از شیر نخود تا لاغری!
از شیر نخود تا لاغری!

شیر نخود، نوعی شیر گیاهی است که از نخود زرد بدست می آید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، شیرهای گیاهی به طور فزاینده ای محبوب شده اند. از سویا گرفته تا جو و بادام طیف گسترده ای از شیرهای غیر لبنی موجود در بازار هستند. شیر نخود (به انگلیسی : Pea Milk) یک جایگزین غیر لبنی برای شیر گاو است که از نخود زرد تهیه می شود. محتوای پروتئین بالا و طعم بی نظیر آن ممکن است برای افرادی که به دنبال جایگزینی با کیفیت برای شیر گاو هستند جذاب باشد.

شیر نخود چیست؟
شیر نخود یکی از انواع شیر های گیاهی است که اغلب با استفاده از آب و نخود زرد (لپه) تهیه می شود و به دلیل مقادیر بالای پروتئینی که دارد یکی از بهترین جایگزین های شیر لبنی شناخته می شود. شیر نخود به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد مغذی که دارد برای سلامت استخوان ها مفید است، به لاغری و کاهش وزن کمک می کند و احتمال افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.
خواص شیر نخود برای لاغری
منبع پروتئین گیاهی: ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر نخود حاوی ۸ گرم پروتئین است معادل همان مقدار پروتئین در ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر گاو. مصرف منظم غذا‌های غنی از پروتئین مانند شیر نخود ممکن است به تنظیم اشتها کمک کند و بین وعده‌های غذایی احساس سیری داشته باشید و احتمالا باعث کاهش وزن شود.
منبع مواد مغذی: شیر نخود حاوی مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین D، پتاسیم، آهن و کلسیم بوده و به عنوان یکی از بهترین منابع غذایی برای گیاهخواران و افراد وگن شناخته می شود.
لاغری و کاهش وزن: شیر نخود کالری کمی دارد و به دلیل مقادیر بالای پروتئین موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
کم کالری: شیر نخود نسبت به شیر گاو کالری کمتری دارد و به این ترتیب نوشیدنی مناسب تری برای کاهش وزن است. ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر نخود شیرین نشده ۷۰ کالری دارد در حالی که ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر گاو بدون چربی دارای ۸۷ کالری است. اگرچه شیر نخود نسبت به شیر گاو کالری کمتری دارد اما بافتی غنی تر و خامه ای تر از بسیاری از شیرهای گیاهی دیگر دارد. شیر نخود از ترکیب نخود کامل و ترکیب آن با مواد دیگری مانند آب و روغن آفتابگردان تهیه می شود. نتیجه یک مایع صاف است که به راحتی به انواع غذاها مانند بلغور جو دوسر و اسموتی ها اضافه می شود. در حالی که سایر جایگزین های شیر لبنی مانند شیر بادام رقیق و آبکی هستند، شیر نخود غلیظ تر بوده و ممکن است خوش طعم تر باشد.
کربوهیدرات و قند کم: شیر نخود شیرین نشده کالری و کربوهیدرات کمی دارد و برای کسانی که از رژیم های کم کربوهیدرات پیروی می کنند گزینه ای عالی است.۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر نخود شیرین نشده شکر و کربوهیدرات ندارد. در مقایسه ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر گاو ۲ درصد چربی حاوی ۱۲.۳ گرم کربوهیدرات و همین مقدار شکر است. هم قند و هم کربوهیدرات از لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر گاو به دست می آیند. شیر نخود شیرین نشده همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت که نیاز به پیگیری کربوهیدرات دارند تا قند خون خود را کنترل کنند، جذاب باشد
ارزش غذایی شیر نخود (یک فنجان معادل۲۴۰ میلی لیتر)
کالری :۷۰
چربی : ۴.۵ گرم
پروتئین:۸ گرم

استفاده شیر نخود درد رژیم غذایی
مانند سایر شیرهای گیاهی، شیر نخود را می توان به بسیاری از نوشیدنی ها و غذاها اضافه کرد.
در اینجا راه های ساده و خوشمزه ای برای گنجاندن شیر نخود در برنامه غذایی آورده شده است :
برای تقویت پروتئین گیاهی، آن را روی جو دوسر بریزید.
از آن به عنوان پایه اسموتی مورد علاقه خود استفاده کنید.
هنگام تهیه سس سالاد خانگی از آن به جای شیر گاو استفاده کنید.
قهوه خود را با شیر نخود به جای شیر گاو ترکیب کنید.
آن را با جو دوسر، کره آجیل، دارچین، دانه های چیا و سیب ترکیب کنید تا یک جو دوسر خوشمزه در طول شب داشته باشید.
معجون پودینگ چیا را با مخلوط کردن دانه های چیا، شیر نخود و پودر کاکائو درست کنید.
مضرات شیر نخود
انواع تجاری قند بالایی دارند. در حالی که نسخه شیرین نشده شیر نخود حاوی شکر نیست. این محصول در طعم های مختلفی عرضه می شود که برخی از آن ها با شکر افزوده بسته بندی شده اند. به عنوان مثال۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر نخود شکلاتی حاوی ۱۷ گرم شکر است. این معادل تقریبا ۴ قاشق چای خوری شکر اضافه شده است. در حالی که قند اضافه شده در شیر نخود بسیار کمتر از بسیاری از برندهای شیر شکلات است اما همچنان قابل توجه است. قندهای افزوده شده به ویژه آن هایی که از نوشیدنی های شیرین شده با شکر هستند، به چاقی، دیابت، کبد چرب و بیماری قلبی منجر می شوند.
سخن آخر
شیر نخود یک شیر گیاهی است که از نخود زرد تهیه می شود. این شیر نسبت به سایر شیرهای گیاهی پروتئین بسیار بیشتری دارد و مقدار خوبی از مواد مغذی مهم مانند کلسیم، ویتامین D و آهن را فراهم می کند. همچنین بسیار همه کاره است و آن را به یک مکمل عالی برای تعدادی از دستور العمل ها تبدیل می کند. با این حال شیر نخود تجاری ممکن است حاوی روغن آفتابگردان باشد که سرشار از چربی هایامگا ۶ است و طعم های خاصی مملو از قندهای اضافه شده دارد. با این وجود شیر نخود شیرین نشده یا شیر نخود خانگی یک انتخاب هوشمندانه برای کسانی است که به دنبال جایگزینی با پروتئین بالا و ضد حساسیت برای شیر گاو هستند.