امنیت اخلاقی جامعه با حجاب تامین می‌شود+فیلم
امنیت اخلاقی جامعه با حجاب تامین می‌شود+فیلم

بی بندوباری در پوشش برهم زننده امنیت اخلاقی جامعه است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، امنیت اخلاقی همان فضایل انسانی است که عمل کردن به آن زمینه‌ساز آرامش فکری، روحی وروانی بوده و باعث تحکیم امنیت اجتماعی همه افراد بشر، به‌خصوص بانوان می‌شود.
جامعه‌ای که امنیت در همه ابعاد (فردی، اجتماعی، سیاسی، معنوی و اقتصادی و…) کامل باشد؛ فساد و ناهنجاری‌های اخلاقی در آن کاهش خواهد یافت.

علاوه‌برآن، ثبات خانواده نیز تأمین می‌شود.
راه‌کار‌هایی که در دین مقدس اسلام برای ایجاد و تقویت امنیت اخلاقی بیان شده، عبارتند از حفظ حجاب و عفت بانوان و اجتناب از پوشش نامناسب و سخنان ناپسند و…
قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (ع)، باتوجه به ظرفیت‌ها و استعداد‌های ظاهری و درونی مردان و زنان؛ مرز‌ها و حدودی را بیان کرده است و ملاک برتری انسان را رعایت این مرز‌ها یا عمل کردن به وظایف یعنی تقوا دانسته است.
نقش زنان در ایجاد امنیت اخلاقی و اجتماعی از منظر قرآن و روایات
حجاب حافظ امنیت اجتماعی
امنیت دارای ابعاد زیادی مانند فردی، سیاسی، ملی، اجتماعی و اخلاقی و … بوده که هرکدام از اهمیت خاصی برخوردار است و یکی از نیاز‌های اصلی است که جامعه انسانی در همه ابعاد، به‌خصوص، در بعد اخلاقی و اجتماعی به آن نیاز مبرم دارد.
افراد در جامعه از نظر اخلاقی باید ایمن باشند یعنی همان‌طور که جان انسان‌ها به امنیت نیاز دارد و کسی حق تعرض به آن را ندارد، از نظر اخلاقی نیز افراد باید مصونیت داشته باشند. 
از آنجا که زنان نیمی از پیکره اجتماع را تشکیل می‌دهند و بدون حضور زنان، جامعه نمی‌تواند کارکرد‌های مورد انتظار را انجام دهد، ضرورت دارد که امنیت اخلاقی این گروه عمده اجتماعی مورد تأمل قرار گیرد وبررسی شود.
 قرآن کریم و روایات راه‌کار‌هایی را برای تأمین امنیت اخلاقی زنان بیان کرده است.
امنیت اخلاقی ابزار درونی و پیش‌گیرانه برای مقابله با ناامنی در جامعه است و افراد جامعه، خصوصاً خانم‌ها، بیشتر خودشان را مصون احساس می‌کنند؛ بنابراین، لازم است که راه‌کار‌های آن از منظر منابع اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
چگونگی حضور مؤثر زنان در جامعه اسلامی
دین مقدس اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین، برای تمام ابعاد زندگی بشر، اعم از مردان وزنان، راهکار‌ها و قوانینی را تعیین کرده است، درصورتی که به آن جامه عمل پوشانده شود، نه تنها خود فرد از هرگونه فساد‌های ضد اخلاقی و اجتماعی، مصون می‌ماند، بلکه یک جامعه سالم نیز ایجاد خواهد شد. 
در این‌جا، راه‌کار‌هایی که براساس شریعت اسلامی، برای حضور زنان در جامعه مؤثرند؛ مورد بررسی صورت می‌گیرند.
 حجاب
یکی از راه‌کار‌هایی که قرآن برای ایجاد و صیانت از امنیت اخلاق بیان کرده، حفظ حجاب است. از نظر قرآن، حجاب می‌تواند عامل صیانت جامعه از بحران هرزگی شود.
درهر جامعه‌ای گروهی از افراد به دلایلی به دنبال هرزگی می‌روند
از جمله این افراد می‌توان به کنیزکان و بردگان در دوران گذشته و افراد پست و خودفروش در جامعه امروز اشاره کرد.
از نظر قرآن کسی که می‌خواهد خود را از این گروه جدا کند باید حجاب را به‌عنوان عاملی بازدارنده انتخاب کند؛ زیرا وقتی زنی حجاب را کنار می‌گذارد و اندام‌های خود را در معرض دید دیگران قرار می‌دهد، خواهان بهره‌مندی دیگران ازخود در اشکال گوناگون است.
بنابراین، کسی که حجاب را بر می‌گزیند خود را از این گروه جدا می‌کند.
لذا حجاب عامل جداسازی دو گروه زنان پاکدامن و بی‌عفت از یکدیگر است.
 
از آیه ۵۳ سوره احزاب به‌دست می‌آید که یکی از علل و فلسفه تشریع حجاب از سوی خدا حفظ مؤمنان پاکدامن از دیگر اقشار جامعه است. «حجاب ابزاری است که مؤمن پاکدامن را از زن هرزه و فاحشه و کنیز جدا می‌کند.»
 اجتناب از پوشش نامناسب
یکی دیگر از عواملی که امنیت اخلاقی جامعه را تهدید می‌کند، پوشش نامناسب مردان و زنان است.
از آنجا که بدن زنان به‌طور طبیعی از محرکات است، پوشاندن آن اهمیت فوق‌العاده‌ای برای صیانت از اخلاق جامعه دارد. از همین رو، در اسلام بر پوشش کامل زن تأکید شده، به‌طوری که چادر و پوشش سرتاسری به‌عنوان حجاب زنان مطرح شده است. 
اگر صورت و کف دست استثنا شده در صورتی است که زیبایی آن عامل تحریک نباشد؛ اما اگر چنین باشد، بر زن است که آن را نیز بپوشاند.
اجتناب از سخنان ناپسند ومنکر
اگرجامعه‌ای بخواهد امنیت اخلاقی داشته باشد باید نوع ادبیات مردان و زنان در هنگام ارتباط کلامی براساس سخنان معروف و پسندیده باشد؛ بنابراین گفتن جوک و شوخی‌های نامتعارف و کلمات زشت تحریک‌آمیز و مانند آن می‌تواند امنیت اخلاقی جامعه را در معرض خطر قراردهد (احزاب، آیه ۳۲).
پرهیز از تبرج و برجسته‌سازی اندام‌ها
از دیگر عوامل مؤثر در امنیت اخلاق جنسی جامعه، اجتناب از تبرج و برجسته‌سازی اندام‌ها است. خداوند از مؤمنان خواسته تا برای حفظ و ایجاد امنیت اخلاق جنسی، از تبرج جاهلی که برجسته‌سازی اندام‌ها با ابزار‌هایی گوناگون بوده است، پرهیز کنند (احزاب، آیه ۳۳).
امروز در غرب زنان فاحشه با برجسته‌سازی اندام‌ها و نشان دادن آن تلاش می‌کنند درآمدی کسب کنند و ارتباط داشته باشند.
انواع ساتن و پوشش‌های تنگ و برجسته‌ساز وحتی انجام عمل جراحی برای افزایش و برجسته‌سازی اندام‌ها از جمله شیوه‌هایی است که در غرب به‌کار گرفته می‌شود.
این همان تبرج جاهلی است که بر اساس فقدان عقلانیت در یک جامعه انجام می‌شود و امنیت اخلاق جامعه را به مخاطره می‌افکند. از نظر قرآن، پوشاند گردن و گلو ضروری است و زنان پاکدامن با این کار، خود را در مسیر تقوای الهی قرار داده و پاکدامنی و عفت خود را با این رویه اخلاقی و حیاورزی حفظ کرده و خیر و صلاح خود و جامعه را رقم می‌زنند (نور، آیه ۶۰؛ احزاب، آیه ۵۵).
پرهیز از آشکارسازی زینت‌های طبیعی و غیرطبیعی
یکی از عوامل مؤثر در امنیت اخلاق پرهیز زنان مؤمن و پاکدامن از آشکارسازی زینت‌های طبیعی و غیرطبیعی است. زینت‌های طبیعی همان اندام زن است که تحریک‌آمیز است و مردان را برمی‌انگیزاند. زینت‌های غیرطبیعی مانند زیورآلات و لباس‌های رنگارنگ تحریک‌آمیز و پوشش‌های زیبا از ابزار‌هایی است که تحریک را دامن زده و امنیت اخلاق جامعه را با خطر مواجه می‌سازد. (نور، آیه ۳۱). در روایتی از امام باقر (ع) عبارت: «ما ظهر منها» به لباس، سرمه چشم، انگشتر، حنای دست و دست‌بند تفسیر شده است. (قمی، تفسیر قمی، ج ۲، ص ۱۰۲؛ بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۳، ص ۱۳۰).
باید یاد آورشد که در آیات ۳۱ و ۳۲ سوره نور همان‌طوری‌که از آشکار کردن آرایه‌های از این دست نهی شده از آشکار کردن مواضع آن‌ها نیز پرهیز داده شده است.
پس این گونه نیست که زن تنها گوشواره را نشان ندهد، بلکه باید گوش خود را نیز در معرض نمایش نامحرمان قرار ندهد؛ زیرا هردو عامل تحریکی مردان است و باید از آن اجتناب کرد تا خود و جامعه را در امنیت اخلاقی نگهدارند. پس پوشاندن موی سر، سینه و گردن و گلو و مانند آن نیز لازم وضروری است.
 پرهیز از چشم‌چرانی
از دیگر عوامل مؤثر در صیانت از امنیت اخلاقی جامعه، اجتناب از نگاه‌های تیز است.
 قرآن فرمان می‌دهد تا زنان و مردان مؤمن برای حفظ پاک‌دامنی و عفت خویش و امنیت اخلاقی چشمان خویش را فرونهند و با چشم فروبستن و پرهیز از نگاه‌های مستقیم و تیز، خود و جامعه را حفظ کنند (نور، آیه ۳۱-۳۲).
بیشتر بخوانید:برخورد با هنجارشکنان الزام قانونی و اخلاقی
همان طورکه برای حفظ و صیانت از امنیت اخلاقی از نگاه‌های تیز و مستقیم به نامحرمان از زن و مرد پرهیز داده شده، مردان را نیز از چشم‌چرانی و نظربازی برحذر داشته است تا این‌گونه امنیت اخلاقی جامعه حفظ و صیانت شود. (همان) 
 
سخنان حجت الاسلام عابدینی درباره فلسفه حجاب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 
منبع:جامعه المططفی برگرفته ازقرآن کریم ونهج البلاغه