خداوند چه کرامتی به انسان داده است؟ + فیلم
خداوند چه کرامتی به انسان داده است؟ + فیلم

​​​​​​​خداوند در قرآن فرموده است انسان را بر کل مخلوقات عالم هستی (حتی ملائک مقرب خود) برتری داده است اما این برتری شامل چه چیز هایی می شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،​​​​​​​خداوند رحمان انسان را به تاج «کرّمنا» مفتخر کرده، و به این شکل او را برکل مخلوقات عالم هستی (حتی ملائک مقرب خود) برتری داده است.
خداوند در آیه ۷۰ سوره مبارکه اسراء فرموده است:و به راستى ما بنی آدم را گرامى داشتیم، و آنان را در خشکى و دریا [بر مرکبها] برنشاندیم، و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم، و آنها را بر بسیارى از آفریده‌هاى خود برترى آشکار دادیم.).
چه عواملی موجب برتری انسان نسبت به سایرمخلوقات شده است؟
برای بیان رفعت جایگاه انسان دربین مخلوقات عالم و تامین شرایط هرچه بهتر برای رسیدن به مقام خلیفه الهی، باید بگوییم که خداوند ازباب فضل وعنایت خاص الخاص خویش انسان را به سه فضیلت بسیار بزرگ مفتخرفرموده است.
۱ – تکریم .۲ – مسجود ملائکه بودن.۳ – سعادت خواهی.
مفتخرفرموده است، وهمین فضائل هستند که موجب برتری انسان نسبت به سایرمخلوقات شده اند.
با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو می کنیم که هدف اصلی از خلقت انسان چیست؟
به گواه آیه ۳۰ سوره بقره:وقتی که خداوند به فرشتگان فرمود که من در زمین خلیفه ‌ای خواهم گماشت، گفتند: آیا کسانی در زمین خواهی گماشت که در آن فساد کنند و خونها بریزند و حال آنکه ما خود تو را تسبیح و تقدیس می‌کنیم؟! خداوند فرمود: من چیزی {از اسرار خلقت بشر} می ‌دانم که شما نمی‌ دانید. و خدا همه اسماء را به آدم یاد داد، آن گاه حقایق آن اسماء را در نظر فرشتگان پدید آورد و فرمود: اسماء اینان را بیان کنید اگر شما در دعوی خود صادقید).
بیشتر بخوانید :انسان از چه زمانی روی پای خود ایستاد؟
بلند ترین هدف خلقت انسان، انتخاب او به عنوان «خلیفه الله» فی الارض است، به همین جهت خداوند رحمان او را به عنوان اشرف مخلوقات عالم قرار داد و با تَفضُّل خاص الخاص خود او را به لباس خلیفه اللهی مُلبس فرمود.
در این مطلب با تامل در قرآن کریم، پاسخ این سوال را جستجو می کنیم که اصلی ترین تکالیف انسان برای ادای وظیفه خلیفه اللهی چیست؟
به طور قطع برای انجام وظیفه خلیفه اللهی انسان مکلف است که:
اولاً – با کسب علوم حقیقیه الهیه بکوشد عالِم به معارف :
۱ – معرفت الله .۲ – معرفت الرسول.۳ – معرفت به حقایق عالم (دنیا وآخرت).۴ – معرفت النفس.۵ – معرفت به فروع دین.
۶ – معرفت به راه و روشی که برای رسیدن به مقصد اعلی خلقت خویش باید طی کند.
ثانیاً – با ایمان و انجام اعمال صالحه مبتنی بر دستورات خداوند و احکام شرع مقدس خویشتن را در معرض تربیت دین خدا قرار دهد و با پرورش استعدادهای ذاتی خود تلاش کند با تخلق به اخلاق الله بهترین معرف خداوند عزّوجل باشد.
البته اگر کسی به این توفیقات بزرگ موفق شود، این آمادگی را پیدا خواهد کرد که به انجام وظیفه خلیفه اللهی خود عمل کند. منبع : العالم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی