چگونه اوتیسم را در کودکان کنترل کنیم؟
چگونه اوتیسم را در کودکان کنترل کنیم؟

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی اختلال طیف اوتیسم از هر ۱۰۰ کودک یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، اعتقاد بر این است که این آمار ممکن است بالاتر باشد، زیرا شیوع اوتیسم در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، شناخت و درمان به موقع اختلال اوتیسم در کودکی اهمیت بسیاری داشته و می تواند شرایط زندگی عادی را برای بسیاری از افراد فراهم کند.دکتر سورش بیرجدار، متخصص اطفال، در این رابطه می گوید: اختلال طیف اوتیسم به دلیل فقدان آگاهی اغلب به اشتباه درک شده و تشخیص داده نمی شود. به همین دلیل این موضوع بسیار مهم است که چگونه علائم اوتیسم را در کودکان تشخیص داده و اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است این بیماری را داشته باشد، چه کاری باید انجام دهید.علائم و نشانه های اوتیسم که والدین باید بداننداختلال طیف اوتیسم را می توان به عنوان یک وضعیت پیچیده رشدی نامید که بر ارتباطات اجتماعی، تعاملات و رفتار کودکان تأثیر می گذارد. علائم اوتیسم عبارتند از: پاسخ ندادن کودک به نام خود، ترجیح دادن به تنهایی بازی کردن ، نداشتن حالات چهره یا تماس چشمی، تاخیر در صحبت کردن، ناتوانی در بیان جملات یا مکالمه، گفتار روبات مانند، مشکل در درک سوالات ساده و ابراز عواطف یا احساسات. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب از احساسات دیگران بی خبر به نظر می رسند و از تعاملات اجتماعی اجتناب می کنند.نشانه های دیگر این است که کودک مبتلا به اوتیسم پرخاشگرانه صحبت کرده، قادر به تشخیص حالت های بدن یا تن صدا نیست، حرکات تکراری مانند چرخیدن یا تکان دادن دست انجام می دهد یا در حال فعالیت های مبتنی بر خودآزاری است. زبان بدن این کودکان اغراق آمیز بوده و وی نسبت به موضوعات پیرامون خود مانند نور، صدا یا لمس بسیار حساس است.
کودک اوتیسمی در عین حال ممکن است نسبت به درد یا دما بی تفاوت باشد، فقط چند نوع غذای خاص می خورد یا از قبول غذاهایی با بافت خاص امتناع می کند. البته باید توجه داشته باشید که علائم و نشانه ‌های اوتیسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.غربالگری اوتیسم چگونه انجام می شود؟باید به این موضوع توجه داشت که غربالگری یک اوتیسم نیاز بسیار مهم است. در طول این غربالگری، پزشک از کودک در مورد رفتارهایش در خانه و در حین تعامل با کودکان دیگر سوال می کند. این غربالگری های اولیه به تشخیص اینکه آیا کودک نیاز به ارزیابی بیشتری دارد یا خیر کمک می کند. والدین باید هوشیار بوده و اگر به اوتیسم مشکوک هستند، حتما از متخصص اطفال بخواهید که آزمایش غربالگری را توصیه کند.به یاد داشته باشید که مداخله به موقع می تواند به درمان کمک کند. والدین در این شرایط باید حتی با روانشناسان، مربیان و متخصصان پزشکی برای تشخیص دقیق اختلال صحبت کنند.سابقه پزشکی بارداری مادر، بیماری های کودک، سابقه اختلالات رشدی خانوادگی ، سابقه اختلالات ژنتیکی خانوادگی و متابولیکی، ارزیابی عملکرد شناختی، مهارت های زبانی و حتی آزمون مشاهده ای خاص اوتیسم، مصاحبه یا مقیاس رتبه بندی می تواند در تشخیص اوتیسم کمک کند. این داده ها به پزشک کمک می کند تا شدت اوتیسم را درک کرده و روش های درمانی مناسب را توصیه کند.منبع: thehealthsite