سیاره سرخ ، مریخ نورد چینی را از پا در آورد!
سیاره سرخ ، مریخ نورد چینی را از پا در آورد!

مریخ نورد ژرونگ که توسط آژانس فضایی چین با ماموریت بررسی مریخ به سیاره سرخ اعزام شده بود، از ۲۰ می ۲۰۲۲، در پی وقوع شرایط نامساعد جوی از کار افتاده و تاکنون هیچ اطلاع رسانی از آن انجام نشده بود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، زمانی که در سال گذشته مریخ نورد ژرونگ در حال مطالعه سطح سیاره سرخ بود یک طوفان گرد و غبار شدید مریخی تیم پشتیبانی را مجبور کرد شرایط مریخ نورد را به حالت خواب زمستانی تغییر دهند. پس از این موضوع مریخ نورد ژرونگ، بی حرکت و بدون واکنش روی مریخ باقی ماند و اگر چه انتظار می‌رفت که در اواخر دسامبر مجددا فعال شود، اما هنوز هیچ نشانه‌ای از فعالیت نشان نداده است. به تازگی ژانگ رونگ چیائو، طراح ارشد این مریخ نورد، اطلاعات جدیدی در رابطه با شرایط ژرونگ ارائه کرد.
ژانگ در این رابطه گفت: از زمانی که مریخ نورد ما وارد خواب زمستانی شده است، هیچ ارتباطی با آن نداشته ایم. ما هر روز آن را زیر نظر داریم و معتقدیم که از خواب بیدار نشده است، زیرا نور خورشید هنوز به حداقل سطح مورد نیاز برای تولید انرژی الکتریکی آن نرسیده است.مقصر اصلی این معضل احتمالاً همان متهمی است که پیش از این به کار بسیاری از ربات‌های مریخ نورد پایان داده است: گرد و غبار روی صفحات خورشیدی.در واقع انباشت غبار، مریخ نورد آپورچونیتی ناسا را در سال ۲۰۱۸ از کار انداخته و اخیراً، مأموریت جمع آوری داده‌های فرودگر InSight را در سال ۲۰۲۲ ناگزیر به پایان زودهنگام کرد. با توجه به شرایط فعلی ممکن است برای ژرونگ نیز اتفاقی مشابه رخ داده و دیگر امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد.ژانگ همچنین گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل ما، محتمل‌ترین گزینه این است که تجمع غیرقابل پیش بینی غبار مریخ منجر به کاهش ظرفیت تولید برق شده است که برای بیدار کردن مریخ نورد کافی نیست. البته این شرایط به معنای پایان قطعی کار مریخ نورد نیست. انتظار می‌رود تغییر فصل در سیاره سرخ در آینده نزدیک باعث تقویت پرتو‌های خورشید در مکان خواب ژرونگ شود. از سوی دیگر وقوع یک طوفان دیگر نیز ممکن است صفحات خورشیدی را پاک کند.اگر تجمع بیش از حد گرد و غبار ۳۰ درصد بیشتر از چیزی باشد که مهندسان برای آن برنامه ریزی کرده بودند، ممکن است ژرونگ زنده مانده و پس از تغییر فصل دوباره بیدار شود. با این حال، انباشت بیش از حد ۴۰ درصدی به این معنی است که بعید است ژرونگ دوباره بیدار شود.آژانس فضایی چین همچنین تاکید کرد در حال حاضر، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تماشا کرده و منتظر بمانیم.گفتنی است ژورونگ تاکنون ۳۵۸ روز را در مریخ سپری کرده است که این بازه زمانی از ماموریت ۹۰ روزه اولیه بسیار بیشتر است. این مریخ نورد کمی کمتر از ۲ هزار متر را در منطقه Utopia Planetia مریخ که یک حوضه برخورد بزرگ در نیمکره شمالی سیاره سرخ است، طی کرده و از رادار نفوذی زمینی برای جمع آوری داده‌ها استفاده می‌کرد.
شواهد به دست آمده از ژرونگ نشان می‌دهد: این منطقه زمانی محل یک اقیانوس باستانی بوده است. سایر ابزار‌های آن داده‌های آب و هوا، از جمله فشار سطحی و سرعت باد را جمع آوری کردند.منبع: universetoday