راز سیب سفره هفت سین + فیلم
راز سیب سفره هفت سین + فیلم

سیب یکی از سین‌های اصلی سفره هفت سین است، اما چه چیزی باعث این انتخاب شده؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،رازها و خواص خوراکی های هفت سین از جمله سیب آنقدر هست که انتخاب هر یک از آنها را توجیه کند.
چیدن سفره هفت سین با خوراکی های آن اهمیت بسیاری برای اعضای خانواده از سال های دور داشته است. خوراکی هایی که در سفره هفت سین قرار دارد هر کدام دارای خواص بسیار زیادی است.
قصد داریم هر بار خواص یکی از این خوراکی ها را بررسی کنیم .
اینبار خواص سیب را بیان می کنیم.
سیب؛ مظهر سلامت
بخشی از خواص بیشمار سیب
مواد مغذی موجود در سیب باعث شده تا این میوه طیف وسیعی از فواید سلامتی را با خود به همراه داشته باشد. سیب سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی بوده که همگی دارای مزایای بسیاری برای سلامتی هستند. از طرفی همچنین با داشتن مجموعه‌ای از آنتی اکسیدان‌ها در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد محیط کمک‌کننده هستند.
رادیکال‌های آزاد مولکول‌های واکنش‌دهنده‌ای هستند که می‌توانند در نتیجه فرآیندهای طبیعی و فشارهای محیطی ایجاد شوند. انباشته شدن بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن، می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو شده و به آسیب سلولی دامن بزند. از طرفی آسیب اکسیداتیو احتمال ابتلا به طیف وسیعی از شرایط، از جمله سرطان و دیابت را ایجاد می‌نماید.
سیب حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌ها است، از جمله این مواد عبارت‌اند از:
    کورستین
    کاتچین
    فلوریدزین
    اسید کلروژنیک
یک سیب متوسط ​​تقریباً حاوی:
    ۵۱ کیلو کالری / ۲۱۵ کیلوژول
    ۶ گرم پروتئین
    ۵ گرم چربی
    ۶ گرم کربوهیدرات
    ۲ گرم فیبر
    ۱۰۰ میلی گرم پتاسیم
    ۶ میلی گرم ویتامین C می باشد.
سیب سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و تانن است. به علاوه حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین A و C، آهن، منیزیم،کلیسیم ، پتاسیم و فسفر است.به همین دلیل در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد موثری دارد.
درمان نوسان در فشار خون
 خوردن و حتی بوئیدن سیب موجب کاهش فشار خون می شود.
درمان ترک های پوستی
ترکیبات موجود در سیب باعث از بین رفتن ترک خوردگی ، خشکی و رنگ پریدگی پوست می شود.
تقویت مغز
سیب غنی از فسفر است که موجب تقویت اعصاب و مغز می شود.
پیشگیری از نقرس
نقرس و درد مفاصل با مصرف گوشت زیاد به وجود می آید. خوردن سیب از تشکیل اسید اوریک در بدن جلوگیری می کند، با افزایش اسید های ادراری، به همین دلیل از درد مفاصل و نقرس پیشگیری می نماید.
خواص سیب برای دهان و دندان
بافت سیب مانند مسواک بر روی دندان ها عمل می کند و موجب از بین رفتن ذرات باقیمانده غذا در میان دندان ها می شود. در نتیجه با جلوگیری از فعالیت باکتریها بر روی دندانها، از پوسیدگی پیشگیری می کند. سیب دارای ویتامین C بسیاری است که از بیماری های لثه جلوگیری می کند. اسیدهای طبیعی موجود در سیب، باکتری های دهان را ازبین می برند. البته این خاصیت در سیب های ترش به مراتب بیشتر است. جویدن سیب به تقویت عضلات فک کمک می کند.البته هرگز جایگزین مسواک نیست.
دشمن دیابت
سیب حاوی ماده ای به نام پکتین است که قند خون را در بدن تنظیم می کند .در دستگاه گوارش ، پس از جذب پکتین ، حالت ژله ای پیدا می کند و به آرامی سطح قند خون را تنظیم می کند.
شاخص گلیسمی (GI) و بار گلایسمی (GL) ابزار مفید برای اندازه گیری مقدار مواد غذایی است که روی میزان قند خون تاثیر می گذارد.قند موجود در سیب را می توان از جمله ۲دسته قندهایی که شاخص گلایسمیک (نشان دهنده میزان افزایش قندخون بعد از مصرف غذا) بالایی دارند، قرار داد که برای افراد دیابتی بسیار مفید است . خوردن سیب به طور منظم ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش دهد که منجر به کاهش سطح قند خون می شود.
خوردن سیب با پوست!!!
پوست سیب خواص ضد سرطانی دارد. علاوه بر این خوردن سیب با پوست منجر به افزایش قند خون به مدت محدود می شود ، در نتیجه احساس سیری در شخص ایجاد می کند.
سیب به‌طرز قابل‌توجهی برای سلامتی مفید است. از جمله خواص سیب می‌توانیم به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت و سرطان اشاره کنیم. علاوه بر این، فیبر محلول موجود در سیب ممکن است به کاهش وزن و تقویت سلامت روده کمک کند. برای اینکه بیشترین بهره را از خواص سیب ببرید، آن را با پوست بخورید.
سیب کلسترول خون را کاهش می دهد.
سیب حاوی پکتین (فیبر طبیعی موجود در گیاهان)است. تحقیقات اخیر توسط مجله اروپایی تغذیه نشان داده است که خوردن سیب موجب کاهش میزان کلسترول در افراد می شود.  همچنین مطالعه ای توسط مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی صورت گرفته، نشان داد که مصرف حدود ۷۵ گرم سیب خشک (تقریباً دو سیب) به کاهش کلسترول در زنان یائسه کمک می کند. یعنی نه تنها میوه ی سیب دارای خواص فراوانی است، بلکه میوه خشک شده آن نیز به کاهش کلسترول کمک بسیاری می کند.
با مصرف روزانه دو سیب با کلسترول خداحافظی کنید.
یک مطالعه آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ماده کورستین دارای یک اثر محافظت‌کنندگی عصبی است، احتمالاً به این دلیل که از ایجاد گونه‌های واکنش پذیر جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد که خواص سیب درختی به سلول‌های عصبی کمک می‌کند تا زنده بمانند و به عملکرد خود ادامه دهند. بنابراین ممکن است با مهار مرگ نورون های مرتبط با افزایش سن به این روند کمک کند.
در سال ۲۰۱۵، نتایج یک مطالعه بر روی موش‌ها نشان داد که مکمل‌های کورستین با دوز بالا ممکن است به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌هایی که می‌تواند منجر به بیماری آلزایمر شود، کمک کند.
شایان ذکر است که اکثر مطالعات انجام شده بر روی این نوع، از دوزهای بالای کورستین استفاده می‌کردند که بعید است در منابع غذایی معمولی وجود داشته باشد. علاوه بر این، دانشمندان قبل از تایید بهبود بخشیدن سلامت عصبی افراد با کورستین، بایستی مطالعات بیشتری روی انسان‌ها انجام دهند.
خواص سیب برای سکته
یک مطالعه قدیمی‌تر از سال ۲۰۰۰ نشان داد که چگونه مصرف سیب می‌تواند در طول ۲۸ سال بر خطر سکته مغزی در ۹۲۰۸ نفر تأثیر بگذارد. نویسندگان دریافتند کسانی که بیشتر سیب می‌خورند کمتر در معرض خطر سکته ترومبوتیک قرار دارند.
سیب حاوی مواد مغذی زیادی است که ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهند. به عنوان مثال برای پی بردن به خواص سیب برای قلب یکی از بررسی‌های سال ۲۰۱۷ نشان داد که افرادی که فیبر بیشتری مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری عروق کرونر قلب و سکته قرار دارند.
خواص سیب برای سرطان
مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌توانند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو آسیب زننده سلولی و نیز پیشگیری از ایجاد برخی سرطان‌ها، کمک نمایند. سیب منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است.
نتیجه یک متا آنالیز در سال ۲۰۱۶ نشان داد که از جمله خواص سیب برای ریه، کاهش خطر ابتلا به سرطان است. در مورد خواص سیب برای زنان نیز کاهش ابتلا به سرطان سینه به چشم می‌خورد. بر اساس یک متا آنالیز منتشر شده در سال ۲۰۱۸، از جمله خواص سیب برای روده، کمک به کاهش خطر سرطان روده بزرگ است.
خواص سیب برای ریه
آب سیب سرشار از فلاونوئیدهایی است که در پیشگیری از حملات آسم موثر هستند. آنتی اکسیدان‌های موجود در آب سیب به عملکرد روان ریه‌های شما کمک می‌کنند.
خواص سیب برای پوست
در گذشته و امروزه از خواص آب سیب برای پوست استفاده‌های زیادی می‌شود. همچنین از خواص آب سیب می‌توان در بسیاری از درمان‌های خانگی از جمله کمک به درمان مشکلاتی مانند خارش، چین و چروک و آکنه بهره گرفت. آب سیب خام سرشار از ویتامین C است و از این رو لایه بیرونی پوست را درخشان و شاداب نگه می‌دارد. همچنین به رفع مشکلات رنگدانه‌ای پوستی کمک می‌کند.
آیا خوردن سیب هیچ ضرری ندارد؟
همانطور که گفته شد سیب میوه سلامتی است و مصرف صحیح و اصولی آن هیچ عارضه ای در بدن ایجاد نمی کند. با این حال ذکر دو نکته از عوارض سیب ضروریست. یک: دانه ی سیب دارای سیانید می باشد که یک سم قوی و کشنده است. مصرف بیش از حد و مداوم دانه ی سیب می تواند به طور بلقوه کشند باشد
آلرژی
برخی از افراد ممکن است پس از خوردن سیب واکنش آلرژیک به آن نشان دهند. هر فردی که دچار کهیر، تورم یا مشکلاتی در تنفس باشد، باید فورا به اورژانس مراجعه کند. اگر آنافیلاکسی پیشرفت کند، می‌تواند تهدید کننده حیات باشد.
خفگی
کودکان خردسال و افراد مسن‌تر که مشکلاتی در بلع خود دارند ممکن است در معرض خطر خفگی با تکه‌های سیب خام باشند. مصرف سس سیب شیرین نشده یا سایر اشکال سیب پخته ممکن است گزینه بهتری برای آنها محسوب شود.
نکات و دستور العمل‌های غذایی

انواع مختلفی از سیب و همچنین چندین روش مختلف برای مصرف آنها وجود دارد.
افراد می‌توانند آنها را به صورت خام، به عنوان سس سیب، خرد شده در سالاد، پخته شده کامل، پای سیب، چای سیب، شیرینی و کیک، کاری و چاتنی، خشک شده در برش‌ها، اضافه شده به اسموتی‌ها و به عنوان آب میوه مصرف نمایند. برخی از انواع محبوب سیب شامل سیب سبز، سیب قرمز و سیب زرد هستند.
خواص سیب در طب سنتی چیست؟
خواص سیب در طب سنتی چیست؟ خاصیت سیب برای لاغری، حفظ سلامت، خواص خوردن سیب ناشتا
درخت سیب گیاهى است از تیره گل سرخ که در اکثر نقاط معتدل و سرد زمین میروید. سیب داراى نژادهاى مختلف است یک نوع آن زینتى است و میوه ‏اش تقریبا سمى بوده و خوراکى نیست اما نوع خوراکى آن داراى انواع مختلف ترش و شیرین و میخوش است. سیب شیرین بشرط آنکه در بالاى درخت خوب رسیده باشد و نارس از درخت چیده نشده باشد میوه ‏ایست مفرح و مقوى قلب و اعصاب و تقویت‏ کننده قواى روحى و روانى و تقویت‏ کننده دستگاه گوارش. سیب مفید همه اعضای بدن است و مصرف آن منع خاصی ندارد.
همه خواصی که گفته شد و در ادامه گفته خواهد شد مختص سیب شیرین است. سیب ترش بر عکس سیب شیرین برای اکثر افراد مناسب نیست و حتما باید با توصیه طبیب مصرف شود. سیب ترش برای اعصاب بسیار مضر است و فقط افراد صفراوی با تجویز طبیب باید از سیب ترش استفاده کنند.
مزاج سیب شیرین گرم و تر رو به اعتدال است.
اگر بخواهیم تنها یک میوه را برای حفظ سلامتی به شما معرفی کنیم آن میوه سیب است. سیب میوه ای است دارای مزاج معتدل و برای همه افراد در همه سنین مفید است. ‏حکما گفته اند مصرف یک عدد سیب روزانه شما را از طبیب بی نیاز میکند.
امام صادق (ع) در مورد سیب فرموده اند:
اگر مردم مى دانستند که در سیب چیست، بیمارانشان را جز به سیب درمان نمى کردند. بدانید که سیب، سودمندترین چیز براى قلب و مایه ى شست و شوى آن است.
امام کاظم (ع) درباره فواید سیب فرموده اند:
سیب، برای درمان چند چیز سودمند است: مسمومیت، سِحر، جنونی که از زمینیان پیش می‏‌آید، و بلغمی که چیره شده باشد. هیچ چیز منفعتش سریع‏‌تر از این نیست
    مقوی عمومی بدن
    تقویت کننده قلب
    مفید برای ضعف اعصاب
    درمان یبوست (برای درمان یبوست با سیب باید سیب با پوستش خورده شود)
    تقویت کننده دستگاه گوارش
    بوییدن سیب مقوی اعضایی مانند قلب و مغز و کبد است
    خوشبو کننده معده و دهان
    پاکسازی کننده معده
    مفرح و شادی بخش
    سم زدایی بدن
    متعادل کننده حرارت بدن
    جلوگیری از پیری زودرس
    تصفیه کننده خون غلیظ
شربت سیب مقوی عمومی بدن
سیب را میتوانید بصورت خام، مربا یا شربت مصرف کنید. میتوانید با آب سیب شربتی تهیه کنید که این شربت مقوی عمومی بدن است و برای قلب هم مفید است.
آب سیب رسیده شیرین را با مقدار دلخواهی شکر بپزید تا به قوام و غلظت برسد سپس چند دانه هل و مقداری گلاب و زعفران به آن اضافه کرده اجازه بدهید با حرارت بسیار کم حدود ۱۰ دقیقه روی اجاق بماند سپس آن را از روی حرارات بردارید.این شربت سیب براى تقویت عمومى بدن و رفع خفقان قلب و وسواس و ضعف اعصاب بسیار مفید میباشد و افرادى که فشار خون آنان از حال طبیعى کمتر میباشد میتوانند از شربت مذکور استفاده کنند.
خواص سیب ناشتا
اگر سیب بصورت ناشتا مصرف شود افعال و خواص آن بیشتر آشکار شده و بسیار مفیدتر خواهد بود. بهتر است بعد از مصرف ناشتای سیب تا نیم ساعت چیز دیگری میل نشود.
برخی از خواص مصرف سیب ناشتا عبارتند از:
    تنظیم قند خون در طول روز
    لاغری و کاهش کلسترول
    جلوگیری از سرطان
    کاهش بیماری های قلبی
    بهبود تنفس و مشکلات آسم
    بهبود حافظه
    با تنظیم قند خون باعث سرحال بودن و با انرژی بودن در طول روز میشود
    جلوگیری و درمان کم خونی
خواص سیب پخته
سیب پخته خواص بسیاری دارد و افرادی که مشکلات گوارشی دارند و با مصرف سیب خام دچار مشکل میشوند میتوانند سیب را بصورت پخته یا مربا مصرف کنند.
برخی از خواص سیب پخته عبارتند از:
    بهبود گرفتگی صدا
    درمان سرماخوردگی
    ملین بسیار خوبی است و برای یبوست مفید است
    سیب پخته اگر بصورت ماسک استفاده شود برای زیبایی و جوانی پوست موثر است
بهترین نوع سیب کدام است؟
بهترین نوع سیب سیبی است که کاملا رسیده و شیرین باشد. از مصرف سیب های نارس و نوبرانه خودداری کنید، همچنین از سیب ترش نیز پرهیز کنید زیرا باعث ضعف اعصاب و ضعف حافظه میشود.
بیشتر بخوانید:تولید ۲۱ محصول نوآورانه از سیب زیر درختی+فیلم
سیب قرمز و زرد هر دو از نظر خواص و افعال فرق زیادی ندارند. سیب قرمز به دلیل ویتامین ها و رنگدانه های آنتی اکسیدانی قوی که در پوست قرمز خود دارد، نسبت به سیب زرد که به سیب لبنانی معروف است، خاصیت ضدسرطانی بالاتری دارد و مصرف آن همراه با پوست توصیه می شود البته به شرطی که پوست آن را به خوبی شست و شو دهید.
منابع: نمناک، مدافون، پذیرش ۲۴، حکیم داک
توضیحات دکتر کرد افشاری درباره خواص سیب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی