نکاتی برای سفر آسان با کودک
نکاتی برای سفر آسان با کودک

سفر با کودکان اصلا کار سخت و دشواری نیست، فقط نیاز به پیش بینی‌ها و شرایط کنترل شده بیشتری از لحاظ زمان سفر، مکان‌های تفریحی و محل اقامت دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بسیاری از خانواده‌ها با تصور اینکه سفر با کودک شرایط سختی به همراه دارد، تا مدت‌ها قید سفر کردن را می‌زنند. در صورتی که سفر‌های خانوادگی، آن هم به همراه کودکان، کار سخت و پیچیده‌ای نیست و حتی می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد برایتان بسازد و به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل شود.

سفر با نوزاد
شاید به نظر شما سفر با نوزاد یکی از سخت‌ترین کار‌های ممکن باشد. درست است که سفر با نوزاد کار ساده‌ای نیست، اما آن قدر‌ها هم پیچیده نیست که قید سفر را بزنید. اگر نوزادی سالم دارید با رعایت کردن چند نکته می‌توانید به آسانی با او سفر کنید. اولین و مهم‌ترین نکته در مورد سفر با نوزاد وسیله‌ای است که برای سفر انتخاب می‌کنید.

نوزاد اگر بیش از نیم ساعت در داخل خودروی خاموش و بدون جریان هوا بماند خفه خواهد شد، پس هیچ‌وقت نوزاد خود را تنها در خودرو رها نکنید، حتی برای چند لحظه. تمام لوازم مورد نیاز نوزاد مانند شیر خشک، پوشک، پتو، لباس و … را در یک ساک دستی جداگانه و دم دست بگذارید تا در صورت نیاز مجبور به جا‌به‌جا کردن چمدان نشوید.
در یک جعبه جداگانه مقداری دارو، شربت گریپ میکچر، تب‌سنج، پماد، دستمال مرطوب، آسپرین بچه، پستانک، تب‌بر و لوازم مورد نیاز نوزادتان را بردارید و به‌محض رسیدن به محل اقامتتان آن‌ها را در جایی که در دسترس است قرار دهید. گوشه‌ای از اقامتگاه را به نگهداری و تعویض لباس نوزاد اختصاص دهید. اگر نوزادتان تخت سفری دارد بهتر است قبل از رفتن به سفر چند شبی را در آن بخوابد تا با تخت جدیدش انس بگیرد و با تغییر محیط بدخواب نشود.
سفر با کودکان و کنجکاوی آن‌ها
نگهداری از کودکان بالای ۲ سال به دلیل نوپا بودنشان و کنجکاوی آن‌ها سخت‌تر می‌شود. اما وجود این مسائل دلیل بر این نیست که ما از لذت سفر با کودکمان بی‌بهره بمانیم. با رعایت چند نکته می‌توانیم به‌راحتی با کودکمان به سفر برویم و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای او و خودمان رقم بزنیم.

کودک شما نوپاست و احتمالاً خیلی سربه‌هوا خواهد بود پس بهتر است جعبه‌ای از دارو‌های مورد نیاز، پنبه، گاز استریل، بتادین، چسب زخم، ژل ضدعفونی‌کننده و لوسیون‌های مخصوص خارش و گزش حشرات را به همراه داشته باشید. قبل از رسیدن به مقصد تمام کار‌های اقامت خود را انجام دهید، این کار‌ها با وجود یک کودک و به‌محض رسیدن به مقصد بسیار سخت‌تر خواهد بود.
سفر با کودک بیش فعال
کودکان بیش‌فعال ویژگی‌های خاصی دارند که کودکان عادی آن‌ها را ندارند. به همین خاطر شاید کسانی که کودک بیش فعال دارند به دلیل ویژگی‌های فرزندشان او را در منزل نگه دارند و با او به مهمانی و مسافرت نروند. اگر کودک بیش‌فعال دارید به شما توصیه می‌کنیم در سفر به چند نکته توجه کنید.

چالش‌هایی که کودک در سفر با آن مواجه می‌شود و شما باید درکشان کنید:
غذا خوردن در رستوران، خوابیدن در فضایی نا‌آشنا و برخورد با غریبه‌ها برای کودک بیش‌فعال چالش به حساب می‌آید و زندگی روزمره او متوقف می‌شود. شما باید رفتار‌های تکانشی او را درک کنید و سعی کنید به او آرامش دهید.
سفر می‌تواند برای کودک بیش‌فعال بسیار مفید باشد:
سفر باعث کسب تجربه، متحد شدن خانواده و فکر کردن می‌شود. شاید کودکتان نسبت به سفر عکس‌العمل خوبی نشان ندهد و بخواهد آن را بی‌اهمیت نشان دهد، اما در واقع این گونه نیست، او بعداً خاطرات سفر را با شوق و هیجان تعریف خواهد کرد.
قبل از سفر با او گفتگو کنید:
کودکان بیش فعال به زمان بیشتری برای وفق دادن خود نیاز دارند. پس قبل از سفر حتما با کودکتان گفتگو کنید. از مقصدی که قرار است به آنجا بروید با او صحبت کنید و نظرش را راجع‌به برنامه سفر بپرسید. اگر مکانی هست که فرزندتان دوست دارد به آنجا برود در صورت امکان آن را در برنامه‌هایتان قرار دهید. با مشورت کردن با کودک خود حس مهم و مفید بودن را به او القا کنید.
وسایل مورد علاقه و مورد نیازش را بردارید:
اسباب‌بازی‌های مورد علاقه اش را به همراه داشته باشید تا در طول سفر و رسیدن به مقصد سرگرم شود. دارو‌های او از ضروری‌ترین موارد است، حتماً آن‌ها را در دسترس قرار دهید.
قبل از رفتن به مسافرت قوانینی را وضع کنید:
باید و نباید‌ها را به او گوشزد کنید و بگویید سفر خطراتی به همراه دارد و وظیفه او این است که با راهنمایی‌های شما از خودش مراقبت کند. مثلاً به او بگویید که نمی‌توانید هر جایی را برای خوردن غذا انتخاب کنید و باید از بهداشت و سلامت آنجا مطمئن شوید، یا به او بگویید که نباید از غریبه‌ها چیزی بگیرد. مهم‌ترین نکته این است که در طول سفر نباید از شما دور شود.
احتیاط را فراموش نکنید
نباید نگران باشید، اما احتمال گم شدن کودک شما وجود دارد؛ بنابراین برای چنین لحظه‌ای آماده باشید. عکس جدیدی از کودک خود را در کیف خود قرار دهید و مشخصات کودک و شماره تماس خود را در جیب لباس کودکتان بگذارید و یا دستبندی برای کودکتان بسازید. مشخصات کودکتان را روی دستبند بنویسید و آن را تا پایان سفر در مچ دست او بیندازید.
کودکان بسیار دوست دارند که موقع غذا خوردن مستقل باشند، بنابراین به آن‌ها اجازه دهید تا این کار را بکنند و نگران کثیف شدن لباس‌هایشان نباشید و آن‌ها را بخاطر این کار تنبیه نکنید. اجازه دهید با خیالی آسوده به خوردن غذایشان ادامه دهند و در نهایت لباس آن‌ها را عوض کنید. در طول سفر با کودک خود صحبت کنید و درباره منظره‌ها و تصویر‌های اطراف به آن‌ها توضیح دهید. کودکان هیچ چیز را فراموش نمی‌کنند و همه این روز‌ها را در بزرگسالی بخاطر خواهند داشت، پس لحظه‌های شیرینی را برای آن‌ها بسازید.
چند نکته فصلی
در فصل بهار حتماً برای فرزند خود لباس گرم بردارید، زیرا ممکن است هوا بارانی شود.
در فصل تابستان شلواری با پارچه سبک و خنک خیلی بهتر از شلوارک است، در این فصل نوزاد خود را هرگز قنداق نکنید.
در فصل پاییز مراقب غذا‌هایی که فرزندتان می‌خورد باشید، در این فصل ممکن است کودک دچار حساسیت شود.
در فصل زمستان مراقب باشید فرزندتان قبل از سفر دچار سرماخوردگی نشود و در طول سفر با دادن میوه‌های طبیعی و لباس مناسب از بیمار شدنش جلوگیری کنید.
سخن آخر
ورود کودک به زندگی نباید باعث شود، از تفریحات قبلی خود چشم‌پوشی کنید. شما می‌توانید با رعایت نکاتی که به آن اشاره شد، سفر خوبی را با کودکان خود تجربه کنید. به خاطر داشته باشید که لازمه سفر شما مشورت، صبوری و تعامل با یکدیگر است.