تضمین سلامتی با ورزش تای چی
تضمین سلامتی با ورزش تای چی

فواید تای چی برای سلامتی در سال‌های اخیر مورد توجه پزشکان و متخصصان سلامتی قرار گرفته است. تای چی چیست و چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من  تای چی یک فرم هنری زیباست که با حرکاتی آرام جسم و روان را به خطوط اید‌ه‌آل سلامتی نزدیک می‌کند. این  ورزش، یکی از محبوب‌ترین روش‌های هنر رزمی در چین و کل جهان است و برای بهبود سلامتی، افزایش طول عمر و آرامش روحی انجام می‌شود. این هنر که با نگرش عمیق فلسفی شکل گرفته با کمک ایجاد چرخش انرژی در انسان و تخلیه انرژی درونی یعنی انرژی «چی» یا انرژی بیو الکترومغناطیس درون بدن انسان، یکی از قدرتمندترین سبک‌های رزمی در جهان می‌باشد. در این هنر عضلات نقش زیادی ایفا نمی‌کنند و یک تای‌چی‌کار سعی در رها کردن کل بدن دارد تا این انرژی بتواند در بدن جاری شود و در زمان مناسب بتوان از آن برای دفاع یا حمله استفاده کرد. تای‌چی‌چوان روش مشت زنی یا هنر رزمی است که بر اساس مفاهیم فلسفی آن سعی در به تعادل رساندن همه چیز دارد که در حقیقت نماد یین و یانگ محصول این فرایند است. «تای‌چی» در فلسفه تائو به معنای فرایندی است که «ووچی» را به «یین و یانگ» تبدیل می‌کند و تای‌چی‌چوان هنر رزمی است که بر اساس این مفهوم عمیق و فلسفی بنا شده‌است. استادان تائو صد‌ها سال پیش با معرفی تای‌چی در حقیقت هنر رزمی را معرفی نمودند که هماهنگ با ریتم‌های طبیعت و قوانین حاکم بر طبیعت باشد تا در سطوح بالا نیز منتهی به ادراک طبیعت گردد. تای‌چی ابتدا بدن را متعادل می‌سازد، و سپس انرژی درونی انسان، ذهن، تنفس عواطف، طبیعت و روح را متعادل می‌سازد.
تاریخچه تای چی
تایچی (Tai Chi) یکی از ریشه‌دارترین و گسترده‌ترین فنون رزمی‌ چینی است که در اواخر قرن چهاردهم میلادی توسط چانگ سان فنگ طراحی شد.
این تمرینات بر اساس اصول تعادل، تمرکز و تناسب اندام برای ارتقای سلامتی روانی و جسم طراحی شده است. تایچی در اصل یک شیوه تمرینی است که تمرکز بسیاری بر تناسب جسمانی، تنفس عمیق و آرامش ذهنی دارد.
در طول تاریخ، تای چی از یک فنون رزمی ‌به یک شکل تمرینی و هنری تبدیل شده و فواید تایچی برای سلامت جسم و روان انسان به اثبات رسیده است.
اصول تای چی
تای چی با تمرکز بر جریان انرژی داخلی (Qi) در بدن، تعادل بین قوانین مغز و بدن را تقویت می‌کند. این شکل تمرینی با حرکات آرام و روان که به شکل هماهنگی آهسته و پیوسته انجام می‌شوند، قدرت عضلات، انعطاف‌پذیری و تمرکز را افزایش می‌دهد.
از آنجایی‌که تای چی حرکات آرام و غیر تکرار شونده دارد، برای افرادی که به‌دلیل محدودیت‌های جسمانی قادر به انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین نیستند، بسیار مناسب است.
همچنین، تای چی قابلیت انجام در هر سنی و در هر شرایط فیزیکی را دارد و به‌عنوان یک ورزش اصلاحی در برنامه‌های تمرینات روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تای چی، یک فنون رزمی و تمرینی چینی است که اصول و قواعد خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از اصول تایچی اشاره خواهیم کرد:

تمرکز و تمرین ذهنی
تناسب و تعادل
حرکت آرام و روان
نفس عمیق
تمرین مداوم
انسجام بین جسم و ذهن
توجه به تمامی اعضای بدن

اجزا و مراحل انجام ورزش تای چی
یک کلاس تای چی چندین قسمت دارد
گرم کردن بدن: مثل تمام رشته های ورزشی دیگر تای چی هم با گرم کردن آغاز می شود ؛ حرکات آسان و ساده ای نظیر چرخاندن شانه ها، چرخاندن سر به طرفین یا حرکت چمباتمه به شما کمک می کنند تا بدن تان را گرم کنید و روی تنفس و بدن خود مترکز شوید.
فرم های تای چی ؛ آموزش و تمرین :چیزی شبیه به ورزش های رزمی مثل تکواندو که بخشی از ان را فرم ها تشکیل می دهد فرم های رشته ورزشی تای چی هم مجموعه ای از حرکات هستند که فرم های کوتاه دربردارنده ی حرکات کمتری هستند و فرم های بلند دربردارنده ی صدها حرکت می باشند.یک فرم کوتاه با حرکات کوچک تر و آهسته تر معمولا در ابتدای کار و به خصوص به سالمندان و افرادی که تناسب اندام مناسب و خوبی ندارند توصیه می شود.
کی کونگ یا چی کونگ: این بخش کلام به معنای “ترویج انرژی زندگی” است در واقع چند دقیقه تنفس آهسته است که گاه با انجام حرکات ورزشی همراه می شود. براساس کتب شرقی فلسفه ی چی کونگ آرامش ذهن و به جریان انداختن انرژی مناسب در بدن است ، حالتی که می توان در حالت ایستاده، نشسته یا خوابیده انجام داد.

فواید تای چی برای سلامتی
از فواید تای چی می‌توان به بهبود کیفیت خواب، کاهش استرس، بهبود قدرت تمرکز و تعادل، افزایش انرژی و بهبود عملکرد قلب و عروق اشاره کرد. در زیر برخی از فواید تایچی برای سلامتی ذکر می‌شود:
افزایش تعادل و انعطاف‌پذیری
کاهش استرس و اضطراب
افزایش تمرکز و آرامش ذهنی
تقویت سیستم ایمنی
تناسب اندام و قدرت
برای شروع ورزش تای چی باید از مربیان این رشته کمک بگیرید و بعد از یاد گرفتن اصول ابتدایی می‌توانید در هر زمان ومکانی به تمرینات تایچی پرداخته و از فواید تایچی برای سلامتی بهره‌مند شوید.

منابع : مجله اینترنتی دلتا پیام، ویکی پدیا و نمناک