رفتار صحیح با نوجوانان در سن بلوغ
رفتار صحیح با نوجوانان در سن بلوغ

به تمام والدین واجب است که به طور دقیق درباره بلوغ و تغییرات رفتاری و جنسی نوجوانان تحقیق کنند تا بتوانند آن‌ها را بهتر بشناسند و در برخورد با آن‌ها دقت بیشتری به خرج دهید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از والدین با آن درگیر هستند نحوه رفتار صحیح در سن بلوغ فرزندشان است. اینجاست که مشکل اصلی شروع می‌شود. در این مطلب به نحوه رفتار صحیح با نوجوان در سن بلوغ اشاره کرده ایم.
بیشتر بخوانید:خصوصیاتی که فرزندان از پدر و مادر به ارث می برند
رفتار صحیح والدین در سن بلوغ فرزندشانهر نوجوان برحسب شرایط و خصوصیات رفتاری خود دوران بلوغش را به نحو خاصی می‌گذراند و به همین دلیل والدینش باید در ابتدا نیاز‌های او را بشناسند. سنین بلوغ معمولا از دختران از ۱۰ تا ۱۵ سالگی و پسران از ۱۱ تا ۱۶ سالگی ایجاد می‌شود. این دوران موقتی است و به طور معمول به زودی تمام می‌شود به همین دلیل بهتر است او را کمک کنیم تا این مرحله سخت زندگی را پشت سر بگذارد و البته بدون خطر این دوره را طی کند. در این مقاله سعی شده به نحوه رفتار صحیح در سن بلوغ بپردازد و یک سری باید‌ها و نباید‌ها را به والدین عزیز نشان دهد.شناخت نوجواناولین مرحله‌ای که در نحوه رفتار صحیح در سن بلوغ است از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است شناخت نوجوانان در دوران بلوغ است. بسیاری از والدین به دلیل عدم آگاهی از این دوران و حتی روحیات فرزندشان نمی‌دانند چه برخوردی با او انجام دهند. به همین دلیل فرزندشان در شرایطی که باید توجه بیشتری به او شود تنها می‌ماند. به همین دلیل والدین عزیز باید بدانند که تغییرات رفتاری و روانی فرزندشان در این سن تا چه اندازه است که بتوانند در فرصت مناسب عکس العمل درستی داشته باشند.شناخت نیاز‌های نوجواندومین گام در نحوه رفتار صحیح در سن بلوغ این است که نیاز‌های او را بشناسیم. هر نوجوان برحسب شرایط و خصوصیات رفتاری خود دوران بلوغش را به نحو خاصی می‌گذراند و به همین دلیل والدینش باید در ابتدا نیاز‌های او را بشناسند تا در فرصت مناسب بتوانند با آن‌ها رابطه خوبی برقرار کنند.
جر و بحث و درگیری ممنوعسومین گام در نحوه رفتار صحیح در سن بلوغ این است که مدام با فرزندتان جر و بحث نکنید. نوجوانان در این سن دوست ندارند کسی مدام آن‌ها را ملامت کند. آن‌ها دیگر مانند دوران بچگی شان نیستند که هر چه شما می‌گویید بله و چشم بگویند. آن‌ها معمولا دوست دارند دیگران آن‌ها را درک کنند. کافی است در مورد چیزی با آن‌ها مخالفت کنید. در این صورت است که پرخاشگر شده و لحن صحبت آن‌ها تغییر خواهد کرد. خوب این موضوع نیاز به صبر زیادی از سوی والدین دارد. والدین به جای اینکه جواب پرخاش آن‌ها را پرخاش بدهند.آن‌ها را به آرامش دعوت کنیدسعی کنند آن‌ها را به آرامش دعوت کنند و با صحبت‌های منطقی و آرام آن‌ها را متقاعد کنند. آن‌ها می‌توانند با جملاتی مثل ” من تو را درک می‌کنم و می‌فهمم چه می‌گویی” این حرف خشم او را آرام خواهد کرد. به همین سادگی می‌توانید جلوی یک فاجعه را بگیرید.آن‌ها را ترسو تربیت نکنیداز دیگر نکاتی که در نحوه رفتار صحیح در سن بلوغ از اهمیت زیادی برخوردار است این است که آن‌ها را ترسو بار نیاورید. نوجوانان در این سن معمولا اضطراب و استرس بسیار زیادی دارند. این اضطراب گاه به دلیل نگرانی‌ها برای آینده است و گاهی ناشی از اختلالات روحی و روانی ناشی از دوران بلوغ باشد. به هر حال باید این موضوع را در نظر بگیرید که به جای استرس دادن به نوجوانان که چرا این کار را کرده‌ای و با این کارت آینده ات را خراب کردی و از این دست جملات به آن‌ها آرامش دهید.شکست لازمه پیروزی استاجازه دهید گاهی در زندگی شکست بخورد، اما راه خود را پیش ببرد و اگر فکر می‌کند این راه او را موفق خواهد کرد اندکی درنگ نکند. صحبت‌ها و رفتار‌های والدین تاثیر بسیار زیادی در روحیات نوجوان دارد. نوجوانان در هنگام بروز مشکلی نگاه شان به والدین است. اگر با نگاه شما دلشان قرص شود می‌تواند از پس تمام مشکلات زندگی بر بیاید.
با نوجوان تان دوست شویداز مهم‌ترین نکات در رفتار صحیح در سن بلوغ این است که با نوجوان تان دوست شوید. اجازه دهید آن‌ها به شما نزدیک‌تر شوند. در اکثر خانواده‌ها به دلیل تفاوت سنی والدین با نوجوانان معمولا نمی‌توانند آن گونه که باید و شاید یکدیگر را درک کنند. نه نوجوان نصیحت‌های والدین را می‌پذیرد و نه والدین می‌دانند که خواسته خود را چگونه به فرزندشان توضیح دهند و یا جلوی اشتباهش را بگیرند. به همین دلیل مدام با هم جر و بحث می‌کنند و با هم اختلاف دارند.نکته:والدین عزیز اولین مرحله برای نزدیک شدن به نوجوان درک نیاز‌های آن هاست. فراموش نکرده اید که خود روزی نوجوان بودید و درخواست‌هایی داشتید. اگر فکر می‌کنید خواسته آن‌ها دور از انتظار است می‌توانید با نرمی و آرامش با آن‌ها صحبت کنید تا این کار را نکند. اگر از شما کمک مالی می‌خواهد نسبت نیاز او را در نظر بگیرید و بر حسب آن به او کمک کنید. همیشه به او نه نگویید. نه گفتن شما او را از شما دورتر می‌کند و بالطبع مسیبر او را به خارج از خانه باز می‌کند.آن‌ها را در تصمیم گیری‌ها مشارکت دهیداز دیگر نکاتی که در رفتار صحیح در سن بلوغ تاثیر دارد این است که سعی کنید فرزندتان را در تصمیم گیری‌های خانه مشارکت دهید. نوجوان در این سن علاوه بر حس استقلال طلبی دوست دارد که مفید باشد و یا در جمع بیشتر دیده شود. این فرصت را به او بدهید. اجازه دهید در تصمیم گیری‌های خانه او نیز مشارکت داشته باشد و نظرش را بیان کند. حتی اگر او علاقه‌ای به این کار نداشت از او نظر خواهید کنید و مدام از او سوال کنید. چه اشکالی دارد آن‌ها بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و اگر ببینند به آن‌ها توجه می‌شود بسیار استقبال خواهند کرد.آن‌ها را تحقیر نکنیدنکته دیگر در نحوه صحیح رفتار در سن بلوغ این است که اکیدا از تحقیر کردن و سرزنش کردن و مقایسه کردن نوجوانان خودداری کنید. نوجوان در این شرایطی که قرار دارد خود دچار اختلالات شدید رفتاری می‌شود. فکر کنید که در این شرایط باید بار فشار و توهین و تحقیر شما را تحمل کند قطعا از خانه فرار خواهد کرد. اگر می‌خواهید فرزندی تربیت کنید که خانه را محیط امنی ببیند و به خانه گرایش داشته باشد باید او را به نحوی تربیت کنید که همیشه او را تشویق کرده و طوری رفتار کنید که احساس کند مهم است و برای خود شخصیت دارد.از دیگر موارد در نحوه صحیح رفتار در سن بلوغ:• او را مستقل بار بیاورید• به او مسئولیت بدهید• جر و بحث ممنوع• پرخاشگری با نوجوان ممنوع• او را تشویق کنیدمنبع: مرکز مشاوره رهیاب – معصومه راهی