تدابیر اسلام برای قبل از بچه دار شدن+فیلم
تدابیر اسلام برای قبل از بچه دار شدن+فیلم

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد اسلام داشتن برنامه و دستورالعمل برای همه جوانب زندگی است یکی از مسایل مهم بچه دار شدن است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، بچه دار شدن یکی از مراحل مهم زندگی است که تاثیر آن در تمام طول عمر انسان باقی است . اسلام با توجه به این نکته آدابی را ذکر کرده است که به قبل از ازدواج بر می گردد.
آدابی که پدر و مادر قبل از تولد فرزند باید رعایت  چیست؟احکام اسلام و اعمالی که قبل از بچه‌دار شدن باید انجام داد، چیست؟کودکان، گل‌‏هاى باغ زندگى و آینده‌‏سازان جامعه هستند. دین مبین اسلام برای شکوفایی جامعه‌ی اسلامی زیباترین دستورات را در این زمینه بیان نموده است که برخی از آن‌ها به شرح ذیل است:انتخاب همسر مناسباز آن‌جا که هیچ پیوندی مانند پیوند میان زن و شوهر نیست؛ خداوند متعال آن‌را از نشانه‌‏های خود معرفی می‌کند:«و از آیات و نشانه‏‌های خدا این است که از نوع خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید و میانتان رحمت و دوستی نهاد. آری، در این نعمت برای مردمی که می‌‏اندیشند، قطعاً نشانه‌‏هایی است»؛ و از حقوق کودک، برخورداری از سلامت جسم و روان است و بخشی از سلامت جسمی و روانی کودک از طریق پدر و مادر و به وسیله‌ی وراثت به فرزند منتقل می‌‏شود.
اهمیت ازدواج با همسر مناسب
در همین راستا اسلام توصیه می‌کند هنگام ازدواج و تشکیل زندگی مشترک هر یک از زن و شوهر در صفات و خصایص روحی و جسمی طرف مقابل دقت کند تا محصول زندگی مشترک، فرزندی سالم باشد. پیامبر (ص) فرمود: «جایگاه مناسبی برای نطفه‌ی خود برگزینید؛ زیرا ریشه‌‏ها (ژن‌ها) سرایت کننده‏‌اند».نبی اکرم (ص) در جایی دیگر فرمود: «از سبزه‏‌ها و گیاهانی که در میان مزبله و خار و خاشاک می‌‏روید، بپرهیزید. پرسیدند:‌ای رسول خدا این سبزه و گیاهان چیستند؟ فرمود: زن زیبایی که در محیط خانوادگی پست و آلوده پرورش یافته باشد».از این جهت انجام آزمایش‌های ژنتیکی و خونی برای جلوگیری از مشکلات جسمی و روانی فرزندان ضروری است.دعا و کسب آمادگی‌های روحی لازم برای پذیرش مسئولیت پرورش فرزندامام سجاد (ع) به یکی از یارانش این دعا را یاد داد که هفتاد مرتبه بخواند و از خداوند فرزند شایسته بخواهد: «خداوندا،‌ای که تو بهترین وارثی، مرا تنها مگذار و از سوی خویش برایم یاوری قرار ده که در حیاتم وارث من باشد و بعد از مرگ برایم طلب آمرزش کند. خدایا او را جانشین سالم قرار ده و از فریب شیطان محفوظ دار. خدایا از تو آمرزش می‌‏طلبم و به سوی تو باز می‌گردم».رعایت آداب زناشوییبرخى از پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌‏اند، همان‌‏گونه که تفاوت شب‌‏هاى مهتابى و غیرمهتابى در جزر و مد دریا مؤثر است، بر وضعیت بدن انسان و مسائل خاص همبسترى نیز مؤثر خواهد بود.پس نباید به صرف عدم اثبات علمی همه‌ی آنچه در روایات آمده، این مسائل را نادیده انگاریم و توجهی بدان نکنیم.تغذیه‌ی مناسب در دوران باردارىتغذیه‌ی صحیح مادر در این دوران خاص موجب رشد جسمانى و عقلانى جنین می‌گردد. بنابر این، در زمان باردارى باید از شش دسته مواد غذایى شامل پروتئین‏ها، چربی‌ها، قندها، آب، ویتامین‌ها و املاح معدنى استفاده شود.
تاکید به استفاده از خرمارسول اکرم (ص) می‌فرماید: «بانوان را در ماهی که وضع حمل می‌کنند «خرما» بخورانید تا فرزاندانشان حلیم و پرهیزگار شوند».خرما منبع انرژى است. با پیشرفت دوران باردارى نیاز به مواد انرژی‌زا افزایش می‌یابد. به طور معمول در سه ماهه‌ی اوّل باردارى ۱۵۰ گرم ماده انرژی‌زا در روز مورد نیاز است؛ ولى این مقدار در ماه‌هاى آخر باردارى، به خصوص بعد از ماه پنجم، به حدود ۲۲۵ گرم در روز افزایش می‌‏یابد.چه تحسین برانگیز است سخن پیامبر اکرم (ص) که بر خوراندن خرما به مادر در ماه‌هاى آخر باردارى، یعنى همان زمان که نیاز افزایش می‌یابد، تأکید می‌ورزد و نتیجه‌ی تشویقى (خردورزى و پارسایى) را نیز دنبال آن می‌آورد تا مادر، خود را ملزم به عمل بداند.
تاثیر خوراکی در زیبایی فرزند
پیامبر (ص) فرمود: به زنان آبستن سفارش کنید «به» بخورند تا فرزاندانشان خوش‌اخلاق شوند. البته پرهیز از غذا‌های حرام و شبهه‌ناک از جمله مسائل بسیار مهمی است که پدر و مادر‌ها باید دقت بیشتری نسبت به آن داشته باشند.پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «کسی که یک لقمه حرام بخورد تا چهل شب نماز او قبول نمی‌شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی‌شود و هر گوشتی که از حرام بروید سزاوار آتش جهنم است و از یک لقمه نیز گوشت می‌رویید».رعایت بهداشت روانى دوران حاملگىیکى از مسائل مهم مطرح شده در سلامت مادر و جنین، بهداشت روانى مادر در دوران باردارى و حمایت‏ خانواده از مادر در زمان حاملگى است. اگر مادر در این هنگام احساس کند مورد توجه و حمایت اطرافیان قرار دارد، مشکلات ناشى از این دوران را به راحتى تحمل کرده، می‌‏تواند از لحاظ جسمى و روانى فرزندى سالم به دنیا آورد.
تاکید خداوند بر رعایت حال زن باردارخدای متعال با یادآروى مشکلات زمان باردارى و رنج‌هاى فراوان ناشى از حمل جنین به انسان سفارش می‌کند؛ پدر و مادر، به ویژه مادر، را فراموش نکنید.در این آیه نوعى حمایت روانى از مادر مشاهده می‌شود. رسول اکرم (ص) از این دوران به نیکى یادکرده، و می‌‏فرماید: «هنگامى که زن آبستن می‌‏شود، مانند کسى است که روز‌ها روزه بگیرد و شب‌ها در عبادت خدا شب زنده‌‏دار باشد».
تغییر حالات روحی مادر
افسردگی در این دوران می‌تواند نقش مخربی داشته باشد. گفته می‌شود: افسردگى در دوران باردارى به مراتب شایع‌‏تر از افسردگى پس از زایمان است، و می‌تواند به همان اندازه خطرناک باشد. افسردگى پس از زایمان پدیده‌‏اى است که حدود ده درصد از زنان دچار آن می‌شوند و گاه به فرزندان خود آسیب وارد می‌کنند. افسردگى اضطراب و تحریک‌‏پذیرى، شایع‌‏ترین شکایات زنان در دوران باردارى و یا پس از زایمان است که معمولاً به خودى خود سپرى می‌شود، اما اگر این حالت‌ها ادامه داشته باشد، منجر به عصبانیت‌هاى شدید، احساس گناه و سردرگمى می‌شود؛ به نظر می‌رسد توجه به آیات و روایاتی که بیان کردیم، می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند.
انجام فرائض دینی و تاثیر بر سلامتیتحقیقات نشان می‌دهد افراد مؤمن و مذهبى بیش از دیگران عمر می‌کنند و دلیل آن نماز خواندن مرتب است که باعث کاهش فشار خون آنان می‌شود. محققان فشار خون مسلمانان را اندازه‌‏گیرى کردند و دریافتند فشار آن‌ها پایین‌‏تر از حد متوسط است. این افراد داراى اعتقادات راسخ مذهبى بوده و به طور مرتب نماز می‌خوانند.
بیشتر بخوانید:چگونه فرزندی صالح تربیت کنیم؟+ فیلمعدم کنترل فشار خون بالا می‌‏تواند به سکته، حمله قلبى، نارسایى احتقانى قلب و یا نارسایى کلیوى منجر شود.
انجام فرائض دینی و تاثیر بر  روان کودکاز این‌روی به جا آوردن فرائض دینی و عبادی؛ مثل نماز و دعای پدر و مادر می‌تواند در روح و روان کودک تأثیر بسزایی داشته باشد؛ و همان‌طوری که خواندن قرآن، ذکر خدا، نماز و دعا، سبب اطمینان و آرامش قلب مادر است، باعث آرامش جنین نیز خواهد بود.
نکتهآنچه بیان شد تنها گوشه‌ای از سفارشات است و نکاتی؛ مانند مشاهده‌ی مناظر زیبا، ورزش، و… هم می‌توانند از دیدگاه اسلامی مورد تأکید باشند؛ لذا بحث کامل پیرامون این موضوع در این مجال مختصر نمی‌گنجد و باید برای دریافت اطلاعات جامع و کامل به کتب مربوطه مراجعه کرد.
توصیه های دکتر ماهرو زاده به مادرانی که قصد بارداری دارند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منبع: اسلام کوئیست