یاسوج زیبا و ۱۴ منطقه دیدنی آن را بشناسید
یاسوج زیبا و ۱۴ منطقه دیدنی آن را بشناسید

می‌توانید قبل از اینکه سفر به یاسوج را در برنامه تان بگذارید با جاذبه‌های گردشگری این منطقه زیبا آشنا شوید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،یاسوج یکی از مناطق سردسیر ایران است که بهترین زمان دیدار از آن اواخر بهار و تابستان است.
یاسوج شهر آبشار‌های خروشان

«به یاسوج شهر آبشار‌های خروشان خوش آمدید» این جمله‌ایست که در ورودی شهر یاسوج به چشم می‌خورد و خبر از سفری پر‌هیجان و خاطره‌انگیز می‌دهد. 
اما این شهر به آبشار‌های خروشان خود محدود نمی‌شود و پر است از زیبایی‌های طبیعی که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود فرا می‌خواند.
پس بیایید جا‌های دیدنی یاسوج را بیشتر بشناسیم.
یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر‌احمد است، استانی که از آن به عنوان پایتخت طبیعت ایران یاد می‌شود. درست است که یاسوج در نیمه جنوبی کشور است، اما با وجود قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و وجود چشمه‌های بی‌شمار به مکانی با آب‌وهوای معتدل و دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی فوق‌العاده تبدیل شده است. 
این شهر آن قدر نقاط بکر و دیدنی دارد که تا ماه‌ها تحت تاثیر زیبایی‌های این منطقه قرار خواهید گرفت.
بهترین زمان برای سفر به یاسوج، نیمه اول سال است.
دره‌ها و دشت‌های پرگل، رود‌ها و دریاچه‌های فصلی در کنار بازدید از جاذبه‌های تاریخی یاسوج می‌تواند هدف خوبی برای گذراندن چند روزه سفر به این منطقه باشد. 
اتفاق هیجان‌انگیزی که در این سفر می‌افتد این است که جا‌های دیدنی یاسوج با فاصله کمی نسبت به هم قرار گرفته‌اند و به‌راحتی میتوان با یک برنامه منظم به تمام آن‌ها سر زد و سفری جذاب و خاطره‌انگیز داشت.
در این متن ۱۴ مکان از بهترین جا‌های دیدنی یاسوج را معرفی می‌کنیم.
۱۴ جای دیدنی یاسوج
۱- پیست اسکی کاکان، یکی از بهترین پیست‌های اسکی کشور

باور کنید یاسوج پیست اسکی دارد و نکته مهم‌تر اینکه پیست اسکی کاکان (پیست دنا) یکی از بهترین پیست‌های جنوب کشور است. تقریبا تا پایان بهار، دامنه کوه دنا پوشیده از برف است و می‌تواند مقصد مناسبی برای علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی باشد.
به راحتی می‌توانید با طی کردن ۱۸ کیلومتر از شهر یاسوج به دهستان کاکان برسید. دهی در میان دامنه کوه دنا. چه اهل اسکی باشید یا نه، گذراندن یک روز برفی در این پیست و تماشای طبیعت زیبای دهستان کاکان، می‌تواند سفری خاطره‌انگیز و پرهیجان را برایتان ایجاد کند.
پیست اسکی دنا در ایام زمستان و بهار پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است که آخر هفته خود را در کوهستان زیبای دنا می‌گذرانند. این پیست معمولا تا آخر فصل بهار فعالیت می‌کند و هر ساله برای علاقمندان ورزش‌های زمستانی، کلاس‌های ویژه آموزش اسکی برگزار می‌کند.
در این پیست به‌راحتی میتوان از تجهیزات اجاره‌ای ویژه اسکی مثل چوب، تخته، کفش و… استفاده کرد؛ و یکی از بهترین جا‌های دیدنی یاسوج است.
۲- تنگه تامرادی، سرزمین آبشار‌های بکر و چشمه‌های طبیعی از جا‌های دیدنی یاسوج‌
نمی‌شود به یاسوج رفت و تنگه تامرادی را ندید. اگر تا الان به یاسوج رفته‌اید و تنگه تامرادی را ندیده‌اید؛ در اولین فرصت برنامه سفر دوباره به یاسوج را برنامه‌ریزی کنید.
چشمانتان را ببندید و خودتان را در جاده‌ای باریک و پرپیچ و خم تصور کنید؛ شما در محلی قدم می‌زنید که جنگ‌های زیادی در آن رخ داده، از جنگ‌های آریوبرزن و اسکندر مقدونی بگیرید تا جنگ‌های کی‌لهراس و رضاخان. محلی پر از آبشار‌های بکر و چشمه‌های طبیعی.
تنگه تامرادی

تنگه تامرادی یکی از معروف‌ترین و زیباترین دیدنی‌های یاسوج است و با مرکز شهر ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. حتما از روستای حسین‌آباد که در ابتدای تنگه قرار گرفته دیدن کنید. این روستا یکی از روستا‌های باستانی ایران است و مقبره‌ای از دوران هخامنشی در آن بر جای مانده که آن را به یکی از قدیمی‌ترین جا‌های دیدنی یاسوج تبدیل کرده است.
۳- روستای کریک، ماسوله جنوب در جا‌های دیدنی یاسوج
بعد از طی ۲۵ کیلومتر در مسیر جاده یاسوج به سی‌سخت، به روستای تاریخی کریک می‌رسید. اگر شما هم مثل من به روستاگردی علاقه خاصی دارید به هیچ وجه بازدید از این منطقه توریستی را از دست ندهید. 
روستایی با معماری فوق‌العاده در میان دره‌ای سرسبز و در مسیر منطقه ییلاقی سی‌سخت. در کنار رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد و تاکستان‌های انگوری که روستا را در بر می‌گیرد. می‌توانید ساعت‌ها زیر سایه درختان گردو بنشینید و به منظره روستا خیره شوید و از آب‌و‌هوای ملایم و مطبوع آن لذت ببرید.
اینجا یکی از زیباترین جا‌های دیدنی یاسوج است.
روستای کریک
 
معماری روستای کریک بسیار شبیه به معماری ماسوله است. در این دهکده، خانه‌ها به شکل پلکانی قرار دارند و اطراف روستا پر است از درختان سیب و گردو، تاکستان‌های انگور و شالیزار‌های برنج.
۴- پارک ساحلی از جا‌های دیدنی یاسوج
پارک ساحلی یاسوج که در ورودی جنوبی شهر واقع شده، می‌تواند جای مناسبی برای گردش و تفریح باشد. این پارک تفریحی وگردشگری با مساحت ۱۴ هکتار در کنار یکی از رود‌های بزرگ یاسوج به نام رود بشار قرار گرفته است و به همین دلیل یکی از بهترین جا‌های دیدنی یاسوج شده است.
در ضلع جنوبی این پارک شهربازی یاسوج قرار گرفته که می‌تواند اوقات خوشی را برای خانواده ایجاد کند. به راحتی می‌توانید شب را در این تفرجگاه فوق‌العاده بگذرانید. سکو‌ها و آلاچیق‌های مخصوص مسافران در سراسر این پارک دیده می‌شود.
پارک ساحلی یاسوج
۵- آبشار یاسوج
آبشار یاسوج به عنوان اصلی‌ترین جای دیدنی یاسوج شناخته می‌شود و بدون شک یکی از زیباترین آبشار‌های ایران است و با فاصله کمی که نسبت به مرکز شهر یاسوج دارد به راحتی قابل دسترس مسافران و گردشگران می‌باشد. سرچشمه این آبشار بزرگ، رشته کوه‌های زاگرس است و ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین دارد.
مسیر منتهی به آبشار یاسوج، پر است از نهر‌ها و رود‌های روان که به شکل مارپیچ در میان سنگ‌ها و مراتع سرسبز حرکت می‌کنند. باغ‌های میوه و مناظر طبیعی و بکر این منطقه در فصل بهار و پاییز دوچندان می‌شود و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. به راحتی می‌توانید با طی کردن حدود ۲ کیلومتر از مرکز یاسوج به این آبشار بی‌نظیر برسید و از طبیعت بکر، آب‌و‌هوای فوق‌العاده و منظره‌های طبیعی این مکان بازدید کنید.
آبشار یاسوج
۶- دشت راق، سرزمین هزارچشمه از جا‌های دیدنی یاسوج
با طی کردن ۶۰ کیلومتر از شهر یاسوج به طبیعت فوق‌العاده و بکری به نام دشت راق می‌رسید. منطقه‌ای سردسیر با میانگین ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا؛ سرزمینی که لاله‌های واژگون در سراسر آن به چشم می‌خورد و منظره چشمگیری خلق می‌کند. منطقه ییلاقی دشت راق از جمله جاذبه‌های گردشگری یاسوج است که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. دشتی سرسبز که مساحتی بالغ بر ۱۰۰۰ هکتار دارد.
دشت راق
با وجود آب‌وهوایی کم‌نظیر، چشمه‌های بسیار، پوشش گیاهی متنوع و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز، این مکان به یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های یاسوج تبدیل شده و هر ساله میزبان تعداد بی‌شماری از گردشگران و علاقه‌مندان طبیعت است.
۷- غار ده شیخ‌دنا با قدمتی ۱۳۵ میلیون سال
با طی کردن مسافتی حدود ۴۵ کیلومتر از یاسوج به بخش پاتاوه شهرستان دنا می‌رسید. در فاصله ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ، غار آهکی شگفت‌انگیزی وجود دارد که مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است و بیشتر از ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارد. غاری که به صورت اتفاقی در سال ۸۹ توسط چوپانی از اهالی ده‌شیخ کشف شد و به عنوان یکی از شگفت‌انگیزترین غار‌های ایران شناخته می‌شود، به طوری که به آن لقب علی‌صدر۲ داده‌اند.
دیدنی‌های یاسوج – غار ده شیخ دنا
 
غار ده شیخ‌دنا بیش از ۶ کیلومتر عمق دارد و یک غار آهکی کاملا طبیعی است و با دارا بودن هفت گالری و دالان‌ها و مسیر‌هایی مختلف با نمایی از قندیل‌های آهکی گوناگون، منظره شگفت‌انگیزی را ایجاد کرده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. 
غار ده شیخ از جا‌های دیدنی یاسوج
 
۸- تنگ مهریان در جا‌های دیدنی یاسوج
در فاصله ۵ کیلومتری از شهرستان یاسوج و در محل تلاقی دو رود آب‌نهر و مهریان، مکانی بی‌نظیر قرار گرفته که می‌تواند تجربه شیرینی از سفر به یاسوج را به یادگار بگذارد. می‌توانید زیر سایه درختان چنار بنشینید، به صدای جوش و خروش رودخانه گوش کنید و از آب‌وهوای مطبوع و خنک لذت ببرید. تنگ مهریان به دلیل وجود صخره‌های بزرگ و بکر، هر ساله میزبان سنگ‌نوردان از سراسر ایران است.
 
تنگ مهریان
این مکان از امکانات رفاهی مناسبی برای پذیرایی مسافران و گردشگران برخوردار است و از آن جمله می‌توان به فروشگاه، رستوران، پارکینگ عمومی و… اشاره کرد.
 ۹- چشمه میشی، چشمه اسطوره‌ای ازجا‌های دیدنی یاسوج
چشمه میشی که با نام چشمه بشو هم شناخته می‌شود یکی از جا‌های دیدنی یاسوج است که در اسطوره‌های ایرانی هم از آن نام برده شده است.
در اسطوره‌ها آمده است که کیخسرو به امیر اهورامزدا در این چشمه سر و تن بشست و در غاری آرامید.
چشمه میشی
 
چشمه میشی در فاصله ۵ کیلومتری از شهر سی‌سخت قرار گرفته و آب شرب این منطقه را تامین می‌کند. سردی آب این چشمه به حدی است که تا فاصله ۸۰۰ متری از محل جوشش نمی‌توان دست را در آن نگه داشت. چشمه میشی چشمه‌ای همیشگی است و آب پاک و زلال آن خستگی هر رهگذری را به در می‌کند. این چشمه از ارتفاعات دنا سرچشمه می‌گیرد و از مهم‌ترین چشمه‌های منطقه سی‌سخت به شمار می‌رود و آب مصرفی باغ‌ها و کشتزار‌های این منطقه را تامین می‌کند.
۱۰- گورستان لما با قدمت ۳۵۰۰ ساله ازجا‌های دیدنی یاسوج
یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر یاسوج گورستانی ۳۵۰۰ ساله به نام لما است. این گورستان در سال ۷۹ به طور اتفاقی کشف شد و تا به امروز بیشتر از ۳۰۰ قبر در آن کشف شده است. 
بر اساس تحقیقات باستان‌شناسی، این قبرستان متعلق به اقوام ایلامی بوده و مربوط به دوره‌ای است که این قوم از این مسیر کوچ می‌کرده‌اند. 
گورستان لما
این قبر‌ها در اعماق ۲تا۴ متری از سطح زمین قرار دارند و به صورت طاقدیس با استفاده از سنگ ساخته شده‌اند. در داخل هر قبر علاوه بر اشیای مختلف، استخوان حیواناتی مثل گوسفند و اسب وجود دارد و داخل برخی از ظروف سفالی، باقی مانده‌ای از تکه‌های استخوان دیده می‌شود.
جا‌های دیدنی یاسوج – گورستان لما
۱۱- طبیعت بکر دره المون
در ۵۰ کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد و در منطقه‌ای کوهستانی، دشت وسیع و سرسبزی به نام دره المون قرار گرفته است. دره‌ای که سراسر آن، با درختان بلوط و گل‌های لاله واژگون پوشیده شده و چشم‌اندازی فوق‌العاده ایجاد کرده است. این منطقه به دلیل چشمه‌ها و آبشار‌های متعدد خود، آب‌وهوایی مطبوع و ملایم دارد و منظره‌ای تماشایی و شگفت‌انگیز ایجاد کرده است.
جاذبه‌های طبیعی یاسوج المون ازجا‌های دیدنی یاسوج
 
۱۲- تماشای غروب آفتاب در پارک جنگلی یاسوج
در شمال شرق شهر یاسوج، منطقه‌ای سرسبز با مساحتی نزدیک به ۱۰۰۰ هکتار قرار گرفته که با عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور شناخته می‌شود.
پارکی متفاوت و پر از درختان و گیاهان بومی این منطقه. پوشش گیاهی غالب این پارک، درختان بلوط ایرانی است که حدود ۷۶ درصد از پوشش گیاهی آن را تشکیل می‌دهند.
پارک جنگلی یاسوج که با نام پارک بزرگ کوهستان هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است.
پیشنهاد می‌کنیم تماشای غروب آفتاب را در این پارک تجربه کنید. منظره چشمگیر شهر یاسوج در هنگام غروب خورشید را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.
غروب پارک ساحلی یاسوج
 
۱۳- دریاچه کوه‌گل با زیبایی خیره‌کننده ازجا‌های دیدنی یاسوج
یکی از جاذبه‌های گردشگری یاسوج، دریاچه‌های فصلی آن است. از اواخر زمستان و با گرم‌تر شدن هوا و در نتیجه آب شدن برف‌ها دریاچه‌های فصلی این منطقه پرآب می‌شوند.
دریاچه کوه‌گل یکی از زیباترین دریاچه‌های این منطقه است؛ دریاچه‌ای با وسعت ۵ هزار متر مربع و عمق ۱۵ متر. کوه‌گل علاوه بر دریاچه منحصربه‌فرد خود، دشتی پر از گل‌های زیباست. انواع گیاهان محلی مثل ریواس، نعناع کوهی، بابونه، پونه کوهی و… در سراسر این منطقه می‌روید. علاوه بر آن یکی از جاذبه‌های خاص این منطقه، دشت لاله‌های واژگون است که هر ساله افراد زیادی را به بازدید از این منطقه ترغیب می‌کند. دلیل اصلی نام‌گذاری این منطقه هم به دلیل وجود چمنزار‌ها و دشت‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ است.
دریاچه کوه گل ازجا‌های دیدنی یاسوج
 
۱۴- تنگه گنجه‌ای، گنجینه‌ای از دل طبیعت
در ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج و در مسیر یاسوج به سی‌سخت یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر قرار گرفته است که از آن به عنوان گنجینه‌ای بی‌نظیر در یاسوج یاد می‌کنند. این تنگه در دره‌ای با درختان مرتفع قرار گرفته و هوایی بسیار مطبوع و خنک دارد.
بیشتر بخوانید:خوزستان استانی که جاذبه تاریخی و طبیعی را با هم دارد
عبور رودخانه‌ای که از به هم پیوستن چندین چشمه ایجاد شده و از میان درختان چنار و بلوط در حرکت است منظره‌ای زیبا و دلنشین به وجود آورده و این منطقه را به محل گردشگری و تفریحی فوق‌العاده‌ای تبدیل کرده است.
 
منبع: علی بابا