اهمیت قارچ‌ها در کاهش آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی
اهمیت قارچ‌ها در کاهش آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی

بر اساس یک مطالعه جدید، قارچ‌ها، آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را جذب می‌کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، نتایج یک مطالعه جدید بر اهمیت وجود قارچ‌ها در تصفیه هوا تاکید کرده و نشان می‌دهد یک مخزن اصلی کربن در شبکه‌های رشته‌ای قارچ‌های میکوریزا که در زیر قارچ‌های مختلف یافت می‌شود، وجود دارد.
بر اساس یک مطالعه جدید، روابط قدرتمند پنهان در خاک به ذخیره بخشی از انتشار کربن ایجاد شده توسط بشر کمک می‌کند. محققان معتقدند: اگر از این چرخه مبتنی بر قارچ‌ها محافظت کنیم، می توانیم بخش عمده‌ای از آلاینده‌های جوی را از محیط حذف و تصفیه کنیم.

یافته‌های مشترک تیمی از محققان بریتانیایی، آفریقای جنوبی و هلندی نشان داده است که نوعی قارچ معروف به قارچ‌های میکوریزا که در خاک یافت می‌شود، سالانه ۱۳.۱۲ گیگاتن دی‌اکسید کربن را از جو زمین جذب می‌کنند. این میزان کربن، معادل ۳۶ درصد از انتشار سالانه سوخت‌های فسیلی در جهان است.
گفتنی است قارچ‌های میکوریزا شراکت‌های سودمندی را با ریشه‌های گیاهان شکل می‌دهند که به عنوان روابط همزیستی شناخته می‌شوند. قارچ‌ها مواد مغذی لازم برای رشد گیاه را تامین می‌کنند و در ازای آن مقداری از قند‌هایی که گیاهان از طریق فتوسنتز تولید می‌کنند و همچنین دی اکسید کربن آن‌ها را می‌گیرند.
دکتر هایدی هاوکینز، محقق ارشد این تیم مطالعاتی و متخصص تعاملات گیاه – خاک – میکروب در دانشگاه کیپ تاون، آفریقای جنوبی، در این رابطه گفت: این تحقیق به ما آگاهی بیشتری نسبت به نقش بالقوه‌ای که این قارچ‌ها در کنترل افزایش سطح دی اکسید کربن ایفا می‌کنند، ارائه می‌کند.

دانشمندان مدت هاست که می‌دانستند این قارچ‌ها روابط همزیستی با گیاهان ایجاد می‌کنند، اما تنها در سال‌های اخیر متوجه شدند که آن‌ها به عنوان دروازه‌ای برای ورود کربن به خاک نیز عمل می‌کنند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد قارچ‌های میکوریزی مواد مغذی و مواد معدنی را با استفاده از شبکه‌های رشته‌ای گسترده‌ای به نام میسلیوم از طریق خاک منتقل می‌کنند. برای برخی از قارچ ها، این شبکه‌ها در زیر بخش میوه دهی آن‌ها قرار دارند و برای کمک به تولید مثل قارچ‌ها هاگ‌ها را آزاد می‌کنند.
علاوه بر این قارچ‌های میکوریزا از کربن برای گسترش شبکه میسلیوم خود استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین به ایجاد استحکام در ساختار خاک کمک می‌کند، اما محققان هنوز نمی‌دانند کربن جذب شده تا چه مدتی در این قارچ‌ها باقی می‌ماند.
دکتر هایدی هاوکینز در این رابطه گفت: در حالی که قارچ‌های میکوریزا مطمئناً حاوی کربن هستند و آن را در خاک آزاد می‌کنند، ما در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا قارچ‌های میکوریز محل ذخیره کربن هستند یا آن را صرفا به اطراف خود منتقل می‌کنند.
منبع: Current Biology مترجم: فاطمه کردی