ایمپلنت دندان و روش های اصلاح طرح لبخند
ایمپلنت دندان و روش های اصلاح طرح لبخند

برخی از افراد به دلیل بالا رفتن سن و یا مشکلات دیگر ممکن است یک یا تعداد بیشتری از دندان های خراب داشته باشند و مجبور به کشیدن آن شوند. این مشکل علاوه بر ظاهر نامناسب دندان ها، در غذا خوردن نیز برای فرد مشکل ساز می شود. ایمپلنت دندان بهترین روش برای کاشت و […]

برخی از افراد به دلیل بالا رفتن سن و یا مشکلات دیگر ممکن است یک یا تعداد بیشتری از دندان های خراب داشته باشند و مجبور به کشیدن آن شوند. این مشکل علاوه بر ظاهر نامناسب دندان ها، در غذا خوردن نیز برای فرد مشکل ساز می شود. ایمپلنت دندان بهترین روش برای کاشت و جایگزینی دندان های از دست رفته می باشد. ظاهر دندان ها و طرح لبخند در زیبایی و روحیه افراد بسیار موثر می باشد. داشتن دندان هایی کج و شکسته باعث پایین آمدن اعتماد به نفس شده و فرد تمایلی به لبخند نخواهد داشت. برای اصلاح طرح لبخند می توان از ایمپلنت، ارتودنسی، لمینت و کامپوزیت استفاده نمود و لبخندی زیبا داشت.

ایمپلنت دندان و روش های اصلاح طرح لبخند

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان، پیچی از جنس تیتانیوم است که توسط دندانپزشک در استخوان فک جاگذاری می شود. ایمپلنت های دندانی معمولا از دو قسمت اصلی تشکیل می شوند. قسمتی که داخل استخوان فک قرار می گیرد و به آن فیکسچر می گویند و قسمت تاجی که بالای لثه قرار می گیرد. روی این قسمت پروتز یا روکش ایمپلنت قرار داده می شود. ایمپلنت روشی جایگزین برای پروتزهای بریج می باشد که در آن دندان ها تراشیده می شوند. در واقع هدف از ایمپلنت دندان این است که دندان ها به خاطر پایه بریج تراشیده نشوند. ایمپلنت دندان بهترین روش کاشت دندان است و جایگزین دندان از دست رفته می شود. ایمپلنت در سوراخی که با استفاده از دریل در فک ایجاد می کنند، کاشته می شود. ایمپلنت دقیقا به اندازه ریشه و در جای آن قرار می گیرد. ایمپلنت بسیار پر هزینه است ولی بهترین روش برای جایگزینی دندان می باشد. ایمپلنت ها با اتصال به فک مانند دندان طبیعی فرد عمل می کنند. ایمپلنت های دندانی عمر بسیار زیادی دارند و رنگ آنها خیلی دیر از بین خواهد رفت.

زمان مورد نیاز برای جوش خوردن ایمپلنت دندان

به طور معمول زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندانی در فک پایین ۳ ماه و در فک بالا ۵ ماه می باشد. این مدت زمان ممکن است در شرایط مختلف، تفاوت داشته باشد. به طور مثال در مواردی که در فک بالا لیفت سینوس صورت گرفته باشد باید ۲ ماه به آن زمان داد تا استخوان، تراکم بیشتری پیدا کند. انواع گرافت استخوانی و یا اسپلیت کردن نیز ممکن است زمان مورد نیاز را افزایش دهد. در وضعیت خوب استخوانی که سایز ایمپلنت دندانی کاشته شده نیز اندازه و مناسب باشد، مدت زمان کمتری مورد نیاز است. اما اگر تراکم استخوان کم باشد، زمان بیشتری مورد نیاز است تا تراکم استخوان به حد ایده آل برسد و شرایط برای پذیرش و کاشت مهیا شود.

ایمپلنت دندان تا چه اندازه موفقیت آمیز است؟

ایمپلنت دندان تا چه اندازه موفقیت آمیز است؟

طبق گزارش ها ایمپلنت دندان تا ۹۷ درصد موفقیت آمیز می باشد. در ۳ درصد دیگر به جای جوش خوردن به استخوان، ایمپلنت به لثه متصل می شود که باید ایمپلنت را خارج کرده و دوباره ایمپلنت جدید قرار داده شود. این مشکل به دلیل وارد شدن ضربه به ایمپلنت ایجاد می شود. در واقع ضربه باعث تکان خوردن ایمپلنت شده و ایمپلنت دندان به استخوان جوش نمی خورد. برای اینکه ایمپلنت به استخوان جوش بخورد باید به هیچ وجه تکان نخورده و جابجا نشود. هر گونه ضربه ای باعث جوش نخوردن آن می شود. در بعضی از مواقع امکان دارد بدن فرد به جسم خارجی واکنش داده و آن را پس بزند. این مورد به ندرت اتفاق می افتد ولی در صورت وقوع باید ۲ ماه صبر کرد و دوباره آن را انجام داد. به طور معمول برای بار دوم بدن فرد پیوند را قبول می کند. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز از موارد مهم در موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندان می باشد.

اصلاح طرح لبخند

لبخند زدن صورت را بسیار زیبا می نماید. دندان های سالم و زیبا جذابیت و زیبایی لبخند شما را دو چندان می نماید. برای داشتن لبخندی زیبا، برخی اوقات لازم است تغییراتی در ظاهر لثه و دندان ها انجام گیرد. کاشت دندان های از بین رفته، درست کردن فاصله آنها و تراشیدن، لبخندی زیبا را به شما هدیه می دهد. اصلاح طرح لبخند باعث ایجاد هارمونی و جذابیت در لبخند شما می شود. دندان های جلو در زیبایی هر فردی بسیار تاثیرگذار می باشند. دندان های کج و نامرتب، شکسته و لب پریده، بیش از حد کوتاه یا بلند که در هنگام لبخند نمایان می شود، ظاهر خوشایندی ندارند و اعتماد به نفس فرد را پایین می آورد. با اصلاح این موارد فرد اعتماد به نفس بیشتری در ارتباط با دیگران خواهد داشت. ایمپلنت دندان، بریج، ارتودنسی، لمینت، روکش های زیبایی و کامپوزیت از روش های درمانی برای داشتن دندان های زیبا و اصلاح طرح لبخند می باشد. اگر فردی دندان های سالمی داشته باشد و تنها مشکل او کج بودن و فاصله دندان ها باشد، می تواند با ارتودنسی دندان ها این مشکل را حل کرده و لبخندی زیبا داشته باشد.

ارتودنسی دندان ها

ارتودنسی دندان ها

ارتودنسی دندان باعث قرار گرفتن دندان ها در محل درست و شکل گیری روابط فکی بهتر می شود. در نتیجه فرد می تواند حروف و کلمات را به خوبی تلفظ نماید. ظاهر زیبا و مرتب دندان ها و تلفظ صحیح کلمات باعث می شود فرد با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حضور پیدا نماید. ارتودنسی محدودیت سنی نداشته و از اواخر ۳ سالگی به بعد می توان این درمان را انجام داد. به طور معمول بیشتر مشکلات ارتودنسی در ۷ سالگی وقتی که دندان های دائمی جلویی درآمده اند، نمایان می شوند. از این سن تا نزدیک ۱۲ تا ۱۵ سالگی تغییرات استخوانی مانند بزرگ کردن فک قابل انجام است. معمولا ۱۲ سالگی بهترین سن برای ارتودنسی با دستگاه ثابت می باشد. دستگاه های ارتودنسی با وارد کردن نیرو به دندان ها باعث جابجایی آنها می شود. این نیرو محاسبه شده و دقیق می باشد و به مرور، دندان ها را در جای درست قرار می دهد. در زمان ارتودنسی به دلیل چسبیدن مواد غذایی به سیم، فنر و نوارهایی که روی دندان می باشند، ممکن است دندان ها لک های دائمی پیدا کنند. برای جلوگیری از این موضوع باید بعد از هر بار غذا خوردن، نخ دندان کشیده و دندان ها را مسواک زد.

بهترین سن برای ایمپلنت کردن دندان ها

بهترین سن برای ایمپلنت دندان بعد از ۱۸ سالگی می باشد که استخوان صورت به صورت کامل رشد کرده باشد. اگر در سنین پایین ایمپلنت انجام شود امکان دارد در آینده به دلیل بزرگ شدن فک ایمپلنت دندان کوتاه تر دیده شود. اگر تعدادی ایمپلنت دندانی در نزدیکی هم کاشته شوند و پروتزی مانند بریج روی آنها قرار بگیرد، مقاومت بریج از رشد اسکلت در آن نقطه جلوگیری کرده و باعث دفرمه شدن صورت فرد می شود. اما بعد از سن ۱۸ سالگی هیچ مشکلی برای ایمپلنت وجود ندارد. ایمپلنت دندان در سنین پایین برای یک دندان قابل انجام است ولی می بایست پس از ۱۸ سالگی پروتز آن را عوض نمود تا متناسب با دندان های مجاور باشد. به طور کلی ایمپلنت بهترین و ماندگارترین روش کاشت دندان می باشد که کاملا طبیعی به نظر رسیده و رنگ آن بسیار دیر تغییر می کند.

برگرفته از وب سایت اینترنتی کلینیک دندانپزشکی سیمادنت به آدرس اینترنتی simadentclinic.com

5/5 - (1 امتیاز)