همه چیز درباره گل‌های گوشتخوار+فیلم شکار و پرورش
همه چیز درباره گل‌های گوشتخوار+فیلم شکار و پرورش

آیا تا به حال گیاهان گوشت خوار به گشو شما خورده است؟ اصلا یادتون هست در برخی از فیلم‌ها گیاهانی رو به ما نشون میدادند که انسان‌ها را میخوردند؟ بله واقعیت دارد گیاهانی در سراسر دنیا وجود دارند که گوشت خوار هستند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،حدود ۶۰۰ گونه گیاه گوشتخوار در کل دنیا وجود دارد که برخی از آنها را برای نگهداری در آپارتمان میتوان پیدا کرد.
در این مطب برخی از گیاهان گوشتخوار رو معرفی میکنیم. آنچه در این مقاله می خوانید:
نحوه کارکرد برخی از گیاهان گوشت خوار
فیلم شکار گل گوشتخوار
اسرار گیاهان گوشت خوار
معرفی گیاهان گوشت خوار
نحوه کارکرد برخی از گیاهان گوشت خوار
فیلم شکار گل گوشتخوار

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
 
نحوه پرورش وتکثیر گیاه گوشتخوار ونوس
برخی از گیاهان به محض نشستن پرنده کوچک و یا حشره بر روی برگهای آنها، برگها به شکل ناگهانی بسته خواهد شد و آن بوته یا درخت تیغ های خود را به بدن حشره ای که به دام افتاده فرو میکند و شیره آن حشره را که خون یا نوعی لنف تشکیل شده را با استفاده از خارهای خود می مکد.
گونه ای دیگر از گیاهان گوشتخوار هستند که به شکل کاملا هوشمند عمل میکنند این گونه ها اگر پرنده یا حشره ای که دوستش دارند بر روی شاخه یا برگ بنشیند سریع در دام خود خواهند انداخت ولی اگر آن حشره یا پرنده باب میل نبود هیچ عکس العملی نشان نمی دهند (انگار با ذائقه این گیاهان هم همه چیز جور نیست) نکته جالب اینجاست که اگر شما سنگ یا هر وسیله دیگر بجز حسرات مورد میل این گیاهان را در داخل برگ بگذارید هیچ عکس العملی نشان نخواهند داد.
اسرار گیاهان گوشت خوار
این گیاهان بنا به نیاز خود به مرور رشد کرده و تغییر شکل برگهای خود توانسته اند که در چند ثانیه حشرات نشسته را اسیر خود کنند و از آنها به عنوان غذا استفاده کنند.شاید این سئوال برای شما پیش آمده باشد که مگر گیاهان نباید از خاک تغذیه کنند؟
بله درست است ولی همانطور که گفتیم گیاهان گوشت خوار به مرور خود را با محیط محل زندگی هماهنگ کردند این گیاهان بیشتر در مردابها یا لجنزارها رشد میکنند خاک این مناطق خالی از مواد مغذی می باشد پس این گیاهان برای دریافت نیتروژن و مواد مغذی دیگر، حشرات را شکار میکنند و از مواد موجود در آنها تغذیه میکنند و تکامل می‌یابند.
جالب است بدانید که بعضی از این گیاهان تحرکات خیلی سریعی دارند و این حرکت سریع برای کارهای بجز تغذیه هم انجام میدهند، برای مثال در برخی مواقع دیده شده که حرکات سریع براى انتشار دانه، گرده و یا دور کردن شکارچیان استفاده مى شود.
ساختار بافت ها و اندام هاى گیاهى در برخى موارد، داراى تفاوت هاى بسیار بارز و عمیقى با گونه هاى جانورى است.
معرفی گیاهان گوشت خوار
حال چند نوع از مشهورترین انواع گیاهان حشره خوار را معرفی می کنیم:
۱ – گیاه ونوس حشره‌خوار (Venus flytrap) :
یکی از رایج ترین ودر دسترس ترین گیاهان حشره خوار همین ونوس هست که میتوایند خیلی راحت از گل فروشی های تهیه کنید، این گیاه خیلی راحت در خانه و گلخانه پرورش داده می شود یکی از عجایب این گیاه رشد گلها در بالای برگ می باشد و این یک معجزه فوق العاده می باشد چون اگر حشرات قصد گرده افشانی دارند به هیچ وجه در دام این گیاه نخواهند افتاد.
تعداد دفعات شکار این گیاه محدود است و در طول عمر خود فقط ۳ یا ۴ بار می تواند شکار انجام دهد. نحوه شکار هم به این صورت می باشد که برگهای صدف مانند طعمه را جذب می کنند و زمانی که طعمه وارد برگ شد به سرعت برگ بسته شده و حشره داخل گیاه به دام می افتد زمانی برگها باز خواهند شد که حشره کاملا هضم شود. خیلی کم توقع بوده و در ماه ۱ عدد مورچه یا پشه برایش کافی هست.
۲ – گیاه کوزه ای Nepenthes :
این گیاه حشره خوار دارای گونه های مختلفی می باشد و جزو بزرگترین گونه های حشره خوار در دنیا می باشد. در برخی از گونه های این گیاه ارتفاع گیاه به ۶۰ سانتی متر هم می رسد. این گیاه بیشتر در مرداب ها و لجن زار ها رشد میکند و در انتهای تابستان گلبرگهای سرخ رشد خواهند کرد.
برگهای گیاه که به دور ساقه و نزدیک زمین پیچیده هستند کوزه های گیاه را تشکیل می دهند، هر گیاه نهایتا ۶ برگ خواهد داد که از اوایل بهار تا اواخر تابستان هر ۱۵ روز یک برگ رشد خواهد کرد.
حشرات جذب ترشح اطراف کلاهک کوزه گیاه می شوند و به محض وارد شدن حشره به لبه کوزه کم کم بخاطر داشتن خاصیت لغزندگی طعمه کم کم به ته کوزه رفته و دیگر نمی تواند از آن خارج شود. جالب است بدانید که  لارو۳ گونه حشره دیگر در داخل این برگها زندگی میکنند.
گیاهان حشره خوار – گیاه کوزه ای
۳ – دروزرا (Drosera) یا شبنم خورشید(sundew):
این گیاه زیبا از بالا شبیه به یک قطره درشت و براق هست که عرض آن ۵ الی ۱۰ سانتی متر خواهد رسید، برگهای سرخ رنگ و دارای کرک در روی ساقه ها قرار دارند و قسمت پایین و ساقه ها سبز می باشد. این گیاه دارای گلهای سفید رنگ می باشد.
همانند سایر گیاهان گوشت خوار دروزرا طعمه های خود را از طریق برگها به دام می اندازد، به این شکل که تارهای متعدد سوزنی شکل بر روی برگ وجود دارند که نوک هر یک از آنها یک قطره ماده چسبناک وجود دارد که طعمی شیرین دارد همین قطرات حشرات را به خود جذب میکنند و همین کار هر موجود کوچکی را تمام میکند. پس از اینکه گیاه از تسلیم شدن طعمه کاملا اطمینان حاصل کرد آنزیمی برای هضم و جذب حشره ترشح میکند و مدت هضم حدود ۲ روز طول میکشد.
گیاهان گوشتخوار – دروزرا (Drosera) یا شبنم خورشید(sundew)
۴ – باترورت (Butterwort) یا گیاه کره ای Pinguicula:
به این گیاه گیاه نامتعارف در زمینه گوشت خواری هم می گویند و در شکاف های سنگ و صخره رشد میکند و دارای گلهای بسیار زیبا و ظریفی می باشد که رنگ آنها بنفش و آبی هست این گیاه دارای برگهای کره ای و چرب می باشد به همین خاطر به آن باترورت می گویند، در کل برگهای آن ۳ الی ۶ عدد می باشد و این برگهای دارای ۲ نوع غده ترشحی هستند که یک غده برآمده برای جذب و چسباندن موجودات به خود را دارد و یک غده برای هضم و جذب حشرات شکار شده به کار می رود.
ترکیب این دو غده بویی ایجاد میکند که شته ها، مگسها وشپش ها را به خود جذب خواهد کرد و پس از به دام افتادن و تلاش برای خروج غده دوم ترشح شده و موجود را در خود هضم میکند و آرام آرام برگ ها لوله میشوند تا هیچ راه فراری وجود نداشته باشد.
گیاه گوشت خوار – باترورت (Butterwort) یا گیاه کره ای Pinguicula

۵ – گیاه آسیاب آبی (Aldrovanda) :
یکی از گیاهان آبزی که حشره خوار هم هست همین گیاه آسیاب آبی هست که بخاطر شکل قرار گرفتن برگها به آن این لقب را داده اند ، این گیاه ریشه ندارد و ساقه های آن روی آب شناور میباشند این گیاه برگهای خود را در سطح آب باز میکنند و مثل ونوس حشره خوار زمانی که حشره ای بر روی برگها بنشیند سریع برگها جمع شده و طعمه را به دام می اندازدو سپس اولین کاری که میکند آب اضافی را به بیرون انتقال داده و شروع به هضم حشره میکند. خیلی کم از این گیاه برای مصارف خانگی استفاده میشود.
گیاه آسیاب آبی
۶ – بلدرورت(bladderwort) :
این گیاه در برکه ها و مرداب ها رشد میکند و به گیاه مثانه دار هم مشهور هست، این گیاه هم همانند آسیاب آبی بدون ریشه هست و در سطح آب شناور می ماند و ارتفاع شاخه های آن حدود ۹۰ سانتی متر می باشد .
بلدروت دارای گلهای زرد رنگی به شکل گل میمون می باشد. همانطور که گفتیم این گیاه دارای مثانه شفاف می باشد و هرگاه حشره و یا آبزی این مثانه ها را لمس کند تله باز شده و حشره مانند یک جارو برقی به داخل کشیده خواهد شد. و خیلی سریع یعنی در عرض ۱۵ هزارم ثانیه مثانه بسته شده و طعمه به مراحل هضم نزدیک می شود.
جالب است بدانید مثانه ها پس از دو ساعت میتوانند مجددا اقدام به شکار کنند.
بلدرورت(bladderwort)

۷ – گل رنگین کمان (Byblis):
یکی دیگر از گیاهانی که میتواند به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده کرد همین رنگین کمان هست، این گیاه از گونه های بیابانی و گوشتخوار به حساب می آید ولی جالبتر این هست که همین گونه نوع آبزی هم دارد.
نحوه شکار به این شکل است که این گیاه دارای ساقه های چسبنده می باشد و حشرات را به خود جذب می کند و غده های روی ساقه ها عمل تله را ایفا میکنند و چون این غذا ها شیرین هستند حشرات را به خود جذب کرده و دیگر حشره راه فراری ندارد و در همان وضعیت ساقه شروع به هضم طعمه میکند.
گیاه آپارتمانی گوشت خوار – گل رنگین کمان
۸ – گل ساراسینا Sarracenia :
اگر دنبال یک گیاه گوشت خوار جذاب و آپارتمانی هستید ساراسینا یک گزینه فوق العاده برای شما خواهد بود، اگر تمایل دارید که در خانه نگهداری کنید حتما گیاه کاملا ضعیف و مردابی برای اون انتخاب کنید تا نیترات با شکار حشرات جذب شود.
این گیاه در اوایل بهار شروع به گلدهی میکند ولی پس از اتمام گلدهی کوزه های آن تا اواخر پاییز باقی میمانند و کم کم شروع به پژمرده شدن میکند و لی همزمان با بهار مجدد رشد خواهد کرد. نحوه جذب و شکار حشرات به این شکل می باشد که حشرات به وسیله ی رنگ و بو و نکتار آن که در لبه کوزه ترشح میشود، و چون لبه های داخلی آن از آنزیم پوشیده شده و این آنزیم لیز می باشد حشره به ته کوزه هدایت شده و عمل هضم انجام خواهد شد.
گل ساراسینا – گیاه آپارتمانی حشره خوار
۹ – بروچینیا (Brocchinia reducta) :
یکی دیگر از گیاهان گوشتخوار بروچینیا هست که بسیار شبیه به آکمائا  می باشد و از خانواده آناناس ها می باشد، همانطور که در عکس زیر میبینید این گیاه دارای یک حفره مرگبار است که درون آن آب ذخیره میکند این آب دارای عطری خوش برای حشرات می باشد و از خود نور ماواری بنفش نیز بازتاب میکند همین ویژگی ها کافی است تا حشرات را جذب خود کند. و زمانی که حشره ای وارد آن شد دیگر نمیتواند خارج شود و کارش تموم شده بدانید.
بروچینیا (Brocchinia reducta)
۱۰ – گیاه کوزه ای کالیفرنیا یا سوسن کبری (Darlingtonia) :
از گونه های کمیاب و عجیب در بین گیاهان گوشت خوار سوسن کبری است نگهداری آن در خانه بسیار سخت می باشد چون اختلاف دمای شب و روز برای زندگی این گیاه نقش بسیار زیادی دارد و در مکانهای باتلاقی رشد میکند.
قسمت بالای برگ که به رنگ قرمز و صورتی است،حشره را جذب خود میکند و دو برگ نیش مانند جلوی تله با ترشح شکر و مواد معطر به جذب حشره کمک میکند.
حشره پس از جذب شدن از در ورودی تله به داخل میرود و همانطور که در شکل پیداست شفاف بودن گیاه باعث می شود و حشره برای فرار به سمت بالا پرواز کند داخل تله‌ی گیاه سطوح واکسی و چسبنده و دارای کرک های روبه جهت مخالف هستند و هنگامی که حشره از فرار خسته شود و روی آنها بشیند دیگر امیدی به زنده ماند آن نیست !در قسمت پایین گیاه عمل هضم شروع میشود و قسمت های نرم حشرات توسط اسید های آمینه و شیره معده هضم میشود و قسمت های سخت آن دفع میشود.
گیاه کوزه ای کالیفرنیا یا سوسن کبری

۱۱ – سفالوتوس (cephalotus sp) :
شاید قیافه و ظاهر این گیاه بسیار شبیه به گیاه کوزه ای باشد ولی عملکرد و فیزیک آن بسیار متفاوت می باشد. در سفالوتوس کیسه ها کاملا نزدیک به زمین هستند، یک سرپوش بر روی کوزه وجود دارد که به هیچ وجه حرکت نمیکند و تنها کار آن محافظت از نفوذ باران می باشد، این گیاه به این شکل عمل میکند که داخل کیسه یک ماده آبکی وجود دارد که خود گیاه آن را تولید میکند و زمانی که حشره وارد آن شد توانایی خروج را نخواهد داشت و گیاه شروع به هضم طعمه میکند.
گیاه حشره خوار سفالوتوس

۱۲ – گل جسد یا همان گل بدبو (The Corpse Flower) :
یکی از شایعتزین گیاهان حشره خوار همین گل بدبو هست چون در مناطق مختلف شایعاتی مبنی بر خوردن انسان به گوش خورده است .نام علمی این گیاه Amorphophallus Titanum است رشد بسیار زیادی دارد و در برخی منابع نوشته شده که روزانه ۱۰ سانتی متر رشد میکند. تا کنون دیده نشده که این گیاه انسان را خورده باشد، زمانی که رشد آن به ۲٫۷ متر برسد شروع به ترشح بویی خواهد کرد که شبیه به بوی جسد می باشد و همین کار باعث جذب سوک و حیوانات مردار خوار می شود و همین کافی است تا طعمه های خود را شکار کند.
گل جسد یا همان گل بدبو
آشنایی با نگهداری و پرورش ونوس
گیاه ونوس حشره خوار که به نام های ونوس مگس گیر یا مگس خوار هم معروف است.
نام علمی آن Dionaea muscipula بوده و متعلق به خانواده Droseraceae یا ژاله پوشان است.
در انگلیسی به آن Venus Flytrap گفته می شود.
این گیاه در دسته گیاهان گوشتخوار یا Carnivorous است.
این گیاه بومی مرداب های نواحی نیمه گرمسیری و سواحل شرقی کارولینای شمالی و جنوبی آمریکاست.
بسته به سن گیاه تعداد برگ آن بین ۳ تا ۸ عدد متغیر است و ساقه های آن دارای طولی به اندازه نهایتا ۱۰ سانتیمتر خواهند بود.
تغذیه گیاه حشره خوار
سیستم تغذیه ای این گیاه وابسته به بخش انتهایی برگ هاست که دارای پرزهای بسیار ریز و حساسی است.
که با مکانیسمی ناشناخته، فقط در صورت تماس داشتن مواد غذایی با آنها مثل حشرات، تحریک شده و فورا بسته می شود.
که فاکتورهای محیطی مختلف مثل دما، رطوبتو نورو همچنین سایز حشره سرعت بسته شدن آنها را تعیین می کنند.
به قسمت انتهایی برگهای ونوس حشره خوار، پهنک گفته می شود.
که پس از بسته شدن ماده اسیدی از غده های داخل آن ترشح می گردد.
که با عمل باکتری ها طعمه را هضم می کنند.
بعد از ۵ الی ۳۰ روز بسته به سایز طعمه، دوباره باز می شوند ولی کمی تغییر شکل هم می دهند.
دو تا ۳ بار شکار موفق باعث پژمردگی و قهوه ای شدن برگ ها شده که با ریزش آنها دوباره برگ جدید رشد می‌کند.
توجه داشته باشید که رنگ این گیاه و بویی که از خود متصاعد می کنند،
می تواند به راحتی حشراتی که تا چند صد متر دورتر هم هستند را به سمت خود جذب کند.
برگ گیاه دارای پهنک کشیده باله داری است که با پهن شدگی در قسمت انتهایی دو پهنک را تشکیل می دهند.
که همان اندام های شکاری هستند که مشاهده می کنید و ۲ سانتیمتر نیز طول دارند.
در قسمت داخلی و سطح فوقانی این پهنک‌ها، غده های قرمز کوچکی هستند.
که مواد اسیدی ترشح می کنند و در بین این غدد و کناره برگ هم قسمت تولید کننده شیر گیاه وجود دارد.
اگر با دقت نگاه کرده باشید اطراف هر پهنک خارهای نازک ولی محکمی وجود دارند.
که در وسط آن‌ها نیز ۴ پرز حساس به حشرات و حتی قورباغه و حلزون قرار گرفته اند.
شرایط نگهداری گیاه ونوس حشره خوار
پس از آشنایی اولیه با گیاه ونوس حشره خوار و نحوه تغذیه آن.
نوبت به نکات پرورش و تکثیر این گیاه و در نهایت شناسایی بیماری‌ها و روش‌های درمانی آن می‌رسد تا شرایط بهینه ای را فراهم کنید.
جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.
نور
برای گیاه ونوس حشره خوار باید ۱۲ ساعت نور محیطی فراهم کرد.
که اگر از این ۱۲ ساعت، ۴ ساعت نور مستقیم خورشید را داشته باشد برای رشد آن کافیست.
اما در فصل های گرم مثل تابستان که درجه حرارت آفتاب خیلی زیاد است این کار باعث سوخته شدن گیاه شده.
و باید آن را در همان ابتدای روز در قسمت غربی یا شرقی ساختمان قرار داد.
اگر هم در آپارتمان هستید تا به طور کلی نور زیادی در محیط وجود ندارد،
حتما از لامپ های فلورسنتی یا چراغ های رشد LED در فاصله ۳۰ سانتیمتری استفاده کنید.
تا نور کافی تولید شوددر غیر این صورت شکل و سایز برگ ها به هم می ریزد و دمبرگ ها پهن خواهند شد.
آبیاری
به طور کلی گیاهانی که تله گذار هستند و به این شکل تغذیه می کنند آبیاری مناسبی نیاز دارند و نباید وارد شرایط خشکی شوند.
به همین دلیل تراریوم ها نیز برای رشد گیاه ونوس حشره خوار مناسب هستند.
در هر صورت هیچ گیاهی را نباید بیش از حد آب دهید در غیر این صورت دچار بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه خواهند شد.
از طرفی نیز باید دقت شود که برای آبیاری گیاه ونوس حشره خوار نباید از آب لوله کشی شهر استفاده کنید.
چون املاح سنگین آب سبب کشته شدن آن می گردد به همین دلیل بهترین نوع، آب تصفیه شده است.
در مناطق گرم و خشک بین ۲ تا ۵ روز یکبار باید به گیاه آب داد.
و در مناطق خنک و یا سایه مانند و یا اگر در تراریوم پرورش می دهید، بین ۱۰ تا ۱۵ روز یکبار باید آبیاری انجام دهید.
اگر تشخیص زمان آبیاری یا به خاطر سپردن آن سخت است انگشت خود را داخل خاک گلدان فرو ببرید.
اگر سخت و خشک است پس باید آب بدهید در غیر این صورت هنوز زمان آن نرسیده است.
در آبیاری ونوس حشره خوار دقت کنید که دچار پوسیدگی ریشه و کپک خاکستری نشود.
رطوبت
رطوبت برای ونوس حشره خوار بسیار ضروری است.
در غیر این صورت گیاه رشد خوبی نخواهد داشت و فرم و سایز پهنک ها تغییر خواهد کرد و از حالت طبیعی خارج خواهد شد.
ضمنا در صورتی که دوره خشکی گیاه زیادتر شود، پهنک ها بسته شده و وارد فاز استراحت یا Dormancy می شوند.
بهترین شیوه تأمین رطوبت برای گیاه ونوس حشره خوار، استفاده از تکنیک جزیره است.
که در آن گلدان را روی ظرف یا سینی حاوی آب که روی آن سنگریزه ریخته شده قرار می دهید تا ریشه ها مستقیما با آب در تماس نباشند.
که دچار پوسیدگی ریشه نشوند و از طرفی هم با تبخیر شدن آب، رطوبت مورد نیاز گیاه تأمین شود.
دما
دمای مناسب برای نگهداری و رشد گیاه ونوس حشره خوار ۲۲ تا ۲۸ درجه است.
و اگر دما تا ۳۶ درجه برسد باید مراقب باشید که با آبیاری و تأمین رطوبت از طریق سینی، جلوی خشک شدن آن را بگیرید.
در زمستان هم نباید بگذارید دما به زیر صفر درجه برسد و بهترین دمای نگهداری هم بین ۰ تا ۱۰ درجه سانتیگراد می باشد.
توجه داشته باشید که اگر دمای محیط رشد این گیاه بیش از حد طبیعی پایینتر باشدسرعت باز و بسته شدن پهنک‌ها بسیار کند خواهد شد.
و بهترین جا نیز برای نگهداری گیاه داخل خاک و نه گلدان است چون همانند یک عایق گرمایی عمل می کند.
خاک
بسیاری از پرورش دهندگان حرفه ای گل و گیاه توصیه می کنند که بهترین خاک جهت رشد و پرورش گیاه ونوس حشره خوار:
ترکیب مساوی از پیت ماس و پرلیت یا پیت ماس و خاک سیلیکاتی با گرید کشاورزی است.
پیت ماس خالص هم بسیار مناسب است.
یکی از بهترین خاک های توصیه شده که برای خرید آن هم مشکلی نخواهید داشت و اسیدیته کمی هم ایجاد می کند،
خاک حاوی خزه جنگلی یا اسفاگنوم (Sphagnum moss) است.
چرا که هم رشد سریعتری دارند و هم بافت آنها وضعیت بهتری پیدا می کند.
از طرفی هم تا زمانی که خاک محل کشت گیاه فقیر از نظر مواد مغذی (Nutrient-poor) و سبک باشد مشکلی برای گیاه پیش نخواهد آمد.
برخلاف برخی توصیه های افراد غیر حرفه ای اصلا نباید از ورمیکولیت استفاده کنید.
چون حاوی مواد معدنی است که کم کم باعث مسمومیت گیاه شما خواهد شد.
و حتی از گلدان سفالی هم نباید استفاده کرد چون مواد معدنی آن وارد خاک شده و اثر سمّیت مشابهی ایجاد می کند.
به همین دلیل بهترین گلدان برای ونوس حشره خوار، گلدان های پلاستیکی با عمق حدود ۱۲ سانتیمتر هستند.
کوددهی
این گیاه نیاز به کوددهی ندارد!
اگر گیاه ونوس حشره خوار را در باغچه فضای بیرون پرورش می دهید خودشان تغذیه می کنند نیاز به ماده غذایی خاصی نیست.
در غیر این صورت اگر داخل منزل پرورش می دهید به صورت تناوبی و دوره ای به آنها حشرات مرده، عنکبوت و غیره که بافت نرمی دارند بدهید.
ضمنا توجه داشته باشید که نباید بیش از حد به آنها غذا بدهید چون تخلیه انرژی می شوند.
و هر ۲ تا ۳ دفعه یکبار برگ های آنها می ریزند.
از طرفی هم این نوع تغذیه و تأمین مواد مغذی برای گیاهان گوشتخواری مثل ونوس حشره خوار بهترین گزینه است.
چون فرایندهای گوارشی طبیعی آن را تحریک می کند.
و اوره ای که از حشرات آزاد می گردد سبب ترشح شیره گوارشی گیاه می شود و این بسیار خوب است!
نکته مهم: به هیچ وجه از تکه گوشت خام، همبرگر، گوشت چرخکرده و مشابه آن استفاده نکنید.
چون عملا هضم آن بسیار سخت و انرژی بر است.
هر ۱۵ روز یکبار پس از باز شدن پهنک ها دوباره غذا بدهید و هر بار نیز یکی از آنها را تحریک کنید.
(بسته به سن گیاه بین ۳ تا ۸ برگ دارند)
غذاهای خیلی بزرگ یا گوشت و انواع آن اصلا به ونوس حشره خوار ندهید، از کوددهی هم پرهیز کنید.
روش هرس
هرس کردن گیاهان همیشه برای حفظ زیبایی نیست.
و در کنار این مورد باید با هرس کردن و حذف قسمت های مرده یا پژمرده شده هم اجازه داد سایر بخش ها نور کافی دریافت کنند.
و هم اینکه جلوی بیماری و آفات گرفته شود و گیاه ونوس حشره خوار نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.
گیاه ونوس مگس خوار نسبت به این قضیه بسیار حساس تر است.
به نحوی که اگر دیر متوجه شوید، بیماری قارچی گرفته و گیاه را از بین خواهد برد.
به همین دلیل توصیه می شود که به محض مشاهده برگ های مریض، مرده و یا خیلی بیحال آنها را جدا کنید.
که برخی اوقات با یک کشیدن ساده کنده می شوند و گاهی نیز باید با قیچی این کار را انجام دهید.
برگ هایی که باید جدا شوند حالت پژمرده و افتاده و خشکی دارند و رنگ آنها معمولا قهوه ای یا سیاه رنگ می شود.
احیانا اگر دیر موقع این قضیه شد و گیاه ونوس حشره خوار دچار قارچ زدگی شده بود، بخش های آلوده را هم باید فورا جدا کنید.
و با اسپری قارچ کش بقیه بخش ها را نیز ضدعفونی کنید.
تعویض گلدان
برای اینکه گیاه ونوس حشره خوار بهترین میزان رشد را داشته باشد،
باید هر سال در فصل بهار یا اوایل تابستان گلدان آن عوض شود.
چون همان موقعی است که از خواب زمستانی بیرون می آید؛ و با بزرگتر شدن گیاه، گلدان هم بزرگتر شود.
و نباید پیشاپیش گلدان بیش از حد نیاز، بزرگتر خریداری کنید چون همه انرژی گیاه صرف ریشه زایی خواهد شد.
حتی توصیه می شود پس از خریداری گیاه ونوس حشره خوار، گلدان آن را عوض کنید.
تا مطمئن باشید ناخالصی های آبی که به آن داده اند به خاک نچسبیده باشد.
و خاک را متراکم و سفت نکند تا ریشه زایی و رشد ریشه انجام نگیرد.
و مواد معدنی هم باید مسمومیت گیاه نشود.
برای تعویض گلدان ونوس حشره خوار ابتدا گلدان جدید را با نسبت ۱:۱ از پیت ماس و پرلیت پر کنید.
به آرامی مخلوط جدید گلدان را با آب تصفیه شده یا مقطر یا آب باران آب بدهید تا مرطوب شود.
سوراخ کوچکی برای قراردهی گیاه در وسط خاک ایجاد کنید.
سپس به آرامی گیاه را از خاک قبلی بیرون بکشید و موقع جابجایی فشار دست روی ریشه و نه روی پهنک ها، باشد.
به آرامی با دست خود، خاک قبلی را از اطراف ریشه پاک کنید و سپس گیاه را داخل خاک جدید بگذارید.
سپس یکبار طوری به خاک آب بدهید که از سوراخ گلدان به بیرون بریزد.
نحوه تکثیر
برای تکثیر گیاه ونوس حشره خوار می توان از بذر یا Seed استفاده کرد.
برای کاشتن بذر ابتدا باید دقیقا مشابه با روش تعویض گلدان، محیط کشت جدید برای رشد گیاه فراهم کنید.
و دمای مناسبنیز بین ۲۵ تا ۳۲ درجه است.
سپس بذر را داخل خاک بکارید.
حتی می توانید بذر را چند ساعت داخل آب ولرم بگذارید.
تا پوشش سخت آن نرم شده و جوانه زنی سریعتر انجام شود.
توجه داشته باشید دمای پایین باعث کند شدن روند جوانه زنی یا حتی توقف آن خواهد شد.
در شرایط طبیعی بعد از گذشت ۴ تا ۶ هفته باید شاهد جوانه زنی بذرها باشید.
پس از مرحله جوانه زنی کلیه شرایط مناسب و ایده­آل مشابه با یک گیاه بالغ است که توضیح دادیم.
خواب زمستانی
یکی دیگر از عجایب ونوس این است که یک دوره خواب زمستانی سالیانه دارد.سرد شدن هوا در پاییز باعث اغاز خواب زمستانی ان خواهد شد.اگر ونوس خود را در داخل خانه نگهداری میکنید در فصل زمستان آن را در مکانی که دمای آن حدود ده درجه سانتیگراد است قرار بدهید. مکان مذکور میبایست دارای نور کافی باشد لذا انباری تاریک جای مناسبی نیست. برای شروع دوره خواب زمستانی علاوه بر آن میزان اب دهی به گیاه را کاهش دهید. در این دوره نیازی به تغذیه گیاه نیست ولی باید نور کافی دریافت کند.
مکانهایی مانند پشت پنجره در فصل زمستان برای شروع این دوره مناسب است.گیاهچه های زیر یک سال در سال اول نیازی به گذراندن این دوره ندارند.از قرار دادن گل در مکانی که احتمال انجماد ان در زمستان وجود داشته باشد اجتناب کنید. در صورت گذراندن این دوره، گل ونوس در سال بعد گیاه سالم تر و قوی تری خواهد شد.در مکانهایی از کشور که در زمستان دمای هوا به نقطه انجماد نمیرسد میتوان ان را در خارج منزل گذاشت.در طول این دوره گیاه را در معرض نور افتاب قرار ندهید. میزان ابیاری همانطور که گفته شد به حداقل ممکن برسد.بعد از این دوره با قرار دادن در معرض نور مستقیم میتوان به خواب زمستانی پایان داد.
کشت:
پس از کاشت بذر به آرامی دانه ها را با آب اسپری نموده و در گلدان یا کیسه های پلاستیکی قرار داده و زیر چراغ فلورسنت نه چندان نزدیک با درجه حرارت بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد قرار دهید و پس از نمایان شدن چند برگ ، گیاه را کم کم از گلدان ها و کیسه های پلاستیکی به گلخانه ای روشن انتقال دهید.
مشکلات و راه درمان گیاه ونوس خشره خوار
بیماری ها، آفات و مشکلاتی که گیاه ونوس حشره خوار را درگیر خود می کند.
و باید بتوانید در اسرع وقت آنها را رفع کنید شامل موارد زیر هستند:
شته ها:
شته ها خیلی کوچکتر از چیزی هستند که بتوان آنها را از گیاه دور کرد و باعث آسیب به آن می شوند.
مثلا آلودگی به شته باعث بد فرم شدن برگ ها در قسمت تاج گیاه می شود ولی گیاه را نمی کشد.
بهترین کار این است که گیاه را به مدت ۲ تا ۳ روز داخل آب غوطه ور کنید.
پس از این مدت گیاه را خارج کرده و هفته بعدی دوباره تکرار کنید.
روغن باغبانی و صابون حشره کش هم برای مواقعی که با آلودگی شدید شته ها مواجه باشید بهترین گزینه هستند.
مگس های ریز سیاه یا مگس قارچ:
نوع بالغ این مگس ها مزاحمت کمی درست می کنند.
ولی لارو این مگس ها به دلیل تغذیه از گیاه – برگ هایی که روی خاک هستند – آسیب زیادی می زنند.
مخصوصا که گیاه ونوس حشره خوار، جوان باشد.
حتی این آفات می توانند به ریشه گیاه هم آسیب بزنند.
بهترین کار برای کشتن این لاروها استفاده از محلول باکتری باسیلوس تورنجینسیس (Bt) است که در پای گیاه ریخته می شود.
که به آن تکنیک Soil Drench گفته می شود.
ضمنا با بیش از حد آب ندادن گیاه ونوس حشره خوار نیز از این مشکل جلوگیری کنید.
کپک خاکستری یا Botrytis cinerea:
این گیاه در برابر اکثر بیماری های قارچی و باکتریایی مقاوم است.
ولی تنها کپک و قارچی که آسیب شدیدی به ونوس حشره خوار می زند مخصوصا وقتی برگ ها همیشه مرطوب باشند.
در این مواقع برگ های آلوده و مرده را جدا کنید و به گیاه نور طبیعی و مصنوعی زیادی در طول روز بدهید.
و جای گرم و با تهویه مناسب فراهم کنید تا گیاه خشک باشد.
جهت پرسش در رابطه با مشکل گیاهتان و اطلاع از راه‌های درمان آن، اینجا کلیک کنید و با کارشناس متخصص گل و گیاه ارتباط برقرار کنید.
نکات بسیار مهم:
اگر برگ های گیاه نازک و بلند هستند یعنی گیاه نور کافی نمی گیرد.
بیشتر بخوانید:به راحتی یک گلدان پر از بنفشه آفریقایی پرورش دهید + فیلم
اگر پهنک های گیاه دیر بسته می شوند یعنی هوای محیط بیش از اندازه سرد است.
اگر غذا یا حشراتی که می دهید خیلی بزرگ باشند، گیاه توانایی هضم آن را نخواهد داشت و داخل گیاه خواهد پوسید و سیاه رنگ خواهد شد.
هیچ وقت به گیاه گوشت یا هر نوع مشابه آن را ندهید چون انرژی زیادی از گیاه می گیرد و پژمرده می شود.
اصلا و ابدا به گیاه ونوس حشره خوار کود ندهید چون باعث سوختن ریشه و مردن گیاه می شود.منابع: کافه گلدون ، گل من وتو ،ونوس، نمناک
نکاتی درباره کاشت و پرورش ونوس توسط کارشناس گل وگیاه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی