اضافه شدن حس سوم، به دنیای واقعیت مجازی + فیلم
اضافه شدن حس سوم، به دنیای واقعیت مجازی + فیلم

دیدن و شنیدن از طریق فناوری های واقعیت مجازی برای همه کاربران یک موضوع قابل لمس و مشهود بوده است ، اما اخیرا یک حس دیگر هم به دنیای واقعیت مجازی وارد شده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، فناوری واقعیت مجازی طی سال‌های اخیر با سرعت زیادی در حال توسعه بوده و به نظر می‌رسد این فناوری از محدوده تصویر و شنیدار خارج شده و وارد حس بویایی کاربران نیز شده است. بر این اساس گفته می‌شود به تازگی استشمام بوی گل‌ها با کمک این فناوری امکان پذیر شده است.
 
سیستم‌های رابط انسان و ماشین قبلاً برای شبیه سازی بینایی، صدا و لمس در فناوری واقعیت مجازی توسعه داده شده بود، اما طراحی سیستمی برای ایجاد حس بویایی در دنیای واقعت مجازی همواره چالش برانگیز بوده است. طرح رابط بوی فعلی دارای فرمت‌های حجیم با استفاده از بطری‌های عطر مایع یا هدست‌های سیمی واقعیت مجازی هستند که عملی بودن آن‌ها را محدود می‌کند.

به تازگی محققان با کمک فناوری‌های جدید و بهره بردن از یک رابط کوچک و پوشیدنی واقعیت مجازی موفق به ساخت سیستمی شدند که به کاربران اجازه می‌دهد چندین بوی مختلف از جمله رزماری، موهیتو، پنکیک و دوریان را استشمام کنند.
 
این دستگاه‌ها می‌توانند به سرعت و با دقت در یک منطقه محلی بو تولید کرده و به‌صورت بی سیم به دنیای واقعیت مجازی متصل شوند تا افراد استفاده کننده، حسی کامل و واقعی تری را تجربه کنند. پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند: تحقیقات آینده می‌تواند به کاربران این امکان را بدهد که بو‌ها را هنگام بازی‌های ویدیویی، تماشای فیلم‌های ۴ بعدی و در محیط‌های آموزشی مجازی تشخیص دهند.
 
گفتنی است تا کنون تولید کننده‌های فناوری ایجاد حس بو که سبک وزن، انعطاف پذیر، بی سیم و مجهز به طیف گسترده‌ای از انواع بو و شدت عطر قابل برنامه ریزی باشند، ساخته نشده بود.
 
در این مطالعات جدید دو پژوهشگر به نام‌های یوهانگ لی (Yuhang Li) و ژینگ یو (Xinge Yu) دو سیستم پوشیدنی رابط بویایی بی سیم را طراحی کردند که با استفاده از مولد‌های بو در مقیاس میلیمتری قادر به انتقال بو‌های مختلف هستند. نوع اول این سیستم‌ها با دو رابط بویایی به طور مستقیم به پوست زیر بینی متصل می‌شود و نوع دوم این فناوری شامل یک ماسک نرم است که در حال حاضر قادر به ایجاد ۹ بوی مختلف است.

 
محققان می‌گویند: قابلیت سفارشی سازی این فناوری با مجموعه‌ای از ۳۰ نوع بوی مختلف از جمله آناناس، زنجبیل، چای سبز، کارامل و آب نبات امکان پذیر است. مولد‌های بو در این سیستم حاوی موم پارافین معطری هستند که می‌توان آن را گرم کرد تا بو‌های خاص را به سرعت (در کمتر از ۱.۴۴ ثانیه) و با دقت در یک ناحیه موضعی آزاد کند.
 
در حال حاضر محققان چندین کاربرد را برای این فناوری جدید پیشنهاد می‌کنند که از جمله این موارد می‌توان به ارسال پیام‌های مبتنی بر بو به عنوان یک روش ارتباطی جایگزین، ایجاد خاطرات عاطفی و افزایش تعامل کاربر در دنیای واقعیت مجازی اشاره کرد.
 
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی