تاثیر ورزش های گروهی در افراد مسن
تاثیر ورزش های گروهی در افراد مسن

مطالعات اخیر نه تنها مزایای شناختی ورزش منظم را در میان افراد مسن نشان می‌دهد، بلکه مزایای بیشتری را در صورت انجام ورزش با دیگران نمایان کرده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، ورزش از راه‌های مفیدی برای داشتن بدنی لاغرتر و قوی‌تر است، اما فواید آن نیز می‌تواند مغز را بهبود بخشد، بخصوص در افراد مسن. همچنین معاشرت می تواند مزایای شناختی نیز داشته باشد. اکنون، مطالعه‌ای که در Archives of Gerontology and Geriatrics منتشر شده است، که نه تنها مزایای شناختی ورزش منظم را در میان افراد مسن نشان می‌دهد، بلکه مزایای بیشتری را در صورت انجام ورزش با دیگران نمایان کرده است.

انتظار می رود تعداد جهانی بیماران مبتلا به زوال عقل تا سال ۲۰۵۰ از ۱۵۰ میلیون نفر فراتر رود. در نتیجه، علاقه به فعالیت های قابل کنترل مانند ورزش و معاشرت در حال افزایش است که ممکن است خطر ابتلا به اختلالات شناختی مرتبط با سن را کاهش دهد.
پروفسور توموهیرو اوکورا، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه تسوکوبا می‌گوید: ورزش برای بسیاری از افراد مسن قابل انجام است و ما در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند، مزایای شناختی آن را دیدیم. اما نکته قابل توجه‌تر این است که ما دریافتیم که مزایای ورزش در مطالعه ما افزایش می‌یابد بخصوص زمانی که با دیگران و حداقل دو بار در هفته انجام شود.
مطالعه پروفسور اوکورا داده‌های ۴۳۵۸ بزرگسال (میانگین ۵.۶ ± ۷۶.۹ سال) را در یک شهر و منطقه‌ای در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز توکیو جمع‌آوری کرد. این مطالعه در سال ۲۰۱۷ برای به دست آوردن داده های پایه برای اینکه این افراد چقدر به تنهایی یا با دیگران ورزش می کردند، انجام شد. تیم مطالعه همچنین از پایگاه داده دولت محلی برای جمع‌آوری داده‌های پیگیری در مورد وضعیت شناختی افراد در طول تقریباً ۴ سال استفاده کرد.

 
محققان برای یافتن رابطه بین زوال شناختی، ورزش و ورزش با دیگران، داده ها را تجزیه و تحلیل و محاسبه کردند. آنها دریافتند که شرکت کنندگانی که به تنهایی دو بار یا بیشتر در هفته ورزش می کردند، خطر ابتلا به اختلال شناختی را تا ۱۵.۱ درصد کاهش دادند. با این حال، افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته با دیگران ورزش می کردند، ۲۹.۲ درصد کاهش نشان دادند.
مطالعات به طرق مختلف این یافته ها را تصدیق می کنند. ورزش می تواند نتایج مطلوب جسمی و روحی را به همراه داشته باشد. همچنین می تواند بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت را کاهش دهد. ورزش در گروه یک عنصر اجتماعی را معرفی می کند، و همچنین مشخص شده است که معاشرت به طور بالقوه باعث کاهش رشد اختلالات شناختی می شود.
پروفسور اوکورا می‌گوید: اکثریت افراد مسن در مطالعه ما به تنهایی در ورزش شرکت می‌کردند و زمانی که حداقل دو بار در هفته این کار را انجام دهند، می‌توانیم مزایای شناختی را ببینیم. با این حال، افزودن عنصر اجتماعی ممکن است ورزش منظم را موثرتر کند. اتخاذ این عادت می تواند بسیار ارزشمند باشد.
در حال حاضر مطالعات بیشتر، نیاز به بررسی عواملی مانند شدت و نوع ورزش دارد. این یافته‌ها ممکن است از توسعه برنامه‌های ورزشی تخصصی که ورزش و زوال عقل را برای پیشگیری از زوال عقل و سایر شرایط مرتبط با آن ترکیب می‌کنند، خبر دهد.
منبع: medicalxpress