لاستیک خودرو‌های آینده؛ بدون نیاز به باد و بدون پنچری
لاستیک خودرو‌های آینده؛ بدون نیاز به باد و بدون پنچری

کارشناسان معتقدند نسل آینده خودرو‌ها دارای لاستیک‌هایی بدون نیاز به هوا هستند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، پنجر شدن خودرو‌ها یکی از رایج‌ترین مشکلات رانندگان محسوب شده و همه کسانی که تجربه پنچر شدن خودرویشان را دارند از خود می‌پرسند آیا روزی فرا می‌رسد که همه ما به طور معمول با لاستیک‌های بدون نیاز به هوا در حال رانندگی باشیم؟ فناوری‌های جدید این رویا را فراهم کرده و کارشناسان معتقدند نسل آینده خودرو‌ها دارای لاستیک‌هایی بدون نیاز به هوا هستند.

 سازندگان تایر چند سالی است که ایده اختراع مجدد این وسیله را در دستور کار داشته و البته این موضوع با چالش‌هایی جدی نیز همراه است. این ایده در ابتدا زاییده افکار دانشمند اسکاتلندی یعنی رابرت تامسون و بعد‌ها جان بوید دانلوپ بود که مخترعان لاستیک پنوماتیک محسوب می‌شوند.
در ماه ژانویه، شرکت لاستیک سازی میشلن اعلام کرد که نوع مفهومی جدید این شرکت برای یک تایر ضد پنچری، در سنگاپور با ناوگانی از ون‌های شرکت پستی DHL آزمایش خواهد شد. لاستیک‌های بدون هوا آپتیس در طول سال ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد، این طرح برای غلبه بر مشکل پرهزینه خرابی و لاستیک‌های از بین رفته از طریق پنچری در خودرو‌های تحویل آخرین مایل است.
آزمایش این سوال را مطرح می‌کند: آیا لاستیک‌های ضد پنچری می‌توانند برای رانندگان خودرو مزیتی داشته باشند؟ میشلن می‌گوید: این لاستیک‌ها برای خودرو‌ها و همچنین وانت‌های سبک در نظر گرفته شده‌اند و می‌گوید که نسبت به لاستیک‌های معمولی در برابر خطرات جاده‌ای مقاوم‌تر هستند.
از آنجایی که هوا در این لاستیک‌ها وجود ندارد، آپتیس همچنین مشکل فشار باد لاستیک‌ها و عدم توازن خودرو را نیز برطرف می‌کند، زیرا تایر‌های پنوماتیکی تا حد زیادی به کارکردن در فشار‌های صحیح برای عملکرد مناسب متکی هستند.
باید توجه داشت نگهداری ضعیف لاستیک‌های فعلی همچنین باعث سایش زودرس و ناهمواری لاستیک شده و فشار نامتوازن لاستیک در اطراف خودرو می‌تواند بر پایداری در هنگام ترمز، به ویژه در جاده‌های خیس تأثیر بگذارد؛ بنابراین در مجموع، تعمیر و نگهداری ضعیف لاستیک‌های بادی همواره سخت و هزینه زا است. در این راستا مانند بسیاری از شرکت‌های تایرسازی، میشلن به شدت روی پایداری لاستیک‌های خود، به ویژه در رابطه با طول عمر آن‌ها کار کرده و در حال آزمایش با استفاده از مواد پایدار است.
این شرکت فناوری لاستیک بدون هوا را با شعار تایر‌های کاملاً پایدار تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار خود قرار داده و اشاره می‌کند که ۱۲ درصد از لاستیک‌ها به دلیل پنچری و عدم تنظیم باد و ۸ درصد دیگر به دلیل سایش زودرس یا ناهموار به دلیل نگهداری ضعیف فشار تایر، از بین می‌روند.
این شرکت تخمین می‌زند که تایر‌های بدون هوا می‌توانند در از بین رفتن سالانه ۲۰۰ میلیون لاستیک جلوگیری کند.
پیش از این طرح مفهومی، گودیر مفهوم تایر بدون هوا Aero خود را در سال ۲۰۱۹ نشان داد. این لاستیک دارای پره‌های تغییر شکل شعاعی برای پشتیبانی جریان هوا بین آج و چرخ است. در حال حاضر لاستیک جدید Aero یک گام بسیار بزرگ جلوتر رفته و پره‌های داخلی لاستیک به تیغه‌های فن تبدیل می‌شوند تا نیروی رانش ایجاد کرده و سرعت خودرو را بیشتر کنند.
مترجم: مهگل غفاری 
منبع:  سیناپرس به نقل از autocar