کشف گروهی از سلول‌های T، که التهاب در ریه‌ها را کنترل می‌کند
کشف گروهی از سلول‌های T، که التهاب در ریه‌ها را کنترل می‌کند

نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه لیورپول نشان داده است که زیرمجموعه منحصر به فردی از سلول‌های T تنظیم کننده در ریه، از بدن در برابر ذات الریه باکتریایی محافظت می‌کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک) یکی از مهمترین باکتری‌های بیماری زا در انسان است و عامل اصلی بیماری پنومونی (سینه پهلو) است. بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به این بیماری، به عفونت‌های خونی و آبسه‌های مغزی مبتلا می‌شوند. علی رغم وجود درمان‌های آنتی بیوتیکی و واکسن‌های موثر، چنین موارد شدیدی از ذات الریه باکتریایی، با نرخ بالای مرگ و میر همراه هستند.
اما چرا مقاومت برخی افراد در برابر بیماری تهاجمی پنوموکوکی بیشتر است؟ این سوال، مدت هاست که ذهن محققان را به خود مشغول داشته است.

اکنون دانشمندان انگلیسی، زیرمجموعه‌ای از گلبول‌های سفید خون را در موش‌ها کشف کرده اند که در برابر ذات الریه باکتریایی مقاومت می‌کنند. این سلول‌ها نقش کلیدی در حفظ و کنترل پاسخ‌های ایمنی در هنگام ابتلا به سینه پهلو دارند.
هنگامی که این زیرمجموعه خاص از سلول‌های ایمنی T تنظیم کننده، غایب هستند یا از نظر عملکردی مختل می‌شود، پاسخ ایمنی به عفونت، منجر به التهاب بیش از حد و کنترل نشده و در نتیجه آسیب بافتی می‌شود، که به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا از طریق منافذ موجود در بافت ریه، وارد جریان خون شوند. این موضوع، منجر به یک وضعیت شدید و کشنده به نام سپسیس می‌شود.
محققان می‌گویند: علی رغم وجود واکسن‌های موثر برای پنوموکوک، عفونت پنوموکوکی همچنان یکی از قاتلان اصلی در سراسر جهان، محسوب می‌شود. درک مکانیسم‌هایی که در ایجاد مقاومت در برابر عفونت نقش دارند، به ما در توسعه درمان‌های جدید و هدفمند کمک می‌کنند.
دانشمندان افزودند: یافته‌های ما نشان داد که سلول‌های T تنظیم کننده، التهاب در ریه‌ها را کنترل می‌کنند و از نفوذ پنوموکوک به جریان خون جلوگیری می‌کنند و در نتیجه برای مقاومت در برابر بیماری‌های تهاجمی، ضروری هستند. با این حال، در افراد حساس، این سلول‌ها یا از نظر عملکردی دچار اختلال هستند یا وجود ندارند، و این موضوع، افراد را مستعد ابتلا به سپسیس می‌کند. این یافته ها، بسیار مهم هستند و راه را به روی رویکرد‌های درمانی جدید برای مقابله با سینه پهلو می‌گشایند.
یافته‌های تحقیقاتی در مجله Cell Reports منتشر شده اند.