سینوزیت مزمن چیست؟
سینوزیت مزمن چیست؟

عفونی شدن سینوس ها یا سینوزیت مزمن وقتی ایجاد می شود که فضاهای داخل بینی و سر (سینوس ها) علی رغم درمان، به مدت سه ماه متورم و ملتهب شوند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، سینوزیت مزمن، وضعیت شایع در نحوه تخلیه “موکوس” تداخل ایجاد کرده و باعث گرفتگی بینی می‌شود. تنفس از طریق بینی دشوار شده و ناحیه اطراف چشم ممکن است متورم یا حساس شود. سینوزیت مزمن می‌تواند توسط عفونت، از طریق رشد سینوس ها (پولیپ بینی) یا تورم پوشش سینوس ها ایجاد شود. این بیماری که “رینوزینوزیت مزمن”  نیز نامیده می‌شود، هم در بزرگسالان و هم در کودکان تأثیر می‌گذارد.

سینوس ها حفره‌هایی از هوا هستند که انسداد آن‌ها منجر به سینوزیست می‌شود.
علائم و نشانه‌های مشترک سینوزیت مزمن شامل موارد زیر است:
التهاب بینی، ترشحات ضخیم و بی‌رنگ از بینی، تخلیه به پشت گلو ، انسداد یا احتقان بینی که باعث مشکل در تنفس می‌شود، درد  حساسیت و تورم در اطراف چشم، گونه، بینی یا پیشانی،  کاهش حس بو و طعم، و نشانه‌های دیگر شامل: درد گوش، درد در فک و دندان‌های فوقانی، سرفه یا گلو درد، بوی بد دهان، خستگی، 
سینوزیت مزمن و سینوزیت حاد علائم مشابهی دارند، اما سینوزیت حاد عفونت موقتی سینوس‌هاست که اغلب با سرماخوردگی همراه است. علائم سینوزیت مزمن حداقل ۱۲ هفته طول می‌کشد، اما ممکن است قبل از ایجاد سینوزیت مزمن، سینوزیت حاد را تجربه کنید. تب نشانه شایع سینوزیت مزمن نیست، اما ممکن است در سینوزیت حاد وجود داشته باشد.

چه زمانی به پزشک متخصص ENT یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید؟
اگر چندین بار سینوزیت داشته‌اید و به درمان پاسخ نمی‌دهد، علائم سینوزیت دارید که بیش از ۱۰ روز ادامه دارد،  بعد از مراجعه به پزشک علائم شما بهبود نمی‌یابد و اگر علائم از قبیل ؛  تب، تورم یا قرمزی در اطراف چشم، سردرد شدید، تورم پیشانی، گیجی، دوبینی یا تغییر دید، گرفتگی گردن دارید سریعاً به پزشک فوق متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید؛ زیرا می تواند نشانگر یک عفونت جدی باشد.
علل سینوزیت مزمن
علل شایع سینوزیت مزمن شامل موارد زیر است:  پولیپ بینی؛ رشد بافتی می‌تواند راه بینی یا سینوس ها را مسدود کند./  انحراف سپتوم بینی؛ سپتوم کج (دیواره بین سوراخ‌های بینی) ممکن است معابر سینوسی را محدود یا مسدود کرده و این علائم سینوزیت را بدتر می‌کند.
عوارض بیماری‌هایی مانند فیبروز کیستیک، HIV و سایر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن می‌تواند منجر به انسداد بینی شود./ عفونت‌های دستگاه تنفسی (معمولاً سرماخوردگی) می تواند غشاهای سینوس را ملتهب و ضخیم و تخلیه مخاط را مسدود کنند. این عفونت‌ها می‌توانند ویروسی، باکتریایی یا قارچی باشند. آلرژی‌هایی مانند تب یونجه؛ التهابی که با آلرژی ایجاد می‌شود و قرار گرفتن زیاد در معرض آلاینده‌هایی مانند دود سیگارمی‌تواند سینوس ها را مسدود کند.

عوارض سینوزیت مزمن شامل: 
مشکلات بینایی، عفونت‌هابه طور غیر معمول، مبتلایان به سینوزیت مزمن ممکن است دچار التهاب غشاها و مایعات اطراف مغز و نخاع (مننژیت)، عفونت در استخوان ها یا عفونت پوستی جدی شوند
برای کاهش خطر ابتلا به سینوزیت مزمن، اقدامات زیر را انجام دهید:  اجتناب از عفونت‌های تنفسی فوقانی؛ تماس با افرادی که سرماخوردگی دارند را به حداقل برسانید. دستان خود را بطور مکرر با صابون و آب بشویید، مخصوصاً قبل از غذا. مدیریت آلرژی؛ برای کنترل علائم، با پزشک خود همکاری کنید. حدالامکان از قرار گرفتن در معرض چیزهایی که به آن‌ها حساسیت دارید خودداری کنید. خودداری از دود سیگار و هوای آلوده و  استفاده از مرطوب کننده هوا؛ اگر هوای منزل شما خشک است، طوری که انگار هوای گرم محبوس شده، افزودن رطوبت به هوا ممکن است به جلوگیری از سینوزیت کمک کند.بنابراین از مرطوب کننده ها استفاده کنید.
منبع: درمانکده