طراح دکوراسیون منزل خود شوید
طراح دکوراسیون منزل خود شوید

برخی موارد چیدمان منزل که از مهمترین اصول طراحی داخلی بحساب می آید معمولاً نادیده یا فراموش می‌شوند

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، این باور که طراحی داخلی فقط مختص افراد خاصی است که در این زمینه تخصص دارند، اشتباه است! طراحی داخلی چیزیست که همگی ما میتوانیم آن را یاد بگیریم.
اگر بدانید از چه اسباب و اثاثیه‌ای باید خلاص شوید، هنگام طراحی به دنبال چه چیز‌هایی باشید، چگونه از نگاه خویش-ساخت لذت ببرید و چگونه از اشتباهات رایج اجتناب کنید، دیگر وارد دنیای طراحی به سبک حرفه‌ای‌ها شده‌اید!

 نورپردازی خلاقانه قطعاً شما هم دوست دارید هر کاری که از دستتان برمی آید انجام دهید تا به خانه تان حس سبکی و جاداری بدهید. نورپردازی تزیینی به خانه حالت و معنا میدهد. میتوانید از آینه‌ها برای منعکس کردن نور به نواحی تاریک خانه استفاده کنید. حتی می‌توانید بسته به سبک، اندازه و شکل آینه از آن به عنوان یک جور نقطه کانونی هم استفاده کنید.
انتخاب رنگ رنگ یک موضوع کاملاً شخصی است. رنگی که هوش از سر شما میبرد، شاید رنگ محبوب دیگری نباشد. رنگ تاثیر بسیار زیادی روی روحیه و فضای خانه میگذارد. نکته مهم این است که رنگ را باید در مرحله آخر انتخاب کنید، یعنی پس از اتمام انتخاب اینکه می‌خواهید چه اسباب و اثاثیه‌ای در خانه داشته باشید.

 افزودن نقطه کانونی وجود نقطه کانونی منطقی به نظر میرسد، چون توجه را به خانه و چشمان تماشاگر جلب میکند. شومینه، قالیچه، دیوار هنری یا تاکیدی نمونه‌هایی از نقاط کانونی هستند که میتوانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر در فضای خانه تان یک نقطه کانونی طبیعی ندارید، میتوانید آن را با همین ایده‌ها خلق کنید!

 مقیاس و تناسباین دو (مقیاس و تناسب) یکدیگر را کامل میکنند، چون هر دو با اندازه و چیدمان ارتباط دارند. شاید چیزی که در فروشگاه خوب به نظر میرسد، پس از خریدن و آوردن به خانه، چشم نواز به نظر نیاید، مثلاً ممکن است اندازه آن به قدری کوچک باشد که اصلاً به چشم نیاید. پس همیشه مقیاس و نسبت را تغییر دهید!

تعادلمیدانید که اتاق باید دارای توزیع وزنی یکنواخت باشد تا مثلاً توزیع وزن بصری یک چیز در اتاق یکسان باقی بماند. ما سه نوع تعادل داریم: متقارن، نامتقارن و شعاعی. اگر می‌خواهید محیط دخلی خانه‌تان را به صورتی حرفه‌ای طراحی کنید، درباره این سه نوع تعادل مطالعه کنید.

ریتم ریتم در طراحی تماماً درباره خلق الگو‌های تکرار و کنتراست برای ایجاد جاذبه بصری است. برای مثال، میتوانید با استفاده از رنگ بالش یا تکرار آن در قالیچه، ریتم ایجاد کنید. این تکرار‌ها سبب هدایت حرکت چشم و به رقص آوردن نگاه می‌شود.

هارمونی هارمونی را میتوانید با استفاده از یک رنگ خاص ایجاد کنید، حتی اگر از نظر اندازه، شکل یا بافت بسیار متفاوت باشد. هارمونی با رنگها، اشکال یا بافت‌های مشابه ایجاد میشود، طوری که حاصل کار یک جریان بدون وقفه ایجاد میکند.

 طراحیتصاویر، آینه‌ها، بالش‌ها و فرش‌ها همگی اجزای ضروری یک طراحی خوب هستند. معمولاً نوع انتخابشان باید از تم (بن مایه) شما پشتیبانی کند و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. حتماً در جریان آخرین ترند‌های طراحی باشید و مهمتر از آن، در انجام این کار، جسارت و شجاعت به خرج دهید.

 کلکسیون‌ها وابسته چیز‌هایی نباشید که سنخیت یا تناسبی با اتاق جدید شما ندارند. اگر چیزی متناسب فضا نیست، آن را به اتاق دیگری منتقل کنید یا کلاً از شرّ آن خلاص شوید. ارزشی که اشیاء از نظر حسی برای شما دارند متاثرکننده است، اما احتکار آن‌ها به شکل کلکسیون کمکی به زیبایی فضا نمیکند. پس، تعادل برقرار کنید و از رها کردن اشیاء ترس به دلتان راه ندهید!

اصل مهم طراحی داخلی
بسیاری از افراد این مرحله را نادیده میگیرند. توجه کردن به کوچکترین جزئیات واقعاً اهمیت دارد. جزئیات نباید واضح باشند، بلکه باید درست باشند و حس کلی فضا را تقویت کنند. با افزودن جزئیات کوچک، میتوانید نواحی مهم اتاق را تقویت کنید و از سبک فردی خودتان استفاده کنید.

منبع: فرادید