اعدام انقلابی رزم آرا توسط جمعیت فدائیان اسلام
اعدام انقلابی رزم آرا توسط جمعیت فدائیان اسلام

جمعیت فدائیان اسلام با اعدام‌های انقلابی تاثیر شگرفی بر جریان وقایع تاریخ معاصر ایران گذاشته است. یکی از این اتفاقات ترور سپهبد رزم آرا در ۱۶ اسفند ماه ۱۳۲۹ می‌باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، پیدایش و فعالیت جمعیت فدائیان اسلام از جمله وقایع مهم تاریخ معاصرایران است. گرچه این جمعیت در آغاز حرکت خود اجرای احکام شرعی و حفاظت از حریم دین را در سرلوحه‌ی اقدامات خود قرار داده بود، اما در جریان نهضت ملی نفت حضور فعالی یافت و با دو اعدام انقلابی نقش بسیار مهمی در عملی شدن نهضت مذکور ایفا کرد. 
اعدام انقلابی هژیر، راه را برای حضور نمایندگان طرفدار ملی کردن صنعت نفت و طرفدار آیت الله کاشانی و دکتر مصدق در مجلس شورای ملی فراهم کرد و اعدام انقلابی رزم آرا، مهم‌ترین مخالف تصویب قانون ملی شدن نفت را از سر راه نهضت برداشت.
۱۶ اسفند ۱۳۲۹ رزم آرا، نخست‌وزیر رژیم پهلوی توسط فداییان اسلام ترور شد.
سپهبد علی رزم آرا در سال ۱۲۸۰ ش به دنیا آمد و در هفده سالگی وارد مدرسه نظام شد. وی پس از احراز درجه افسری، به اقتضای زمان، در چند زد و خورد داخلی شرکت کرد و به همین دلیل ارتقای درجه یافت.
رزم آرا در سال‌های بعد مدارج ترقی را پیمود تا اینکه پس از تبعید رضاخان به ریاست ستاد ارتش رسید. در زمان صدارت قوام، شاه برای از بین بردن نخست وزیر و سقوط دولت وی، به هر کسی متوسل می‌شد و به همه وعده صدارت می‌داد. رزم آرا در زمره افرادی بود که شاه به او وعده نخست وزیری داده بود. رزم آرا با اتکا به قول شاه و با پشت پا زدن به عنایات قوام نسبت به خود، درصدد تضعیف دولت برآمد. 
وی از آن پس تصمیم به احراز صدارت گردید تا اینکه در پنجم تیرماه ۱۳۲۹، فرمان نخست وزیری گرفت. سپهبد علی رزم آرا، به عنوان ژنرال ارتش رژیم شاه و عنصر سرشناس دولت استعماری انگلیس هنگامی که به نخست وزیری کشور رسید با ملی شدن صنعت نفت ایران به شدت مخالفت می‌کرد و قصد داشت با سرکوب نهضت مردم، تا جایی که ممکن است به اربابان خود خدمت کند.
خیانت‌ها و انحرافات علنی رزم آرا در سیاست و امور مملکتی سبب شد تا روحانیون و مردم به مخالفت جدی و صریح با او بپردازند؛ لذا فداییان اسلام به این تشخیص رسیدند که اگر این عنصر وابسته از میان برداشته نشود، در نهضت مردم اختلال حاصل می‌گردد.

به همین جهت شهید خلیل طهماسبی از سوی جمعیت فداییان اسلام مامور ترور رزم آرا گردید و سرانجام وی را در شانزدهم اسفند ۱۳۲۹ ش به هلاکت رساند.

 
اعدام انقلابی وی در واقع هشداری به برخی نمایندگان مجلس شانزدهم بود که به دلیل وابستگی به انگلیس، مانع از ملی شدن صنعت نفت در ایران می‌شدند. به همین جهت، به فاصله کوتاهی پس از حرکت انقلابی اعدام رزم آرا، طرح ملی شدن صنعت نفت در کمیسیون نفت مجلس، مورد تایید و تصویب قرار گرفت.
 
برای اطلاع بیشتر به کتاب؛ اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد/ ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراجعه فرمایید.
 
 
 
 
 
 
 
منابع: مرکز اسناد انقلاب/ کتب فردا/ magiran( رسالت)