سه باور اشتباه عامیانه در مورد خواب کودکان
سه باور اشتباه عامیانه در مورد خواب کودکان

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بیش از دو سوم  والدین فرضیات نادرستی در مورد خواب کودکان و نوجوانان دارند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، خواب برای کودکان و نوجوانان اهمیت زیادی دارد و در رشد و سلامت آن ها تاثیر مستقیمی دارد. در این میان بسیاری از والدین باورها و اعتقادات اشتباهی دارند که این روند را مختل می کند. 
تیمی از  محققان در بیمارستان زنان بریگهام طی یک نظرسنجی از والدین دریافتند: بیش از دو سوم  والدین فرضیات نادرستی در مورد خواب کودکان و نوجوانان دارند.

طی این مطالعه در مجموع، ۲۰۰ پدر و مادر بررسی شد و مشخص شد ده باور کلی در مورد خواب کودکان در ذهن آن ها وجود دارد. مطالعات فوق نشان داد: از هر چهار والدین سه نفر آن معتقدند که دیر به رختخواب رفتن و دیر بیدار شدن در آخر هفته‌ ها هیچ ضرری ندارد و اگر کودکشان خواب کافی داشته باشد می تواند شب ها تا دیر وقت بیدار بماند.
پژوهشگران در این زمینه توضیح می‌دهند: پرخوابی در آخر هفته باعث ترویج رفتاری به نام اختلال خواب اجتماعی می شود و در پی آن فرد در طول روز به دلیل تغییر در برنامه خواب خود احساس خستگی و بی ‌حالی می‌ کند. باید توجه داشت اختلال خواب اجتماعی کمبود خواب را باز نمی ‌گرداند و برخی تحقیقات دیگر آن را با عملکرد بدتر در مدرسه، رفتارهای پرخطر، نوشیدن بیشتر الکل و افزایش خطر مشکلات سلامت روان مرتبط دانسته ‌اند.
به طور کلی نوجوانان در مورد خواب با موانع بیشماری روبرو هستند که برخی از آنها فیزیولوژیکی و برخی دیگر رفتاری هستند. با توجه به این چالش ها، کاهش هر گونه موانع قابل تغییری که در خواب کودکان و نوجوانان قرار می گیرد، بسیار مهم است.
دکتر ربکا رابینز، محقق در بخش خواب و اختلالات شبانه روزی بریگهام و استاد دانشکده پزشکی هاروارد در این مورد توضیح می دهد که هدف ما شناسایی باور های نادرست رایج در زمینه خواب نوجوانان و الهام بخشیدن به تلاش های عمومی و آموزشی آینده برای ترویج باورهای مبتنی بر شواهد در مورد سلامت خواب بود.
والدین معمولاً برای کسب اطلاعات در مورد موضوعاتی مانند خواب به اینترنت و رسانه های اجتماعی مراجعه می کنند. اگرچه این پلتفرم‌ها می ‌توانند منابع اطلاعات مبتنی بر شواهد باشند، اما این احتمال وجود دارد که اطلاعات نادرست در این پلتفرم‌ها گسترش یابد.
دومین باور نادرست رایج این بود که اگر مدرسه دیرتر شروع شود، نوجوانان می توانند مدت بیشتری بیدار مانده و دیرتر به خواب خواهند رفت. شصت و نه نفر از دویست پدر و مادر حاضر در این مطالعه با این افسانه موافق بودند. با این حال، نویسندگان خاطرنشان می ‌کنند که مطالعات متعددی وجود دارد که نشان داده ‌اند این مساله  بر زمان خواب کلی دانش ‌آموزان تأثیری نداشته است.
آخرین باور غلط نیز بر استفاده از مکمل های ملاتونین در کودکان تمرکز دارد. بیش از دو سوم والدین معتقد بودند که نوجوانان می توانند با خیال راحت از مکمل های ملاتونین استفاده کنند زیرا این مکمل ها طبیعی هستند. با این حال، هیچ مطالعه بلندمدتی به ویژه در مورد اثرات ملاتونین بر بلوغ و رشد برای حمایت از این گفته وجود ندارد. علاوه بر این، مکمل‌های ملاتونین تحت نظارت دولت نیستند و محتوای آنها بسته به برند می‌تواند متفاوت باشد.
دکتر جودیت اوونز، یکی از نویسندگان این مطالعه و محقق بیمارستان کودکان بوستون، در رابطه با موضوع فوق می گوید: تحقیقات آینده باید با افسانه ها مقابله کند و باورهای مبتنی بر شواهد در مورد خواب نوجوانان را ترویج کند.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Sleep Health منتشر شده است.