در شب قدرشادی و آرامش که نشانه ایمان است بخواهیم+فیلم
در شب قدرشادی و آرامش که نشانه ایمان است بخواهیم+فیلم

شب قدر از این جهت مهم است که ما برای یکسال و شاید یک عمرمان برنامه ریزی می‌کنیم ای کاش این برنامه ریزی درست باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، شب قدر یعنی شب اندازه، ملائکه، روح وامام زمان علیهم السلام که، ولی امر است، در این شب نقش حیاتی دارند. در این شب، کل امر تعیین میشود. کل امر یعنی، هم تقدیرات مربوط به همه موجودات تقدیرات انسان‌ها، حیوانها، جمادات، گیاهان، ستاره ها، کیهانها، کهکشانها، عوالم ماوراء ماده و تمام چیز‌هایی که در نظام خلقت و ماسوى الله اتفاق میافتد، در آن شب معین میشود. ما هم نیاز به تقدیر‌هایی داریم. در این شب‌های قدر باید بدانیم، که چه نامه عملی را به وجود مقدس امام زمان علیهم السلام برای امضا تقدیم کنیم.
این شبها باید چکار کنیم؟
ما باید در این چند شب تلاش کنیم، بیشترین و بهترین تقدیر‌ها را برای خودمان رقم بزنیم. لازمه اش این است که از اندازه‌ها و تقدیر‌های اصلی خبر داشته باشیم.
از تقدیر‌هایی که به نفعمان است. گاهی ما تقدیر‌های مثبتی را از نظر ظاهر و مذهب انتخاب میکنیم؛ ولی، چون بلد نیستیم از آن استفاده کنیم، خراب میشود و شیطان به آن تقدیر مثبت، آفت میزند و خرابش میکند.گاهی ما تقدیر‌های منفی خدمت امام زمان علیهم السلام میبریم و میخواهیم که امضاکند. تقدیر منفی را با سبک زندگی مان و قلبمان میبریم و میدهیم.
امشب بجای دعا خواندن زیاد کمی هم فکر کنیم
بنابراین، لازم است، در این شب‌ها به جای آنکه همه وقتمان را به عبادت بگذرانیم، بیشتر فکر کنیم و اندازه‌ها را در آوریم؛ ببینیم چه چیزی را به امام زمان علیهم السلام تقدیم کنیم تا امضا کند. مبادا! خدای نکرده تقدیر بدی را به دست حضرت بدهیم و حضرت هم با گریه و ناراحتی مجبور شود، این تقدیر‌ها را امضا کند. شب‌های قدر و تقدیر مناسب نکته‌ی بعدی این است که، هر کدام از ما به تقدیر‌های مناسب احتیاج داریم، مثلاً برای چشم، تقدیر خوب میخواهیم که خوب ببیند و یا اندام‌های بدن اندازه خوب و مناسبی داشته باشند.
در بدنمان میلیون‌ها تقدیر وجود دارد که بهترینش را میخواهیم. در مورد رزق و روزی، بهترین تقدیر‌ها برای ما، لقمه حلال، پاک و بابرکت میباشد.
در مسایل دنیایی چه بخواهیم؟
در مسائل اقتصادی میخواهیم وابسته به کسی نباشیم، از پس مخارج زندگی مان برآئیم و به دیگران و در راه دین انفاق کنیم. عده‌ای کار خیر انجام میدهند و، چون ظرفیت ندارند، دچار عجب، خود پسندی، خودشیفتگی و طلب کاری از خدا و معصومین علیهم السلام میشوند، ان شاءالله برای ما این نوع عبادت‌ها و کار‌های خیر، تقدیر نشود؛ بلکه چیز‌هایی تقدیر شود که به نفع ما باشد. بتوانیم از مستحبات و عبادات استفاده کنیم و عبادت‌هایی که ما را از خداوند دور کند، تقدیرمان نشود. ملاک بهترین تقدیرات ما به چه نوع تقدیر‌هایی احتیاج داریم؟ به تقدیر‌هایی احتیاج داریم که خیر دنیا و آخرت ما باشد، مثل تقدیر شادی و آرامش. دو مورد را در اندازه‌ها و تقدیر‌ها باید دقت کرد، چون قرار است درباره آن‌ها فکر کنید و شب‌های قدر آن‌ها را خدمت امام زمان) علیه السلام (برای امضا بدهیم. در تقدیرات تان بگویید: خدایا! تقدیرات دنیایی ما را هرچه میدهی، در آن دو عامل باشد که علامت ایمان است؛ شادی و آرامش. خدایا! هر چه میخواهی بدهی، طوری به ما بده که شادی و آرامش ما از بین نرود. درباره تقدیر‌های آخرتی، ما از خدا چه میخواهیم؟ اینکه: خدایا هرچه میخواهی بدهی، شب اول قبرم، اولِ رفاه و آسایشم باشد. به قول حضرت علی علیه السلام، شب اول قبر، شب عروسی ام باشد.از شب اول قبر به بعد، دیگر هیچ خبری از ناراحتی، اضطراب و درگیری نباشد. خدایا! کاری کن که وقتی از اینجا به آخرت متولد میشوم، سالم متولد شوم؛ این خیلی مهم است. شکر نعمت، از عوامل مؤثر بر تقدیرات شب قدر یکی از آن چیز‌هایی که در تقدیر‌های سال بعد خیلی مهم و تعیین کننده است، «شکر» است. انسان‌هایی که از خدا ناراضی هستند، نق و غر زیاد دارند، کفور هستند. کفران یعنی: قدر نعمت‌هایی را که خداوند تبارک و تعالی به او داده، نمیداند یا بلد نیست، عرضه ندارد، از آن‌ها استفاده کند. کفران؛ خوب و درست استفاده نکردن از نعمت است. خداوند بر این اساس میفرماید: ﴿لئَِن شَکَرتمُ لأََزِیدَنَّکمُ؛ ۱اگر واقعا سپاسگزاری کنید، شما را افزون خواهم کرده﴾؛ اگر شکر گزار باشید، اگر شکر نعمت کنید، به افزایش میرسید. نمیفرماید: نعمتتان را افزایش میدهم، میفرماید: خودتان اضافه میشوید، یعنی بزرگ میشوید. این خیلی اهمیت دارد که، انسان با چه قیمتی وارد شب قدر شود، با چه قیمتی از ماه مبارک خارج شود و سال آیندهاش را در چه سطحی از قیمت و ارزش سپری کند؟
از امام زمان چه بخواهیم؟حتماً در شب‌های قدر، به امام زمان علیهم السلام عرض کنیم: آقا! به ما هیچ چیز خوب یا بدی را بیش از آن که ما ظرفیت داریم ندهید؛ چون اگر بد باشد، وبال گردن و باعث عذاب انسان می‌شود، اگر خوب باشد، وقتی انسان ظرفیت نداشته باشد، خوب را به بد تبدیل میکند؛ مانند: پول، شهرت، آبرو، عزت و محبوبیت و حتی عبادتی که ظرفیتش را ندارد.قیمت خودتان را بشناسید.
تا انسان قیمت خودش را نداند، حاضر به تغییر در سبک زندگی اش نیست. اگر قیمت دست ما نباشد، حاضر نیستیم خود را ارتقا دهیم.
آدم تا این را قبول نداشته باشد که، حیف من است که زندگی حیوانی داشته باشم و فقط به عنوان یک زن یا مرد زنده باشم، حاضر به تغییر سبک زندگیاش نیست.
زندگی مانند بزرگان و اشراف، روح بزرگ و اشرافی میخواهد. آدم‌های گدا و کسانی که خودشان را کم میبینند، آن‌هایی که اهل حقارت نفس اند و حاضر نیستند بزرگ زندگی کنند، روزبه روز از حقیقت انسانی خودشان فاصله میگیرند.شب قدر، شب آشتی و بازگشت به آغوش خدا انابه، یعنی امشب برگردم؛ یعنی خیلی چیز‌هایی را که به من وصل است و نمیگذارد من به چادر حضرت بروم و با خانواده آسمانی باشم، قیچی کنم و کنده شوم.
بیشتر بخوانید:ارزش شب قدر برابر با یک عمر بندگی است
خدایا! امشب به دستم قیچی بده، همه تعلقات را ببرم. حالا توبه احتیاج داریم: «وَ التوَبَه»؛ امشب باید جبران کنم، توبه‌ای نصیبم کن که بگویم: از بدون حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی کردن، بی مادر زندگی کردن، توبه میکنم.
من از این که بدون امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زندگی کنم، توبه میکنم. من از این که از خانواده آسمانی ام فاصله بگیرم، توبه میکنم.خدایا! ما میخواهیم با تو آشتی کنیم، به اوج برسیم و با پیامبر صلی الله علیه وآله و آلش محشور شویم؛ به این توبه احتیاج داریم. ﴿وَ التُوفِیقَ لِما وفََّقَتَ لَهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحمَّد صلی الله علیه وآله (توفیق ده، برای انجام آنچه را موفق داشتی بدان محمد و آل محمد صلی الله علیه وآله را»؛ امشب به من توفیقی بده؛ به هر چیزی که امشب پیغمبر و آلش را موفق کردی، به من هم همان توفیق را بده: «ووَ التُوفِیقَ لِما وَفَّقَتَ»؛ این دعا را در شب عید هم داریم، یادتان نرود، شب عید فطر از دستتان نرود، روز عید و نماز عید هم حواستان باشد؛ چون میخواهید میوه چینی کنید.
سخنان استاد شجاعی درباره شب قدر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منبع: کتاب نقش انسان در تقدیرات استاد شجاعی