۸ گیاه که موجب خنک شدن خانه می‌شوند
۸ گیاه که موجب خنک شدن خانه می‌شوند

این گیاهان کمک می‌کنند دمای خانه را تا چند درجه کاهش دهید. این روش طبیعی سالهاست که موثر بودنش را اثبات کرده است. گیاه هوای گرم و دی اکسید کربن آن را در طول روز به خود جذب و اکسیژن از خود دفع می‌کند که این فرایند موجب خنک شدن خانه می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، اگر تا به حال اصطلاح گیاه خنک کننده خانه را نشنیده‌اید لازم است به شما بگوییم که همه گیاهان ویژگی خنک کنندگی ندارند. بلکه برخی از انواع گیاهان می‌توانند در تابستان به کاهش دمای محیط‌های بسته کمک بسیاری کنند. اکسیژن و رطوبتی که این گیاهان از خود دفع می‌کنند علاوه بر خنک کردن محیط بسته، در تهویه هوا نیز بسیار موثر است.
گیاهان آپارتمانی خنک کنندهلازم به ذکر است که گیاهان آپارتمانی خنک کننده اصلا گیاهان عجیبی نیستند. بلکه شما بار‌ها با آن‌ها تماس داشته‌اید و یا شاید هم اکنون یکی از آن‌ها را در خانه خود نگهداری می‌کنید. پس نگهداری از این مدل گیاهان چندان سخت نیست. در ادامه به معرفی چند مورد از محبوب‌ترین انواع گیاهان آپارتمانی خنک کننده خواهیم پرداخت.
گیاه فیکوس بنجامین
گیاه فیکوس بنجامین که آن را به نام انجیر برگ‌ریز نیز می‌شناسند. از جمله گیاهانی است که برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب هستند. لازم به ذکر است که نگهداری این گیاه به نور مستقیم خورشید احتیاج ندارد و شما می‌توانید آن را در نور معمولی روز نیز نگهداری کنید. اما آبیاری آن را جدی بگیرید و در تمامی روز‌های گرم سال به خوبی به آن آب دهید.

اگر بخواهیم به یکی از ویژگی‌های برجسته این گیاه از گیاهان آپارتمانی خنک کننده اشاره کنیم لازم است تصفیه هوا و جذب فلزات سنگین هوا را توسط این گیاه نام ببریم؛ که این ویژگی می‌تواند در تمیز کردن هوای تنفسی شما بسیار قابل توجه باشد.
گیاه آلوئه ورابه احتمال زیاد شما از تاثیر شگفت آور گیاه آلوئه ورا در درمان انواع زخم و مشکلات پوستی با خبر هستید. چرا که این گیاه با خواص اعجاب برانگیز خود می‌تواند به عنوان یک داروی قوی و التیام دهنده التهاب و مشکلات پوستی عمل کند. در کنار این ویژگی‌های منحصر به فرد این گیاه آلوورا لازم است از آن به عنوان گیاه خنک شدن خانه نیز نام برد.
اگر تا به حال برگ گیاه آلوئه ورا را در دست داشته‌اید حتما شما نیز مشاهده کردید که برگ این گیاه گوشتی است و داخل آن ماده لزج و ژل مانندی وجود دارد. این گیاه برای قوی‌تر کردن برگ‌های خود به دریافت نور خورشید، آب و دی اکسید کربن را نیاز دارد. از طرفی نیز رطوبت را در کنار اکسیژن به هنگام شب آزاد می‌کند. از این رو نگهداری گیاه آلوئه ورا در خانه و خصوصاً اتاق خواب می‌تواند علاوه بر خنک کردن محیط، آرامش خاصی را نیز در فضای آن آزاد کند.
گیاه نخل اریکا
گیاه نخل اریکا یکی از انواع گیاهان نخل میباشد که زیبایی آن در فصل تابستان از هیچ کس پوشیده نیست. این گیاه مقاوم جهت نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب می‌باشد. گیاه نخل اریکا به شما کمک می‌کند تا بتوانید هوای خانه خود را به میزان چند درجه کاهش دهید و از هوای تمیزتر تنفس کنید. آبدهی چند بار در هفته و نور غیر مستقیم تنها شروط نگهداری این گیاه می‌باشد.
گیاه نخل بامبو
گیاه نخل بامبو به عنوان یک گیاه مقاوم به گرما و نور خورشید شناخته می‌شود. اما برای نگهداری آن بهترین شرایط فراهم کردن نور خورشید به صورت غیر مستقیم می‌باشد تا آسیبی به برگ‌های آن وارد نشود. از ویژگی‌های منحصر به فرد گیاه نخل بامبو علاوه بر رطوبت دهی و خنک کنندگی هوا، می‌توان به تصفیه هوا نیز اشاره کرد.
چرا که این گیاه می‌تواند در کنار دی اکسید کربن دو ماده تری کلرو اتیلن و بنزن را نیز از هوا جذب کند و در مقابل آن رطوبت و اکسیژن را از خود آزاد سازد.
گیاه لیلی صلحگیاه لیلی صلح در اندازه‌های مختلف با برگ‌های بزرگ موجود است. اگر قصد دارید این گیاه را به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی خنک کننده خانه خود تهیه کنید، توجه داشته باشید که هرچه برگ‌های آن بزرگ‌تر و وسیع‌تر باشد، قدرت این گیاه در خنک کردن خانه و تصفیه هوا بیشتر خواهد بود.
در کنار مزایای گفته شده گیاه لیلی صلح لازم است به شرایط نگهداری خاص آن نیز توجه داشته باشید. چرا که این گیاه در تابستان‌های گرم و هوای خشک نیازمند مراقبت‌های بیشتری است؛ بنابراین دمای اتاق را در حدود ۱۰ تا ۱۲ درجه تنظیم کنید و به صورت مداوم آبدهی آن را انجام دهید تا خشکی هوا به گیاه هیچ گونه آسیبی نرساند.
گیاه عنکبوت
یکی از مقاوم‌ترین گیاهانی که پرورش آن در خانه بسیار آسان است، گیاه عنکبوت می‌باشد. اگر شما به طور مرتب این گیاه را در تابستان آب دهی کنید و به خاک گلدان آن نیز توجه داشته باشید، می‌توانید از فواید منحصر به فرد این گیاه، چون تصفیه هوا و کاهش دمای محیط استفاده کنید. چرا که به دلیل مزایای مهم این گیاه به آن گیاه خنک شدن خانه نیز می‌گویند.

گیاه پتوس
یکی از پرطرفدارترین گیاهان برای نگهداری در آپارتمان گیاه پتوس می‌باشد. چرا که شرایط آپارتمان جهت رشد او بسیار مناسب است. اگر شما نیز گیاه پتوس در خانه خود نگهداری می‌کنید خبر خوب این است که شما تا کنون به وسیله این گیاه خنک شدن خانه خود را تجربه کرده‌اید.

گیاه سرخس بوستون
اگر چه فصلی ایده آل گیاه سرخس بوستون زمستان است، اما شما می‌توانید با فراهم آوردن شرایط خاص رشد این گیاه، آن را در تابستان نیز نگهداری کنید و از مزایای منحصر به فرد آن، چون تصفیه هوا و خنک کردن محیط استفاده کنید.

سخن پایانی
همانطور که در مطالب بالا گفته شد حتماً شما هم متوجه شده‌اید که نگهداری چند گیاه در خانه می‌تواند علاوه بر کاهش دمای محیط، موجب تصفیه هوای تنفسی شما نیز شود. پس اگر تا به کنون از گیاه خنک شدن خانه استفاده نمی‌کردید، همین حالا برای گذراندن تابستانی خنک به تهیه گیاهان آپارتمانی خنک کننده بپردازید.