نعناع با حداقل ۲۵ خاصیت + فیلم
نعناع با حداقل ۲۵ خاصیت + فیلم

نعناع یکی از سبزی‌های معطری است که کمتر کسی است که تا بحال یکبار آن را نخورده باشد، اما احتمالا کمتر کسی از خواص بیشمار آن اطلاع دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،نعناع گیاهی است که طبع گرم و خشک داشته و دارای خواص فراوان دارویی است. مصرف آن به اشکال مختلف ازجمله تازه، خشک‌شده، دم‌نوش، اسانس، دم‌کرده، پودر و… امکان‌پذیر است. نعناع یک گیاه بسیار معطر و با طراوتی است که به‌طور گسترده در آشپزی و در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی کاربرد فراوانی دارد.
در اساطیر یونانی، نعناع به‌عنوان گیاه مهمان‌نوازی شناخته می شود. نعناع که عموماً به پوندیا در هند معروف است، به‌طور گسترده در غذاهای غرب آسیا، هندی، انگلیسی و آمریکایی به شکل چای، نوشیدنی، دم‌نوش، آب‌نبات، ژله، شربت، بستنی و غیره استفاده می شود. برگ‌های نعناع دارای بالاترین مقدار آنتی‌اکسیدان نسبت به سایر گیاهان موجود است.
روغن نعناع شامل اسیدهای فنولیک، فیتوسترون، ساپونین ها، تریترپین ها، فلانوئیدها، کاروتنوئید، آنتوسیانین ها و غیره است که به‌طور گسترده برای مصارف مختلفی استفاده می شود. مهم‌ترین خاصیت دم‌نوش نعناع، تأثیر آن بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است، همچنین از این دمنوش لاغری برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیشگیری از بروز بیماری لثه‌ای استفاده می‌شود.
خواص چای نعناع و دم‌نوش آن
    درمان آسم:
نعناع ویژگی‌های آرامش‌بخش دارد و برای بیماران مبتلابه آسم به دلیل اینکه باعث رفع انسداد در لوله بینی می شود بسیار مفید است.
    کمک به فرآیند هضم:
نعناع علاوه بر خاصیت آرامش‌بخش بودن خاصیت پاک‌کنندگی و سم‌زدایی نیز دارد. از التهاب در معده جلوگیری می‌کند و فرآیند هضم را تقویت می‌کند. این امر به دلیل فعال شدن غدد بزاقی در مصرف نعناع که آنزیم‌های گوارشی را قادر به تولید مقادیر کافی می‌کند، اتفاق می‌افتد.
    کاهش و درمان اختلالات تنفسی:
نعناع به شکل چای یا جویدنی برای رفع گرفتگی گلو، بینی, برونشیت و ریه‌ها استفاده می شود. همچنین به تسکین بینی، گلو و مجاری تنفسی و جلوگیری از یک اختلال طولانی که معمولاً با آسم یا سرماخوردگی شروع می شود، کمک می‌کند.
    جلوگیری از آلرژی:
روغن‌های موجود با ترکیب نعناع به‌طور گسترده‌ای برای مقاومت در برابر انتشار مواد شیمیایی خاص در بدن که منجر به آلرژی فصلی و تب یونجه نیز می شود شناخته می‌شوند. نعناع بهتر است به شکل خام یا به شکل چای و دم‌نوش مصرف شود تا از آلرژی‌ها محافظت کند.
     تقویت کبد:
نعناع به خاطر وجود مواد مغذی ضروری و خواصی چون آرامش بخشی و تسکین‌دهنده‌اش، یک گیاه بسیار مفید برای افزایش قدرت کبد و کمک به بهبود کبد چرب است.
    بهداشت دهان و دندان:
نعناع یک خوشبوکننده دستگاه تنفس است ، علاوه بر اطمینان از تمیزی زبان و صمغ‌ها، مانع رشد باکتری دردهان می شود. بنابراین نعناع جز یکی از موارد مهمی است که در تهیه خمیردندان و دهان استفاده می شود.
     جلوگیری از کاهش حافظه:
نعناع به‌عنوان یک محرک مؤثر شناخته‌شده است که حفظ حافظه بلندمدت و هوشیاری مشخص را افزایش می‌دهد و افرادی که مصرف‌کنندگان معمولی نعناع هستند، به‌شدت هوشیار و باهوش هستند.
    خواص نعناع برای پوست سالم:
نعناع دارای خواص ضد خارش و ضدعفونی‌کنندگی است و باعث می شود که پوستتان کاملاً تمیز شده باشد. همچنین نعناع به‌پیش گیری و درمان عفونت‌های پوستی کمک کرده و در درمان و حذف زخم‌های ناشی از گزش حشرات مانند پشه و  زنبورعسل مؤثر است.
بیشتر بخوانید:آویشن برای فشار خونی‌ها سم است
    جلوگیری از افسردگی:
نعناع یک محرک طبیعی بسیار معطر است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود. همچنین می‌تواند به‌صورت روغن یا تنفسی یا به‌صورت بخور به کار رود تا افسردگی و خستگی را کاهش داده، ذهن را تحریک می‌کند، به آن نیرو می‌بخشد و حالت و کارکرد جامع بدن را افزایش می‌دهد.
     جلوگیری از سرطان:
تحقیقات نشان داده است که برخی آنزیم‌های فعال موجود در نعناع به توانایی پیش‌گیری و درمان سرطان مجهز هستند.
    کمک به گرفتگی‌های ماهیچه‌ای:
زمانی که گلوی شما قرمز و تحریک می شود، ماهیچه‌های دور گردن و قفسه سینه ممکن است از عمل سرفه که با ناراحتی‌های اولیه و التهاب در طول مری آورده شده‌اند، آسیب ببیند. پس از یک روز کامل سرفه کردن گلو و سینه بسیار خسته و زخمی می شود، پس استفاده از برگ‌های نعناع مفید است چراکه توانایی کاهش التهاب و همچنین توانایی آرام کردن فعالیت حرکتی در ماهیچه‌ها رادارند و این به‌نوبه خود به جلوگیری از التهاب ناشی از آن کمک خواهد کرد.
     مبارزه با اثرات سرماخوردگی:
سوزش، درد، دشواری در تنفس و تولید خلط تنها تعدادی از نشانه‌های بسیار ناراحت‌کننده سرماخوردگی است که حتماً تجربه کرده‌اید اما مصرف برگ‌های نعناع می‌تواند به تسکین دادن بخش عمده از اثرات آزاردهنده ناشی از بیماری کمک کند.
    خواص دم‌نوش نعنا برای ریه:
یکی از بدترین عواقب سرماخوردگی زمانی است که مجاری تنفسی شما با انواع مختلف التهاب مسدود می شود. این کار می‌تواند فعالیت‌های روزمره و حتی خواب شمارا مختل کند و احتمالاً ضعیف و بی‌حال هم خواهید بود، اما یک‌راه عالی برای مبارزه با مشکلات تنفسی این است که قطعه بزرگی از نعناع را بخورید یا بجوید. به خاطر ماهیت ضدالتهاب برگ‌های نعناع، به‌احتمال‌زیاد مناطق قرمز و متورم درون دستگاه تنفسی شما در مدت کوتاهی با خوردن یک نعناع تازه تسکین پیدا می‌کنند.
    خواص دم‌نوش نعناع برای اسهال و رفع دل‌درد:
برای اینکه دل‌درد و اسهال به‌سرعت با کمک دم‌نوش نعناع رفع شود تنها کافی است ۱ قاشق نعناع خشک را به همراه دوتکه پوست نارنج خشک‌شده و نبات در دو فنجان آب بجوشانید. این ترکیب به‌سرعت دل‌درد و اسهال را درمان خواهد کرد.
    خواص دم‌نوش نعناع برای پریودی:
خاصیت ضد اسپاسمی دم‌نوش نعناع کمک به کاهش درد قاعدگی ناشی از اسپاسم عضلات رحم را به همراه خواهد داشت.
 خواص چشمگیر برگ نعنا
    تقویت سیستم ایمنی بدن برگ‌های نعنا سرشار از فسفر، کلسیم و ویتامین‌هایی مانند C، D، E و A هستند که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند. همچنین از سلول های شما در برابر هر گونه آسیب محافظت می کند و در نتیجه خطر ابتلا به هر گونه بیماری مزمن را کاهش می دهد.
     رفع حالت تهوع هنگام صبح
از آنجایی که این یک داروی عالی برای درمان مشکلات معده است، می تواند یک درمان عالی برای درمان حالت تهوع مرتبط با تهوع صبحگاهی نیز باشد. آنزیم های لازم برای هضم غذا را فعال می کند و حالت تهوع را از بین می برد. این می تواند یک درمان عالی برای مادران باردار باشد که اغلب تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند.
     کمک به مدیریت استرس
عطر نعناع طبیعتی بسیار آرام بخش دارد که می توان از آن در رایحه درمانی برای غلبه بر استرس استفاده کرد. عطر نعناع با آرامش ذهن به آرامش مغز و بدن شما کمک می کند. نعناع همچنین دارای خواص آداپتوژنی است که سطح کورتیزول را تنظیم می کند و مقاومت طبیعی در برابر استرس ایجاد می کند.
     کمک به کاهش وزن
برگ های نعناع ممکن است به تلاش های شما برای کاهش وزن سالم کمک کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد نشان می دهد که ممکن است به تحریک آنزیم های گوارشی کمک کند که مواد مغذی را از غذا جذب می کنند و چربی را مصرف می کنند و آن را به انرژی قابل استفاده تبدیل می کنند. اگر از نوشیدن نوشابه یا نوشیدنی های شیرین به نوشیدن چای نعنای بدون قند تغییر دهید، ممکن است به دلیل کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن سریع کمک کند. یک فنجان  چای نعناع بدون شکر اضافه کالری صفر دارد در حالی که یک نوشابه ۱۵۰ کالری دارد.
انواع دم‌نوش نعناع
 نعناع را می‌توان با سایر مواد دیگر مخلوط کرده و دم‌نوشی مفید و عالی تهیه‌کرده که هرکدام خواص خاص خود رادارند. در اینجا چند نوع از این دم‌نوش را بررسی می‌کنیم.
    دم‌نوش نعناع با نبات
از خواص دم‌نوش نعناع با نبات می‌توان گفت که مصرف این دم‌نوش باعث می شود که تأثیر بیماری‌هایی ازجمله سرماخوردگی و سرفه و گلودرد بهتر شود. همچنین اگر از باد معده و روده رنج می‌برید نعناع برای بهبود این وضعیت معجزه می‌کند. استفاده از دم‌نوش نعناع با نبات راهکار مناسبی برای تقویت معده‌ است و پاک‌سازی مناسبی را انجام می‌دهد. همچنین دم‌نوش نعناع با نبات به خاطر خاصیت آرامش‌دهنده‌ای که دارد، می‌تواند هنگام سرفه‌های سنگین به شما کمک کرده و سینه شمارا آرام کند. درواقع یک خاصیت ضد تشنج هم دارد.
    دم‌نوش نعناع و زنجبیل
اگر می‌خواهید علاوه بر چشیدن طعم تندوتیز این دم‌نوش، از تأثیرات مثبت آن بر روی سلامتتان بهره ببرید، پس‌دست به کارشده و گیاه تازه یا خشک نعناع و زنجبیل را تهیه کنید و آن‌ها را در دم‌کرده و نوش جان‌کنید. خواص دم‌نوش نعناع و زنجبیل بسیار بوده و می‌تواند دهان شمارا خوش‌بو کند و در کنارش اگر سردردی داشته باشید یا سرماخوردگی به سراغتان آمده باشد، حتماً این دم‌نوش کمک‌کننده خواهد بود.
   دم‌نوش نعناع و لیموترش
حتماً می‌توانید تصور کنید که ترکیب لیموترش تازه با نعناع بی‌نظیر خواهد بود. از خواص دم‌نوش نعناع و لیموترش می‌توان گفت دم‌نوشی است که حسابی شمارا سرحال می‌کند و در کنارش ویتامین C که از طریق لیمو به بدنتان منتقل می‌شود، به سلامتتان کمک خواهد کرد. درواقع به خاطر خواص نعناع و لیمو، هردو نوشیدنی مناسبی برای افراد سرماخورده هستند و می‌تواند به جنگ میکروب‌ها برود.
    دم‌نوش نعناع فلفلی
نعناع فلفلی گیاهی معطر و از گونه‌های معروف نعناع است که از پیوند نعناع آبی و نعناع زینتی یا تند به وجود آمده است. نعناع فلفلی یک درمان سنتی محبوب برای تعدادی از بیماری‌هاست. گمان می‌رود این گیاه دارای اثرات آرام‌بخش باشد. از خواص دم‌نوش نعناع فلفلی می‌توان گفت که برای درمان نفخ شکم، درمان دردهای قاعدگی، درمان اسهال، تهوع، درمان اضطراب مرتبط با افسردگی، بهبود دردهای عضلانی و عصب، سرماخوردگی، سوء‌ِهاضمه و سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مؤثر است.
    دم‌نوش نعناع و پونه
 به‌طور سنتی از این دم‌نوش برای مقابله با سرماخوردگی، مشکلات تنفسی، مثانه و بیماری کبد، نفخ شکم و درد معده مورداستفاده قرارگرفته است. همچنین یکی از خواص دم‌نوش نعناع و پونه، جلوگیری از سقط‌جنین بوده و برای تسکین دردهای شروع دوره قاعدگی استفاده می شود.
خواص دیگر دم‌نوش نعناع
  خواص دم‌نوش نعناع برای بانوان:
دم‌نوش نعناع  می‌تواند برای خانم‌هایی که مبتلابه گرفتگی قاعدگی هستند، بسیار مفید باشد. یکی از خواص دم‌نوش نعناع این است که این دم‌نوش یک مایع خنک‌کننده مؤثر برای کاهش نفخ، دردهای شدید، گرفتگی قاعدگی و خستگی بوده و کسانی که در زمان قاعدگی دچار دل‌دردهای شدید هستند می‌توانند با نوشیدن دم‌نوش نعناع، درد خود را تسکین دهند. درد و گرفتگی عضلات در زمان قاعدگی معمولاً ناشی از انقباضات و اسپاسم عضلات رحم است؛ بنابراین دم‌نوش نعناع با خواص ضداسپاسمی که دارد، کمک می‌کند تا شدت انقباضات عضلات دیواره‌های رحم و به دنبال آن درد کاهش یابد، همچنین برای کاهش استرس و خستگی نیز از این دم‌نوش استفاده می‌شود.
    خواص دم‌نوش نعنا برای لاغری:
مصرف دم‌نوش نعناع این اطمینان را به شما می‌دهد که انرژی اضافه را به شیوه‌ای سالم از دست می‌دهید. نعناع با آزادسازی آنزیم‌های گوارشی، بدن را قادر به مصرف چربی بیشتری به‌منظور تولید انرژی می‌کند. کاربرد دیگر استفاده از نعناع با سایر غذاهایی است که برای بهبود سلامتی مانند لیمو شناخته می‌شوند. می‌توانید آب را با نعناع لیمو مخلوط ‌کنید. این‌یک روش کلاسیک برای آماده کردن بدن برای یک مسیر سالم جدید است و کم کردن وزن را به شیوه‌ای سالم و طبیعی برای شما آسان‌تر می‌کند. منبع : ghafaridiet

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی