فومی که نشت روغن را جذب و باکتری ها را می کشد
فومی که نشت روغن را جذب و باکتری ها را می کشد

دانشمندان دانشگاه جورجیا با دو کاربرد بالقوه بسیار با ارزش یک فوم فوق العاده ایجاد کرده اند. این فوم می تواند نه تنها برای تمیز کردن نشت روغن، بلکه برای جلوگیری از بروز عفونت ها در سایت های پزشکی نیز استفاده شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، این فناوری به نام سوپرفوم توسط توسط تیمی به رهبری پروفسور هیتش هندا (Hitesh Handa) توسعه یافته که از یک ماده سه بعدی از ماتریس پلی دی متیل سیلوکسان (PDMS) تشکیل شده است که با نانوذرات گرافن و میکروپورهای مس آنتی بادی تقویت می شود. این اضافات منجر به تولید یک ساختار متخلخل و آبگریز و هم روغن زدا، می شود.
به گفته محققان، هنگامی که اسفنج های ساخته شده از این فوم در آب آلوده به روغن قرار گرفتند، در حالی که به هیچ عنوان آب را مصرف نمی کردند، روغن را جذب کردند. هنگامی که این روغن جذب شده از فوم خارج شد، همچنان می شد چندین بار از اسفنج ها استفاده کرد تا روغن بیشتری جذب کنند.در کنار روغن، اسفنج ها سایر مایعات آلوده به آب غیر قطبی مانند کلروفرم، اسید هیدروکلریک و سایر آلاینده های آلی را به خود جذب می کنند و به لطف وجود میکرو ذرات مس، هر باکتری که با فوم تماس برقرار می کند، کشته می شود.با توجه به این قابلیت، دانشمندان همچنین لایه های نازک از مواد را که بر روی سطح کاشت پزشکی اعمال می شود، تصور می کنند. چراکه این فوم می تواند شانس عفونت را نه تنها با کشتن باکتری ها، بلکه با دفع مایعات مانند خون نیز به حداقل برساند.هندا گفت: دستگاه های پزشکی فعلی مستعد آلودگی هستند. وقتی هر وسیله پزشکی را در بدن قرار می دهید، پروتئین ها اولین چیزی هستند که به یک سطح چسبیده و مانند چسب عمل می کنند که به خون یا باکتری ها اجازه می دهد تا چسبیده باشند. بنابراین، اگر بتوانیم جذب پروتئین را متوقف کنیم، نیمی از مشکلات حل می شود.به عنوان یک امتیاز اضافی ، نانوپلاتلت های گرافن موجود در این فوم آن را به صورت الکتریکی رسانا کرده و باعث افزایش کاربردهای احتمالی آن می شود.شرح کامل این تحقیق در مقاله ای شرح داده شده است که اخیراً در مجله ACS Applied Material & Interfaces منتشر شده است.