روزانه چه میزان پنیر بخوریم؟
روزانه چه میزان پنیر بخوریم؟

پنیر یکی از انواع لبنیات محبوب است که در انواع مختلفی استفاده شده و در غذا‌های مختلف مصرف می‌شود. برخی پنیر‌ها نیز به طور جدا برای صبحانه یا به عنوان بخشی از سالاد‌ها استفاده می‌شوند. در این میان سوال مهم این است که مصرف چه میزان پنیر در روز مفید است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، احتمالاً معده شما به شما می گوید که چه زمانی باید مصرف یک ماده غذایی مانند پنیر را متوقف کنید، اما انسان همواره در خطر زیاده روی بوده است؛ به ویژه وقتی با ماده خوشمزه ای مانند پنیر پیتزا مواجه باشیم، ممکن است اعتماد به معده چندان منطقی نباشد. در این میان آیا اندازه گیری دقیقی وجود دارد که نشان دهد مقدار پنیر مصرف شده بیش از حد است؟

پنیر سرشار از پروتئین و کلسیم سالم است و در عین حال این ماده سرشار از چربی اشباع شده و نمک است. به گفته بنیاد قلب بریتانیا، یک بخش ۳۰ گرمی پنیر چدار می تواند نمک بیشتری نسبت به یک بسته چیپس داشته باشد.
باید توجه داشت که سطوح بالای چربی های اشباع شده به طور کلی کلسترول را بالا برده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. با این حال، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد پنیر دارای نوعی اثر ماتریکس است که ما را تا حدودی در برابر اثرات نامطلوب چربی های اشباع شده محافظت می کند.
بیشتر پنیرها با استفاده از آنزیمی به نام کیموسین برای انعقاد شیر تهیه می شوند. برخی از پنیرهای تازه مانند پنیر کاتیج با استفاده از اسید تهیه می شوند. برخی دیگر از پنیرها مانند پنیر سفید از ترکیب گرما و اسید استفاده می کنند. در هر صورت دانستن این موضوع بسیار مهم است که طرز تهیه پنیر بر نحوه هضم آن توسط بدن شما تأثیر می گذارد.
نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ روی ۴۳ داوطلب سالم نشان داد که چربی پنیر خامه ‌ای سریع ‌تر از پنیر چدار هضم و جذب م ی‌شود. محققان احتمال می دهند که قطرات چربی کوچک موجود در پنیر خامه ای ممکن است برای آنزیم های هضم کننده چربی بدن قابل دسترس تر باشد.
در سال ۲۰۱۸، یک مطالعه جداگانه که تیمی در دانشگاه کالج دوبلین انجام داد، نشان داد که مصرف پنیر  در مقایسه با زمانی که اجزای آن به‌صورت جداگانه به‌عنوان کره، پروتئین و کلسیم مصرف می‌شوند، به میزان قابل توجهی باعث کاهش سطح کلسترول می‌شود. بنابراین اجازه دهید اثر ماتریس بهانه شما برای افراط باشد. در خاتمه توجه داشته باشید که سالم بودن با خاصیت چاق کنندگی متفاوت است و پنیر پیتزا بسیار چاق کننده است. بنابراین در مصرف این ماده غذایی سودمند همواره اعتدال را رعایت کنید.
منبع: sciencefocus