشینش می‌آید، نترس. مادر اگر به بچه اش شیر بدهد بعد هم شیرش پر می‌شود. هر چه شیر بدهد می‌آید. اما اگر مادر شیرش را نگه دارد، تولید شیر نمی‌کند. نترسیم. 
لزوم مهارت آموزیمسئله مهارت جوان‌ها چیزی نیست که در آن بمانیم. ارتش و سپاه، این همه سیل می‌آید، زلزله می‌آید، خدمات و واکسن و کرونا. چطور هر جا تصمیم گرفتیم شد. مسئله ازدواج بند به مهارت و شغل است، همه باید کمک کنیم. نذر کنیم که خدا اگر مشکل من حل شد یک ایجاد اشتغال برای جوان می‌کنم، یک جهازیه دختر را می‌دهم. ما می‌توانیم ازدواج را آسان کنیم، می‌توانیم و خدا هم کمک می‌کند.
ما باید تعهد کنیم یک هنری یاد بگیریم همراه با کار
حدیث داریم بچه عضد است. الان بچه با زور نیست، بچه شکم شده است. فلانی هشت تا بچه دارد می‌گوید هشت تا بچه! یعنی چه، به این‌ها چه می‌دهد بخورند، چون بچه یعنی شکم. اما اگر گفتیم هشت تا بچه دارد یعنی هر بچه هم دو تا بازو دارد، شانزده بازوی تولید دارد. بچه را حدیث داریم عضد باشد، یعنی بازو باشد برای تولید بیشتر. الان بچه بازو نیست، شکم است. ده تا بچه یعنی ده تا شکم، آدم چه به این‌ها بدهد بخورند. این مهم است؛ لذا حدیث هم داریم خوشا به حال پدری که بچه هایش همکارش بشوند. «وَلَدٌ یَستَعینَ بِه» خوب است اولاد شغل پدری را دارد. هر کس پدرش کار می‌کند شغل پدرش را کار بگیرد
دانشگاه قرارداد ببندد که شما پدرت نجار است، در ۱۲ سال ۱۰ تا نمره، ۵ تا نمره، ما بیشتر می‌دهیم باید شغل پدرت را یاد بگیری.بچه خیاط‌ها خیاطی را بلد باشند، بچه نانوا نان را بلد باشد، کامپیوتر است کامپیوتر را بلد باشد، شوفر است رانندگی را بلد باشد.این رانندگی را الحمدالله خیلی‌ها بلدند، ولی باقی شغل‌ها نه. هر کسی شغل پدرش را یاد بگیرد. هم یادگار باقیات الصالحات پدر است هم دیگر نیاز به کارگاه و بودجه و تامین اعتبار نیست.هر نجاری یک جایی دارد، حالا یا کوچک یا بزرگ، در همان نجاری کار انجام می‌دهد.دیگر حفاظت و حراست هم نمی‌خواهد. پدر می‌داند بچه اش کنار خودش است، جایی نمی‌رود که دلواپس باشد. 
 برکات ازدواج
قرب به خدا
خدا ازدواج را دوست دارد. برای رضای خدا این خودش عبادت است.
مانع فساد
 آدمی که همسر دارد بسیاری از خلاف‌ها را مرتکب نمی‌شود، چون زن و بچه دارد، تعهد دارد.
مسئولیت پذیری
کسی که همسر دارد مسئولیت دارد. خانمش می‌گوید شب بیا، مثل مادر که شد به بچه اش می‌گوید کجا رفتی، چه کردی. احساس مسئولیت می‌کند که باید مدیریت کند، نظارت کند. نیمی از سعادت؛ داریم هر کسی ازدواج کند دو سوم دینش را حفظ کرده است اگر مورد قبول باشد، اگر آدم عادی باشد نصف دینش را. مثلاً اگر ۹۰ درجه باشد آدم‌های عادی که عروس و داماد می‌شوند می‌شود ۴۵ درجه دینش را حفظ کرده است.
بیشتر بخوانید:طعم شیرین زندگی مادر ۲۷ ساله در کنار چهار فرزند
اگر دختر زود عروس بشود، پسر زود داماد بشود، دو سوم دین یعنی ۶۰ تا. یعنی اگر این دین را ۹۰ درجه فرض کنیم،
آدم عادی ۴۵، آدم‌هایی که زود داماد بشوند و زود عروس بشوند ۶۰. این مسئله مهمی است. توحید در آدم زیاد می‌شود.
پیغمبر فرمود :بچه دار بشوید زمین سنگین بشود از گویندگان «لا الهَ الَّا الله». حضرت فرمود بچه دار بشوید در قیامت افتخار می‌کنم که امت اسلامی زیاد هستند. «اُباهی» من افتخار می‌کنم. سلامتی جسم
ازدواج برای سلامتی جسم هم نقش دارد.
آرامش بخش است
«لِتَسکُنُوا وَ جَعَلَ بَینَهُما مَوَدَه وَ رَحمَه». اقتدار جامعه؛ جامعه‌ای که تعدادش زیاد است قدرت دارد.
تداوم والدین
اولاد باقیات الصالحات است و بقای نسل. این که می‌گویند بچه درست کنید، بچه بیاورید، «الِّمُ اَولادُکُم» هم داریم، یعنی چیزی هم به بچه بده.حرف آخر این است که باید زهد و قناعت را هم در زندگی بیاوریم. اگر زهد و قناعت را نیاوریم همه در ازدواج می‌مانیم.اول زندگی لازم نیست دنبال بشقاب یک جور باشد، حالا اگر رنگ و وارنگ باشد، گل هایش یک جور باشد چقدر قیمتش بالاست، اگر هر کدام یک جور باشد قیمتش چقدر است. برای زندگی خودمان این بشقاب که هر کدام یک جور است بخریم. بله، حالا مهمان اگر داشتیم. کدام مهمان سرسفره می‌آید فیلمبرداری کند که گل بشقاب‌ها با هم می‌خورد یا نمی‌خورد. ما گاهی هم در دنیای خیال هستیم. 
صحبت حجت الاسلام قرائتی درباره فرزند آوری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منبع: سمت خدا