۹ درمان خانگی تسکین دهنده برای سوختگی زبان
۹ درمان خانگی تسکین دهنده برای سوختگی زبان

فقط یک ثانیه طول می‌کشد تا زبان خود را از غذا‌ها یا نوشیدنی‌های داغ بسوزانید، اما چندین روز طول می‌کشد تا درد کاهش یابد، جوانه‌های چشایی و زخم به طور کامل بهبود یابد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، زبان، پایانه‌های عصبی زیادی دارد که آن را به محرک‌های خارجی، بسیار حساس می‌کند. این با مجموعه‌های متعددی از سلول‌های حسی به نام جوانه‌های چشایی پوشیده شده است که به شما کمک می‌کند طعم‌ها و درجه حرارت‌های مختلف غذا را شناسایی کنید.به همین دلیل است که اگر به طور تصادفی چیزی داغ بخورید، ممکن است باعث سوختن زبان شما شود و جوانه‌های چشایی شما متورم و بی حس شود و تا زمانی که زبان بهبود نیابد، نمی‌توانید طعم واقعی غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را تشخیص دهید. اما بیشتر از آن، سوختگی زبان می‌تواند خوردن و آشامیدن غذا را برای شما دشوار کند، زیرا به شدت درد دارد.
درست مانند بقیه بدن، زبان نیز به تدریج با از بین بردن سلول‌های آسیب دیده و جایگزینی آن‌ها با سلول‌های جدید، خود را ترمیم می‌کند. این روند بهبودی ممکن است کمی طول بکشد، اما کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای سرعت بخشیدن به آن و به حداقل رساندن ناراحتی در طول مسیر انجام دهید.راهکار‌هایی برای درمان زبان سوختهدر اینجا چند راه آسان برای تسکین درد و حساسیت ناشی از سوختگی زبان آورده شده است:۱- بلافاصله زبان خود را خنک کنیداولین قدم شما پس از سوختن ناخواسته زبان باید جرعه جرعه آب سرد یا جویدن یخ باشد.
گرما در بافت محبوس می‌شود و حتی پس از برداشتن منبع مزاحم به سوزاندن زبان ادامه می‌دهد. بنابراین، خنک کردن زبان در اسرع وقت برای متوقف کردن فرآیند سوزش، کاهش التهاب و خطر ایجاد زخم بسیار مهم است.۲- دهان خود را با آب نمک شستشو دهیدسوزش زبان منجر به التهاب می‌شود که منجر به درد می‌شود. یک راه ساده برای به حداقل رساندن این ناراحتی، شستشوی دهان با محلول آب نمک است. این درمان به دلیل اثرات ضد التهابی قوی منتسب به نمک، که برای مدیریت التهاب ضروری است، عمل می‌کند.صدمات ناشی از سوختگی سد محافظ پوست را مختل می‌کند که آن را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. شستشوی دهان با آب نمک به کاهش این خطر نیز کمک می‌کند.نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بعد از غذا و قبل از خواب دهان خود را با این محلول بشویید.۳- ماست بخوریدماست به طور طبیعی خنک کننده است و می‌تواند به تسکین زبان سوخته کمک کند. همچنین مملو از مواد مغذی و باکتری‌های سالم است که عفونت‌ها را دفع و ترمیم بافت را تسریع می‌کند. به سادگی یک قاشق ماست سرد منجمد را روی زبان خود قرار دهید و قبل از اینکه آن را ببلعید، اجازه دهید کمی بماند.۴- ژل آلوئه ورا را به صورت موضعی بمالیدآلوئه ورا به طور گسترده‌ای به عنوان یک عامل ترمیم کننده پوست شناخته شده است و از دیرباز برای درمان جراحات سوختگی استفاده می‌شود. محتوای آب غنی آن به روان شدن سطح آسیب دیده زبان کمک می‌کند و عملکرد مانع آن را تقویت می‌کند. این یک شرط مهم برای ترمیم به موقع پوست و جلوگیری از عفونت است. به علاوه، آلوئه ورا مملو از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های حیاتی است که التهاب بافت را کاهش می‌دهد و باعث تجدید سلول می‌شود.
ژل را از یک برگ تازه آلوئه ورا بردارید و آن را روی زبان سوخته خود بمالید تا به سرعت درد و تورم را تسکین دهید. استفاده منظم از این دارو از زبان شما در برابر عفونت محافظت می‌کند و باعث می‌شود که سریع‌تر بهبود یابد.نکته تخصصی: ژل را با شکر یا عسل شیرین کنید و در قالب‌های یخ فریز کنید. این به شما امکان دسترسی در مواقع اضطراری را می‌دهد.۵- از نعناع برای تسکین سوختگی استفاده کنیدنعناع حاوی منتول است که به آن خاصیت خنک کنندگی و ضد التهابی قوی می‌دهد. هنگامی که روی پوست استفاده می‌شود به عنوان یک بی حس کننده طبیعی عمل می‌کند، زیرا به طور موقت انتهای عصبی زیرین را بی حس می‌کند.استفاده از این دارو بر روی زبان سوخته می‌تواند به بی حس شدن درد کمک کند و همچنین در کاهش تورم مفید است. علاوه بر این، فعالیت ضد باکتریایی نعناع به کشتن باکتری‌های روی زبان کمک می‌کند تا آن را عاری از عفونت نگه دارد.در اینجا چند راه برای استفاده از نعنا آورده شده است:
مقداری برگ نعناع تازه را آسیاب کنید و آن را روی زبان سوخته خود بمالید.
 خمیر دندان نعنایی را روی زبان سوخته خود بمالید.
 چای نعناع سرد را میل کنید.
 آدامس نعنایی بجوید.
۶- توصیه‌های غذاییهنگامی که زبان خود را می‌سوزانید، ممکن است در چند روز اول بسیار دردناک و متورم باشد که مصرف غذا‌های جامد را سخت می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی نرم استفاده کنید که جویدن و قورت دادن آن آسان‌تر باشد تا زمانی که زبان شما کمتر حساس شود.بهتر از این، به سراغ اقلام یخچالی مانند ماست و سس سیب بروید که می‌توانند به خنک شدن زبان و تسکین سوزش کمک کنند. حتی زمانی که غذا‌ها و نوشیدنی‌های گرم را از سر می‌گیرید، لقمه‌های کوچک و جرعه جرعه میل کنید تا دوباره زبانتان نسوزد.همچنین، حتما بعد از هر وعده غذایی آب بنوشید یا دهان خود را بشویید تا باقیمانده غذا از زبان پاک شود، زیرا می‌تواند باکتری‌ها را جذب کند و در مسیر بهبودی مناسب قرار گیرد.در همین حال، تا زمانی که زبان شما به طور کامل بهبود یابد، باید موارد زیر را رها کنید:- غذا‌های پر ادویه، مخصوصا غذا‌های تند که می‌توانند زخم را نیش بزنند و زبان شما را بیشتر آزار دهند.- نوشیدنی‌های داغ می‌توانند زبان را بیشتر بسوزانند و روند بهبودی را کندتر کنند.- الکل می‌تواند زخم سوختگی را تحریک کرده و ترمیم بافت را به تاخیر بیندازد.
۷- از عسل استفاده کنیدعسل از دیرباز برای التیام انواع زخم‌ها از جمله جراحات سوختگی استفاده می‌شده است. از طریق مکانیسم‌های مختلف پوست شما را ترمیم و محافظت می‌کند.
برای شروع، عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که آبرسانی شدیدی به پوست می‌کند و یک لایه ضخیم روی آن تشکیل می‌دهد تا رطوبت از آن خارج نشود. این به مهار التهاب بافت برای تسکین درد، قرمزی و تورم کمک می‌کند.دوز بالای مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل به سرعت بخشیدن به بازسازی بافت کمک می‌کند تا روند بهبودی را تسریع کند. در نهایت، این شهد درمانی همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که با عفونت‌های ایجاد کننده میکروب در دهان مبارزه می‌کند که می‌تواند منجر به عفونت بافت آسیب دیده زبان شما شود.به سادگی مقداری عسل ارگانیک یا طبی را روی زبان سوخته خود بمالید و بگذارید مدتی بماند تا به خوبی جذب شود.۸- از گلیسیرین گیاهی استفاده کنیدگلیسیرین گیاهی می‌تواند به تسکین و التیام زبان سوخته شما کمک کند. بافت آسیب دیده را هیدراته می‌کند که برای بهبودی مناسب ضروری است. به علاوه، التهاب زمینه‌ای را کاهش می‌دهد تا درد، قرمزی و تورم را کاهش دهد.نحوه استفاده:مقداری گلیسیرین گیاهی را روی زبان خود بمالید و بگذارید تا جایی که می‌توانید آن را در دهان نگهدارید و سپس بیرون بریزید. پس از آن دهان خود را با آب خنک بشویید. این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید.همچنین می‌توانید چند بار در روز دهان خود را با دهانشویه مبتنی بر گلیسیرین بشویید.۹- دارو‌های مسکن بدون نسخهاگر با وجود درمان‌های ذکر شده در بالا، زبان سوخته شما همچنان درد می‌کند، می‌توانید برای تسکین سریع برخی از مسکن‌های OTC مانند ایبوپروفن مصرف کنید. برای جلوگیری از عوارض جانبی ناخواسته، دستورالعمل‌های دوز را دنبال کنید.نکات تکمیلی برای مقابله با زبان سوخته- بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا باکتری‌های موجود در دهان را کاهش دهید که در صورت رشد بیش از حد ممکن است بافت آسیب دیده زبان شما را آلوده کند.
همیشه دمای غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را قبل از گذاشتن در دهان بررسی کنید تا از سوختگی زبان در آینده جلوگیری کنید.چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟سوختگی زبان ناشی از غذا‌ها و نوشیدنی‌های داغ به ندرت باعث نگرانی می‌شود، اما می‌تواند بسیار دردناک و تحریک کننده باشد. 
اگر وضعیت شما حتی پس از ۱۰ تا ۱۴ روز از درمان خانگی بهبود نیافت، با پزشک خود برای بررسی مناسب مشورت کنید تا شرایط زمینه‌ای جدی‌تر مانند سندرم سوزش دهان را رد کنید.کلام پایانیفقط یک ثانیه طول می‌کشد تا زبان خود را از غذا‌ها یا نوشیدنی‌های داغ بسوزانید، اما چندین روز طول می‌کشد تا درد کاهش یابد، جوانه‌های چشایی بهبود یابند و زخم به طور کامل بهبود یابد. صبور باشید و به دنبال راه حل‌ها و نکات ارائه شده باشید تا ناراحتی خود را به حداقل برسانید و به بهبود سریع کمک کنید.