آیا تغییرات مایع مفصلی؛ عامل اصلی آرتروز است؟
آیا تغییرات مایع مفصلی؛ عامل اصلی آرتروز است؟

استئوآرتریت یا آرتروز، یک بیماری پیش رونده مفصلی است که در اثر تجزیه غضروف و ساییدگی مفاصل ایجاد می‌شود. مکانیسم دقیق تخریب غضروف‌ها در آرتروز تا کنون کشف نشده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مایع زلاله‌ای یا مایع مفصلی، مایعی است شفاف، به رنگ زرد کم رنگ که توسط سلول‌های غشای زلاله‌ای (سینوویال) در مفاصل ترشح می‌گردد. این مایع، دارای خاصیت چسبندگی بوده و حاوی پروتئین و اسید هیالورونیک است.
ترکیب مایع زلاله‌ای مفاصل، به شکل قابل توجهی در آرتروز تغییر می‌کند؛ به طوری که غلظت و وزن مولکولی اسید هیالورونیک به شدت کاهش می‌یابد. یک تیم بین المللی به رهبری محققان دانشگاه ایلینوی، کاهش هیالورونان ناشی از بیماری و پیامد‌های این تغییرات بر مایع زلاله‌ای و به دنبال آن، سایش مفاصل را مورد مطالعه قرار داده اند.پژوهشگران گفته اند: یکی از مهمترین ویژگی‌های مایع زلاله ای، ویسکوزیته یا میزان مقاومت سیال در برابر جاری شدن، است. پلیمر‌های بزرگ و با وزن مولکولی بالا مثل اسید هیالورونیک، نقش مهمی در حفظ ویسکوزیته مایع زلاله‌ای ایفا می‌کنند که این امر به نوبه خود، اصطکاک بین سطوح مفصلی را در حین حرکت کاهش می‌دهد.دانشمندان اظهار داشته اند: عدم تشکیل لایه آمورف روی سطح مفاصل، به دلیل وزن مولکولی پایین اسید هیالورونیک ممکن است پیامد آرتروز باشد؛ زیرا این لایه، به کاهش اصطکاک و سایش کمک می‌کند. محققان، این فرضیه را مطرح کرده اند که عدم ایجاد لایه آمورف، می‌تواند سایش سطح غضروف را افزایش دهد.محققان ادامه داده اند: قطعا برای تایید این یافته ها، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است و ما امیدواریم که مطالعه ما راه را برای توسعه رویکرد‌های درمانی جدید به منظور مقابله با آرتروز هموار کند.یافته‌های تحقیقاتی در مجله Biointerphases منتشر شده اند.