تاخیر نزدیک بینی در کودکان با قطره چشمی جدید
تاخیر نزدیک بینی در کودکان با قطره چشمی جدید

نزدیک بینی معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شود و هر چه زودتر شروع شود، سلامت چشم در آینده بدتر می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد: قطره‌های چشمی ممکن است نزدیک بینی را در کودکان به تاخیر بیندازد و هر چه نزدیک بینی زودتر شروع شود، برای سلامت چشم در آینده خطرناک‌تر می‌شود.
محققان گزارش دادند: استفاده از قطره‌های آتروپین چشمی شبانه ۰٫۰۵ درصد، ممکن است شروع نزدیک بینی را در کودکان به تاخیر بیندازد. محققان توضیح می‌دهند:نزدیک بینی یک وضعیت غیرقابل برگشت است که در آن کره چشم بیش از حد به عقب رفته و باعث تاری دید از راه دور می‌شود. این عارضه معمولاً در دوران کودکی شروع می شود و هر چه زودتر شروع شود، سلامت چشم در آینده بدتر می‌شود. گفتنی است که نزدیک بینی خطر عوارض چشمی از جمله آب مروارید، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا را افزایش می‌دهد.

شیوع نزدیک بینی در چند دهه اخیر به شدت افزایش یافته است و در حال حاضر حدود یک چهارم جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند. پیش بینی می‌شود این بیماری تا سال ۲۰۵۰ نیمی از مردم جهان را تحت تاثیر قرار دهد.
به گفته پزشکان، ژنتیک نقش زیادی در بروز این بیماری دارد. جیسون یام (Jason Yam) چشم‌پزشک دانشگاه هنگ‌کنگ و پژوهشگر ارشد این مطالعات می‌گوید: پژوهش‌ها نشان داد که خطر نزدیک بینی در کودکانی که والدینشان عارضه نزدیک‌بینی دارند، بیش از ۱۰ برابر بیشتر از کودکانی است که والدین غیر نزدیک‌بین دارند.
اما یام و دیگر دانشمندان حدس می‌زنند: عوامل محیطی مانند گذراندن زمان کمتر در فضای باز و آموزش فشرده‌تر باعث افزایش اخیر این بیماری شده است.
قطره‌های چشمی آتروپین با دوز پایین در حال حاضر برای کند کردن پیشرفت نزدیک بینی در چندین کشور آسیایی استفاده می‌شود. در این مطالعات یام و همکارانش می‌خواستند ببینند که آیا این دارو می‌تواند شروع نزدیک‌بینی را نیز به تاخیر بیندازد یا خیر.
در مجموع ۳۵۳ کودک به مدت دو سال از قطره‌های چشمی خود استفاده کردند. نتایج مطالعات نشان داد که تنها حدود ۲۵ درصد از کودکانی که قطره چشمی آتروپین ۰٫۰۵ درصد مصرف کردند، حداقل در یک چشم دچار نزدیک بینی شدند.
دانشمندان معتقدند: رنگ چشم نیز ممکن است بر دوز دارو تأثیر بگذارد، زیرا چشم‌های دارای رنگدانه روشن‌تر ممکن است در معرض عوارض جانبی از جمله حساسیت به نور باشند.
به گفته محققان، اینکه چگونه آتروپین شروع و پیشرفت نزدیک بینی را کند می‌کند، یک راز باقی مانده است. یام می‌گوید که این دارو ممکن است گردش خون را در چشم بهبود بخشد، اما این تنها یک فرضیه موجود است.
شرح کامل این مطالعات و یافته‌های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA منتشر شده است.
مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: سیناپرس