به راحتی یک گلدان پر از بنفشه آفریقایی پرورش دهید + فیلم
به راحتی یک گلدان پر از بنفشه آفریقایی پرورش دهید + فیلم

پرورش و نگهداری گل بنفشه آفریقایی در آپارتمان را با یادگیری چند نکته کوچک یادبگیرید و گلدان‌های پر از بنفشه مخملی تکثیر کنید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،از آنجایی که نحوه نگهداری بنفشه آفریقایی در منزل چندان کار سختی نیست، باعث شده است پرورش گل بنفشه آفریقایی در آپارتمان ها روز به روز بیشتر شود.
در این مقاله سعی کرده مطالب آموزنده ای را جهت آموزش نحوه و طریقه صحیح نگهداری از گیاه بنفشه آفریقایی گرد آوریم تا بتوانیم راهنمایی برای کسانی باشیم که اطلاعات کاملی در مورد بنفشه آفریقایی و شرایط نگهداری از آن ندارند.
آشنایی با گل بنفشه آفریقایی
بنفشه آفریقایی از گیاهان بومی کشور تانزانیا و قسمت گرمسیری شرق آفریقا و همچنین اطراف جنوب شرقی کنیا می باشد. این گیاه اولین بار توسط فردی به نام سنت پل ،شناسایی شده است.
جذابیت گیاه بنفشه آفریقایی نه تنها به دلیل گل های رنگین و زیبایش، بلکه به دلیل برگ های مخملی و کرکدار به رنگ سبز تیره و فرم آن می باشد. در برخی مدل های بنفشه آفریقایی ، لبه های برگ، سفید یا روشن تر هستند. این گیاه حساس بوده و به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد تا زمانی که موقعیت مناسب خود را پیدا کرده و به زندگی آرام خود ادامه دهد.
تفاوت واریته های مختلف بنفشه آفریقایی در رنگ و تعداد گل ها می باشد.بنفشه آفریقای در رنگ های سفید، صورتی، زرشکی، بنفش و ارغوانی دیده می شوند. به دلیل بی تفاوت بودن به طول روز ،گل دادن این گیاه در شرایط مساعد و در تمام طول سال اتفاق می افتد.
نگه داشتن یک گلدان زیبا با برگ های رنگارنگ در خانه می تواند علاوه بر زیبایی ظاهری خانه، در حد زیادی باعث بهتر شدن روحیه افراد شود.
چه بهتر که این گلدان جزء گل های همیشه بهار بوده و تمام فصول بتوانیم از زیبایی گل های آن لذت ببریم. گل بنفشه آفریقایی که یکی از زیباترین گیاهان گلدار به حساب می آید، از جمله گل های مربوط به راسته نعناسانان و تیره جسنریان می باشد.
این گیاه به دلیل کوهستانی بودن خاستگاه اصلیش، بسیار صبور و سازگار به محیط است. به همین دلیل است که می توان از آن ها هم به عنوان گل های مناسب کاشت در باغچه استفاده کرد و هم از آن ها هنگام پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی نگهداری کرد. از آنجایی که هر کدام از گیاهان شرایط متفاوت و دلخواه خاص خود را برای رشد دارند، در ادامه سعی می کنیم بدانیم چگونه از بنفشه آفریقایی نگهداری کنیم:
شرایط پرورش و نگهداری از گل بنفشه آفریقایی در آپارتمان
شاید شما هم شنیده باشید که بهتر است یک گلدان از این گیاه برای آپارتمان یا باغچه خانه خود تهیه کنید، چرا که نحوه پرورش و نگهداری از گل بنفشه آفریقایی در منزل بسیار راحت است. اما باید به شما بگوییم که این گیاه نیز مانند سایر گیاهان، نیازهایی دارد که اگر برآورده نشود باعث پژمردگی و از بین رفتن گل ها و سپس برگ های آن می شود. به همین دلیل نیز ما در ادامه این نوشته سعی می کنیم شما را با نحوه صحیح آبیاری، میزان تابش نور خورشید، دما و رطوبت مناسب محیط، خاک و کود مناسب و چگونگی تکثیر آن آشنا کنیم:
آبیاری مورد نیاز
یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که ریشه بنفشه آفریقایی به رطوبت زیاد بسیار حساس است. علاوه بر ریشه نیز برگ ها و گل آن نیز رابطه خوبی با قطرات آب ندارند.زمانی که آب داده شده به گیاه بیش از حد سرد باشد ، برگ های بنفشه آفریقایی شروع به فر خوردن می کند و آب دادن از بالا به این گیاه نیز باعث لک شدن برگ ها می شود که این لک ها را به هیچ وجه نمی توان از بین برد.
آب بدون کلر استفاده کنید
همانطور که گفته شده است هیچ گاه از آب شیرین برای این گیاه استفاده نکنید که آب شیرین محتوای نمک را در گیاه افزایش می دهد و در نتیجه PH و الکتریسیته خاک بهم می ریزد و توانایی گیاه در جذب آب و مواد مغذی پایین می آید پس اگر آب شیرین در اختیار دارید ، قبل از استفاده برای گیاه، آن را تغییر دهید وگرنه بهتر است که از یک منبع آب متفاوت استفاده کنید.
از آب های کلر دار برای آب دادن به بنفشه استفاده نکنید که بعضی از کلرها برای فتوسنتز گیاه ضروری هستند اما بنفشه آفریقایی به مقدار بسیار کمی از آن نیاز دارد و در نتیجه استفاده بیش از حد از آبی که کلر بالا دارد، باعث سوختگی برگ ها و گل ندادن گیاه می شود . اگر آب شما کلر دار است و هیچ منبع جایگیزینی ندارید ، آب را در یک ظرف بریزید و اجازه دهید که کل شب را بیرون از یخچال باشند تا کلر آن ها از بین برود.
همچنین دستگاه هایی طراحی شده اند که در صورت نیاز به گیاه آب می دهند و نیاز به مراقبت شما ندارند که این دستگاه ها معمولا داخل خود گلدان هستند و کافی است که آب کافی را به آن ها برسانید و خودشان زمان مناسب را برای آب دادن به گیاه پیدا می کنند.
یکی از روش های آب دادن به این گیاه به این صورت می باشد که در فاصله دو آبیاری خاک گلدان را چک کرده و در صورت مرطوب بودن از آبیاری مجدد پرهیز کنید. اما یکی از بهترین شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی این است که از زیر گلدانی های عمیق و گود برای آبیاری آن استفاده کنید. به این صورت که داخل زیر گلدانی را پر از آب کنید و اجازه دهید بنفشه، آب مورد نیاز خود را از طریق ریشه و سوراخ ایجاد شده در ته گلدان دریافت کند.
دمای مورد نیاز برای نگهداری از بنفشه آفریقایی
بنفشه آفریقایی یکی از گل هایی است که به آب و هوای معتدل علاقه مند است. بنابراین بهتر است هنگام نگهداری از بنفشه آفریقایی در آپارتمان، دمای اتاق را بین ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد نگه دارید.
چرا که هوای بیشتر از ۲۶ درجه باعث سوختن گل های بنفشه و دمای پایین تر از ۱۸ درجه سبب عدم رشد این گیاه می شود. لازم به ذکر است که این گیاه در دمای کمتر از ۱۳ درجه به طور کامل توانایی خود را برای زنده ماندن از دست داده و خشک می شود. بنابراین بهترین روش پرورش و نگهداری گل بنفشه آفریقایی در زمستان به این گونه است که با استفاده از وسایل گرمایشی، دمای خانه را به ۱۸ درجه برسانید.
نور مورد نیاز برای رشد
بنفشه آفریقایی نور طبیعی ساختمان و پشت پنجره را، به نور بسیار زیاد و مستقیم ترجیح می دهد. چرا که نور شدید باعث سوختن گلبرگ های آن می شود. اما  نور کم نیز باعث می شود گیاه توانایی کامل برای گلدهی را از دست بدهد. بنابراین بهترین روش نگهداری از بنفشه آفریقایی این است که گلدان را پشت پنجره قرار دهید تا کل روز را در معرض نور غیر مستقیم خورشید باشد.
اگر تابستان های محل زندگی شما نور بسیار شدید آفتاب دارد، هنگام اولین واکنش گل به نور آفتاب که معمولا از سوختن برگ ها شروع می شود، سعی کنید جای آن را عوض کنید.
میزان رطوبت محیط
شرایط نگهداری از گل بنفشه آفریقایی ایجاب می کند که رطوبت اتاق یا ساختمان را برای آن بین ۵۰ تا ۶۰ درصد نگه دارید. بنابراین اگر از گلخانه برای پرورش آن استفاده نمی کنید باید با استفاده از وسایل تهویه هوا یا بخار آب، محیط را برای این گل مطلوب نگه دارید.
باید به خاطر داشته باشید که رطوبت بیش از حد هوا نیز ممکن است باعث ایجاد بیماری های قارچی برای آن بشود. بنابراین باید سعی کنید رطوبت خانه را کنترل کنید. همچنین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی لازم است از قارچ کش هایی مانند قارچ کش مانکوزب برای بنفشه آفریقایی استفاده کنید.
خاک مناسب برای پرورش بنفشه آفریقایی
بهترین ترکیب برای خاک مناسب این گل، مخلوط خاک برگ و پرلیت است. چرا که خاک این گیاه باید قابلیت زهکشی بالا را داشته باشد تا رطوبت اضافی را عبور دهد. به همین دلیل باید از پرلیت در ترکیب آن استفاده کرد. علاوه بر این باید مواد مغذی خوبی داشته باشد تا گل ها به خوبی رشد کنند. بنابراین خاک برگ برای نگهداری از بنفشه آفریقایی بهترین گزینه است. اگر از خاک برگ عمده برای آن استفاده می کنید سعی کنید قبل از تعویض آن، خاک گلدان را ضد عفونی کنید تا از عدم وجود آفات گیاهی مطمئن شوید.
گلدان مناسب برای پرورش بنفشه آفریقایی و نحوه تعویض آن
اولین نکته ای که باید هنگام پرورش و نگهداری از بنفشه آفریقایی و تهیه گلدان برای بنفشه آفریقایی به آن دقت کنید این است که سوراخ های کافی در ته گلدان ایجاد کرده تا آب اضافی آن خارج شود و ریشه نگندد.
علاوه بر این لازم است هنگام تهیه این گلدان ها، به جای تهیه گلدان سفالی از گلدان پلاستیکی استفاده کنید. چرا که گلدان سفالی در فصل های سرد سال باعث انتقال سرمای بیشتر به ریشه می شود.
زمان مناسب تعویض گلدان نیز بستگی به اندازه رشد ریشه دارد. بنابراین سعی کنید هنگام انجام زهکشی خاک اندازه ریشه ها را به دقت بررسی کنید و زمانی که متوجه شدید اندازه ریشه ها از گلدان بزرگتر شده است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. از آنجایی که این گیاه ریشه های بسیار ظریف و حساس دارد، هنگام جابجایی گلدان باید مراقب آن ها باشید.
درباره تناسب گل و گلدان بنفشه آفریقایی قانونی تجربی وجود دارد: زمانی وقت تعویض گلدان فرامی‌رسد که قطر گیاه سه‌برابر قطر گلدان شده باشد. روش تغییردادن گلدان بنفشه‌های آفریقایی شبیه گل‌های دیگر است. فقط به‌تناسب گلدان و گل توجه ویژه‌ای داشته باشید. گلدان بنفشه‌ها نباید زیاد بزرگ باشد. سالی یک بار گلدان را تعویض کنید. خاک بنفشه آفریقایی هم باید به‌خوبی زه‌کشی شود. در غیر این صورت، ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی می‌شوند.
بیشتر بخوانید:۱۵ گیاهی که جایشان در آشپزخانه تان خالی است
طریقه نگهداری از بنفشه آفریقایی با تغذیه و کود دهی صحیح
باید این مورد را در نظر بگیرید که گیاهانی که در تمام فصول گل دارند، یا آن هایی که میوه می دهند همیشه به میزان بالاتری از مواد مغذی احتیاج دارند. بنابراین هنگام فراهم آوری شرایط مناسب برای نگهداری از گل بنفشه آفریقایی در منزل باید به تغذیه آن توجه ویژه داشته باشید. چرا که زیبایی و دوام گل های آن به طور کامل بستگی به میزان دریافت مواد مغذی دارد. بنابراین بهتر است از انواع کودهای شیمیایی که میزان فسفر و نیتروژن بالایی دارند استفاده کنید. برای این منظور می توانید از فروشگاه های فروش خاک و کود برای گیاهان، کودهای npk مخصوص گلدهی را تهیه کرده و هر دو هفته یکبار خاک گیاه را با آن مغذی کنید.
تکثیر از طریق کاشت قلمه در خاک
یکی از بهترین روش ها برای تکثیر این گیاه، کاشت قلمه آن در خاک است. چرا که به طور معمول پرورش قلمه در آب ریشه های ضعیفی به وجود می آورد. برای به کارگیری این روش و نگهداری از قلمه بنفشه آفریقایی لازم است با تیغ تیزی که قبلا استریل شده یکی از برگ های گیاه را بریده و آن را در خاک مناسب بکارید.
پرورش و نگهداری از بنفشه آفریقایی با استفاده از کاشت بذر
در این روش ابتدا باید بذرهایی با کیفیت را برای کاشت در گلدان تهیه کنید. در ادامه لازم است خاک مناسب را برای آن تهیه کرده و بذر را در گلدان بکارید. به یاد داشته باشید که لازم است تا جوانه زدن علاوه بر مرطوب کردن خاک گلدان با اسپری آب، آن را در برابر میزان نور مناسب نیز قرار دهید. دمای مناسب برای آن نیز ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.
استفاده از پاجوش و تقسیم بوته
اگر گلدان کم سن و سالی دارید نباید انتظار داشته باشید که بتوانید از پاجوش ها برای تکثیرشان استفاده کنید. چراکه تنها بنفشه هایی که مسن تر هستند شروع به رشد پاجوش هایی از کنار ریشه می کنند. از آن ها می توان برای تکثیر و نگهداری بنفشه آفریقایی استفاده کرد.
چند نکته مهم
بنفشه‌های آفریقایی نسبت به آب سرد حساس‌اند. آب سرد باعث ایجاد حلقه‌های سفید روی برگ‌های‌شان می‌شود. برای همین، بهتر است که برای آبیاری آنها، آب شیر را یک‌شب، قبل از آب‌دادن به گل‌ها آماده کنید و بگذارید در آب‌پاش بماند. این کار به از بین‌رفتن کلر موجود در آب هم کمک می‌کند.
برای برگ‌های حساس این گل از بُرسی کوچک و نرم هم کمک بگیرید و غبار را از آنها دور کنید.منابع : جوانه بان، نمناک، چطور
توضیحات کارشناس گل و گیاه درباره تکثیر بنفشه آفریقایی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی