جذب ویتامین‌های ضروری از منابع گیاهی
جذب ویتامین‌های ضروری از منابع گیاهی

ویتامین‌هایی از جمله ۱۲ B و D برای سلامتی حیاتی هستند، اما آن‌ها اغلب از حیوانات تهیه می‌شوند و اگر از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنید، در تأمین آن‌ها دچار چالش خواهید شد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهد: پیروی از یک رژیم غذایی کامل و گیاهی یکی از سالم ترین راه ها برای زندگی است. رژیم غذایی گیاهی که با خطر کمتر بیماری‌ های مزمن مانند سرطان، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی مرتبط است، متکی به رنگین کمانی از میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها، حبوبات، دانه‌ها و آجیل ها است.
برخی از ویتامین‌ها فقط از منابع حیوانی تامین می شود یا دریافت آنها از گیاهان دشوارتر است که بسته به نیازهای سلامتی شما ممکن است به مکمل نیاز داشته باشید.

۱.  ویتامین ۱۲ B
ویتامین ۱۲ B که به نام کوبالامین نیز شناخته می ‌شود، برای بدن ضروری است زیرا به بدن در تشکیل گلبول ‌های قرمز خون و دی ان ای کمک کرده و همچنین برای عملکرد عصبی مهم است.کمبود این ویتامین می تواند منجر به علائمی مانند خستگی و از دست دادن حافظه و حتی آسیب عصبی و کم خونی شود. 
بزرگترین منابع غذایی این ویتامین بر پایه منابع حیوانی بوده و این منابع شامل ماهی، صدف، جگر، گوشت قرمز و مرغ است. اما همچنین می‌ توان ۱۲B  را در غلات و شیر غنی ‌شده گیاهی و همچنین مخمرهای تغذیه ‌ای و البته مکمل‌ ها که به شکل قرص، شربت یا اسپری هستند، یافت.
۲.  کلاژن
برخلاف ویتامین۱۲ B، بدن ما کلاژن می ‌سازد. کلاژن پروتئینی است که بافت همبند را تولید می کند. با این حال، با افزایش سن،  تولید کلاژن کاهش می یابد و علایم آن  ظاهر می شود. در پوست شروع به ایجاد چین و چروک می کند، مفاصل شکننده تر می شود و پوست شروع به افتادگی می کند.
در تلاش برای تقویت کلاژن، برخی افراد به مکمل هایی روی می آورند که حاوی کلاژن حیواناتی مانند ماهی، خوک و گاو است. اما می توان مکمل های گیاهی را پیدا کرد که به تولید کلاژن کمک می کند. در واقع، این مکمل ها حاوی کلاژن واقعی نیستند. در عوض، آنها با ترکیب ویتامین ها و مواد معدنی ای کار می کنند که ممکن است تولید کلاژن  را تقویت کنند.
۳.  ویتامین۳ D
ویتامین D برای سلامت استخوان ها ضروری است، زیرا به تنظیم کلسیم و فسفات کمک می کند. وقتی ویتامین D کافی نداریم، این امر می تواند منجر به علائمی مانند بی خوابی، درد استخوان، افسردگی و ریزش مو شود. در کودکان نیز ممکن است منجر به راشیتیسم شود که نرم شدن استخوان ها است.
یکی از منابع کلیدی ویتامین D نور خورشید است. غذاهای حیوانی مانند ماهی، گوشت قرمز، جگر و زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D هستند و گیاهخواران نیز می توانند آن را از غذاهای غنی شده مانند غلات و مخمرهای مغذی دریافت کنند.
به عنوان مثال، ویتامین۲ D می‌تواند از منابع گیاهی باشد، اما مکمل‌های ویتامین ۳ D اغلب از لانولین، که اساساً چربی پشم گوسفند است، تهیه می ‌شود. با این حال می توان مکمل های ۳ D گیاهی را به دست آورد و این مکمل ها معمولاً با گلسنگ ساخته می شوند.
۴.  DHA
DHA (دوکوزاهگزانوئیک اسید) یک چربی امگا ۳ است که از سلامت و عملکرد مغز و چشم ما پشتیبانی می کند. کمبود DHA می تواند منجر به علائمی مانند خستگی، ضعف حافظه، افسردگی، درد مفاصل و گردش خون بد شود.
منابع غذایی اصلی امگا ۳ ماهی های چرب مانند ماهی تن، ساردین و شاه ماهی هستند. اما مکمل‌های گیاهی وجود دارند که بیشتر آن‌ها به روغن جلبک به عنوان ماده اولیه خود متکی هستند.
۵.  کارنوزین
کارنوزین یک مولکول دی پپتیدی است که به طور طبیعی در بافت ماهیچه ای و مغز تولید می شود. تحقیقات اخیر نشان داده است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، کارنوزین ممکن است به محافظت در برابر برخی بیماری های مزمن مانند آلزایمر و بیماری قلبی کمک کند.
کارنوزین را می توان در منابع حیوانی مانند گوشت گاو و ماهی یافت. امکان مصرف کارنوزین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. اما، مکمل بتا آلانین که یکی از اسیدهای آمینه سازنده مولکول است، می تواند منجر به سطوح بالاتر کارنوزین در بدن شود.
۶.  کندرویتین
همه ما کندرویتین، یکی از اجزای ساختاری غضروف را به طور طبیعی در بدن خود داریم. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف کندرویتین اضافی به این روش ممکن است به جلوگیری از شکستن غضروف کمک کند.
اکثر مکمل های کندرویتین موجود در بازار حاوی غضروف گاو یا کوسه هستند. اما برخی از برندها ادعا می کنند که جایگزین های گیاهی ایجاد کرده اند. برای مثال فیتودرویتین را یک جایگزین گیاهی برای کندرویتین می دانند.
۷.  تورین
تورین یک اسید آمینه با نقش های مختلف در بدن است. برای مثال به تنظیم کلسیم کمک می کند، همچنین نمک های صفراوی برای هضم ایجاد می کند و از سیستم ایمنی بدن ما حمایت می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که داشتن تورین اضافی ممکن است به بهبود عملکرد ورزشی کمک کند و همچنین می تواند به مدیریت فشار خون و دیابت کمک کند.
منابع غذایی کلیدی تورین طبیعی همگی بر پایه حیوانات هستند و شامل گوشت و غذاهای دریایی می ‌شوند. اما تورین مصنوعی اغلب گیاهی است و در بسیاری از مکمل های موجود در بازار یافت می شود.
منبع:  green queen