روشی جدید برای از بین بردن التهاب مزمن در بیماران ام اس
روشی جدید برای از بین بردن التهاب مزمن در بیماران ام اس

محققان علوم اعصاب دانشگاه ویرجینیا، راهی بالقوه برای از بین بردن التهاب مزمن در بیماری مولتیپل اسکلروزیس کشف کرده اند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، پژوهشگران، یک عامل حیاتی که در پاسخ ایمنی بیش فعال و التهاب عصبی که از مشخصه‌های ام اس هستند، شناسایی کرده اند. نتایج تحقیقاتی می‌توانند به محققان در توسعه درمان‌های جدید برای ام اس و سایر بیماری‌های خودایمنی، کمک کنند.
بیشتر بخوانید: ساخت دو ماده اولیه داروی درمان ام اس و التهاب روده
بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس، یک بیماری خود‌ایمنی است که در آن، سیستم ایمنی به اشتباه بافت‌های طبیعی بدن را مورد حمله قرار می‌دهد. در ام اس، سلول‌های ایمنی، به غلاف محافظ (میلین) که رشته‌های عصبی را می‌پوشاند حمله می‌کند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی بین مغز و سایر نقاط بدن می‌شود.حدود سه میلیون نفر در سراسر جهان، به بیماری ام اس مبتلا هستند. از علائم این بیماری می‌توان به گرفتگی عضلات، ضعف، افسردگی و درد مزمن اشاره کرد. هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس وجود ندارد، با این حال روش‌هایی برای مدیریت علائم و کند کردن روند پیشرفت بیماری وجود دارند.
دانشمندان به دنبال درک علل ایجاد ام اس، دریافته اند، یک تنظیم کننده سیستم ایمنی در روده، نقشی حیاتی در بروز این بیماری ایفا می‌کند. به گفته محققان، این تنظیم کننده می‌تواند میکروبیوم روده را به گونه‌ای تغییر دهد که منجر به التهاب مزمن شود.تیم تحقیقاتی، پس از مسدود کردن فعالیت گیرنده آریل هیدروکربن در سلول‌های T تأثیر چشمگیری بر تولید اسید‌های صفراوی و سایر متابولیت‌ها در میکروبیوم‌های روده موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردند. با از کار افتادن این گیرنده، التهاب مزمن، کاهش یافته و موش‌ها بهبود یافتند.این یافته‌های تحقیقاتی، پایه‌های مهمی برای تلاش‌های آینده در رابطه با هدف قرار دادن میکروبیوم روده به منظور کاهش التهاب مزمن در مولتیپل اسکلروزیس و سایر بیماری‌های خودایمنی هستند.یافته‌های این مطالعه در مجله PLOS Biology منتشر شده اند.منبع: سیناپرس