پرواز پر فراز و نشیب پاریس – تهران، از پنجره دید یک خبرنگار
پرواز پر فراز و نشیب پاریس – تهران، از پنجره دید یک خبرنگار

رسول صدرعاملی ، یکی از خبرنگارانی است که ریسک سوار شدن در پرواز تاریخی پاریس – تهران را پذیرفت و جزییات آن را در تاریخ به ثبت رساند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، برای ملت ایران یک روز تاریخی بود. در این روز انتظار مردم ایران برای دیدار با رهبری که ۱۴ سال دور از وطن و در تبعید بود، به سر آمد.
بامداد ۱۲ بهمن، هواپیمای امام از پاریس حرکت کرد و صبح آن روز به تهران رسید. خبرنگار روزنامه اطلاعات که در این پرواز حضور داشت، در گزارشی حس و حال افراد حاضر در هواپیمای حامل امام را به تصویر کشید؛ و در ضمن، روایت‌هایی را از حاشیه‌های پرواز پاریس – تهران گزارش داد. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از این گزارش است که در شماره ۱۵۷۷۴ روزنامه اطلاعات در روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ منتشر شد.«ساعت ۱ و ۱۵ دقیقه بعد از نیمه شب، رسول صدرعاملی خبرنگار ویژه اطلاعات از داخل هواپیمای ایرفرانس هواپیما آماده پرواز می‌شوند. سرمیهماندار از مسافران خواهش می‌کند: در مدت پرواز از دادن هرگونه شعار خودداری کنند.خبرنگاران خارجی همگی از این سفر صحبت می‌کنند. آن‌ها جدی یا شوخی روی سینه خود علامت صلیب می‌کشند. قبل از اینکه امام برای آن‌ها پیام بفرستد که این سفر خطرناک است تعدادشان به ۶۰۰ نفر می‌رسید، ولی بعد از این پیام تعدادشان به ۱۵۰ نفر رسید. ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه بعد از نیمه شب امام خمینی خود را به طبقه دوم هواپیمای جت ۷۴۷ رساند و به استراحت مشغول شدند و این استراحت تا هنگام نماز صبح طول کشید و سپس آیت‌الله برای خواندن نماز باردیگر به قسمت پایین هواپیما آمدند، کلیه ایرانیان در هواپیما شروع به خواندن نماز کردند و پس از آن به چند تن از خبرنگاران اجازه گرفتن عکس داده شد. هنگامی که هواپیما بر فراز شهر تهران رسید و فرودگاه مهرآباد نمودار شد، علی‌رغم اخطار مهمانداران ایرانیان حاضر در هواپیما شروع به گفتن الله‌اکبر کردند. هواپیما بر روی باند فرودگاه رسید، ولی همین که خواست فرود بیاید انگار اشکالی پیش آمد؛ چون دوباره اواج گرفت و بار دیگر در دل آسمان رفت. آه از نهاد مسافران به خصوص خبرنگاران خارجی برخواست، همه نیم خیز شدند و صحبت از این شد که به هواپیما اجازه فرود داده نمی‌شود.

هواپیما اوج گرفت، حدود ده دقیقه در آسمان تهران به پرواز خود ادامه داد و در حالی که بسیاری فکر می‌کردند راه آمده را باید بازگردیم، بار دیگر بر روی فرودگاه مهرآباد ظاهر شد و این بار موفق به فرود شد و مسافران ایرانی و خارجی هواپیما این‌بار همگی الله‌اکبر گفتند. با باز شدن در‌های هواپیما دو تن از روحانیون تهران پیشواز آیت‌الله آمدند، ولی آیت‌الله خمینی پیاده نشدند و قبل از ایشان خبرنگاران و سپس ۵۰ نفر همراهان ایرانی و در بین آن‌ها آیت‌الله خمینی قدم در فرودگاه مهرآباد گذاشتند. کلیه دانشجویان ایرانی که از سرتاسر دنیا به پاریس آمده بودند و قرار بود با آیت‌الله خمینی راهی تهران شوند سرودی را که لشگریان حضرت محمد هنگام فتح مکه خوانده بودند و با جمله‌های لااله‌الاالله وحده، وحده، وحده، آغاز می‌شود تمرین کرده بودند که آن را هنگام ورود به فرودگاه مهرآباد تهران بخوانند، اما از آنجا که ۵۰ نفر بیشتر نتوانستند با آیت‌الله سفر کنند این برنامه اجرا نشد.
این مطلب در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، منتشر شده است.