فواید اعجاب انگیز لپه که نمی دانستید!
فواید اعجاب انگیز لپه که نمی دانستید!

حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و برای ادامه فعالیت و حفظ سلامتی‏‏، بدن به آن نیاز دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، تحقیقات نشان داده افرادی که دو بار یا بیشتر در هفته حبوبات مصرف کنند، احتمال ابتلاء به سرطان روده بزرگ، پروستات، بروز بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو در آن‌ها کمتر می‌شود.

لپه یکی از حبوبات کم‌چرب سرشار از فیبر محلول و نامحلول، مواد معدنی، ویتامین‌ها و منبع عالی پروتئین است. درواقع شما می‌توانید به‌عنوان یکی از بهترین مواد غذایی سالم آن را در رژیم روزانه خود بگنجانید.
لپه چیست؟لپه یا نخود خردشده در دو نوع سبز و زرد وجود دارد که در ایران بیشتر نوع زرد آن مصرف می‌شود و خورش قیمه یکی از بهترین غذا‌های ایرانی است که با این حبوبات تهیه می‌شود. بسیاری از غذا‌های محلی دیگر نیز در شهر‌های مختلف ایران وجود دارند که با استفاده از این دانه‌های خوشمزه طبخ می‌شوند. مواد مغذی موجود در نخود خردشده با فواید سلامتی متعددی ازجمله بهبود سیستم گوارش و ارتقای سلامت قلب و عروق مرتبط است. در اقصی نقاط جهان نیز از این دانه خوشمزه در بسیاری از خوراک‌ها و انواع سوپ‌ها و آش‌ها استفاده می‌شود.

نخود‌های خورد شده معمولاً به‌صورت خشک‌شده و خام در بازار عرضه می‌شوند و پوست آن‌ها قبلاً جداشده است. هر دو نوع لپه دارای فواید تغذیه‌ای یکسانی بوده، اما ازنظر طعم متفاوت هستند. نخود خورد شده زرد رنگ دارای طعمی ملایم است، درحالی‌که نخود سبز شیرین می‌باشد. این حبوبات به دلیل سطوح بالای کربوهیدرات‌های پیچیده اغلب از مواد غذایی نشاسته‌ای محسوب می‌شود و کالری نسبتاً بالایی در بین حبوبات دارد. مزیت اصلی نخود خردشده این است که به‌سرعت پخته می‌شود و نیازی به خیساندن اولیه مانند بسیاری از حبوبات دیگر ندارد.
نخود خردشده همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است که بیشترین خواص لپه ازجمله فعال کردن سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت‌ها، ترویج باکتری‌های خوب روده، مبارزه با سرطان و محافظت در برابر بیماری‌های مزمن را باعث می شود.

خواص لپه برای سلامتی چیست؟این حبوبات مزایای سلامتی بسیار زیادی برای بدن دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
۱. سلامت قلب و عروق را ارتقا می‌دهداین دانه خوشمزه همچنین سرشار از مواد معدنی و سایر مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آنتی‌اکسیدان‌های خوب است که همگی از سلامت قلب و عروق حمایت خواهند کرد.
۲. سطح قند خون را تنظیم می‌کندیکی از مواد غذایی عالی برای افراد مبتلا به انواع دیابت می‌تواند لپه باشد؛ زیرا منبع عالی فیبر محلول است که باعث کند شدن آزاد شدن گلوکز در خون و جذب آن در سلول‌ها می‌شود.
۳. به کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک می‌کندنخود خردشده دارای پروتئین بالایی است که باعث سیری زودرس می‌شود. این کار مصرف کم‌کالری را تسهیل می‌کند و از پرخوری‌های عصبی جلوگیری می‌کند و درنتیجه کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت. محتوای فیبر بالای آن نیز معده شما را سیر نگه می‌دارد. ۴. از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کند.فیبر موجود در این حبوبات می‌تواند با بهبود حرکات روده و جلوگیری از یبوست به هضم غذا کمک کند. علاوه بر این به تغذیه باکتری‌های خوب روده کمک می‌کند، آن‌ها را سالم نگه می‌دارد و از رشد بیش‌ازحد باکتری‌های بد جلوگیری می‌کند.
۵. استخوان‌های بدن را تقویت می‌کند.مواد معدنی مختلف و مواد معدنی کمیابی در این حبوبات وجود دارد که نقش اساسی در مورد سلامت و استحکام استخوان دارند؛ بنابراین یکی از فواید لپه می‌تواند حفظ سلامت استخوان‌ها باشد.از سوی دیگر، پتاسیم اسیدیته درون استخوان‌ها را خنثی می‌کند و از کاهش کلسیم جلوگیری می‌کند و درنتیجه تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می‌دهد. 
۶. ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهدنخود خردشده سرشار از ترکیبی به نام ایزوفلاون، به‌ویژه دایدزین، یک آنتی‌اکسیدان فلاونوئید قابل‌توجه در حبوبات است که تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهند که با سرطان، ازجمله سرطان سینه و پروستات مبارزه می‌کند.علاوه براین به تقویت هورمون استروژن کمک می‌کند که می‌تواند گرگرفتگی و سایر علائم مرتبط با یائسگی را کاهش دهد.
سخن پایانی …این محصول کشاورزی ارزشمند نوعی نخود است که پوستش جداشده و خشک‌شده و به‌طور طبیعی شکاف بین آن باز می‌شود و ما آن را به‌عنوان لپه می‌شناسیم. این حبوبات یکی از بهترین مواد غذایی در هر رژیم غذایی سالم است که سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که می‌توانند به سلامت و تندرستی کمک کنند.  
منبع: نمناک/ عطارک/سفیر زیبایی