چطور مزاج ها را بشناسیم
چطور مزاج ها را بشناسیم
قصد داریم تا شما را با انواع مزاج­های موجود در انسان­ها آشنا کرده و توصیه­ های لازم در تغذیه و سلامتی را در اختیارتان بگذاریم.

شناخت مزاج ها موضوعی است که اهمیت زیادی در سلامت جسم و روان ما در زندگی دارد؛ زیرا نوع مزاج در زمان شکل­گیری جنین در ما نهادینه شده و تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست.

به همین دلیل در این مقاله با ما همراه باشید؛ زیرا قصد داریم تا شما را با انواع مزاج­های موجود در انسان­ها آشنا کرده و توصیه­ های لازم در تغذیه و سلامتی را در اختیارتان بگذاریم.

معرفی انواع مزاج

معرفی انواع مزاج

ساده­ترین تقسیم­بندی برای شناخت نوع مزاج، انواع مفرد و مرکب هستند. دسته مفردها شامل سرد، گرم، خشک و تر می­شوند. این در حالی است که مزاج­های مرکب از سرد و خشک، سرد و تر، گرم و خشک و در نهایت گرم و تر به­وجود آمده­اند.

اما با توجه به اینکه دسته­بندی­های مذکور جزئیات زیادی دارند، معمولا افراد به جز ۲ مزاج سرد و گرم با انواع دیگر هیچ آشنایی نداشته و همین موضوع ارتباط مستقیمی با بیماری­ها و عارضه­هایی که به آن­ها دچار می­شوند دارد.

با ویژگی­های هر یک از مزاج ها آشنا شوید

زمانی که عبارت شناخت مزاج ها دکتر خیراندیش را در گوگل جستجو می­کنید، با ۴ نوع مزاج سودایی، بلغمی، صفراوی و دموی روبه­رو می­شوید.

هر یک از این مزاج­ها دارای خصوصیات مختص به خود هستند که همین موضوع باعث شده تا هر کدام از موارد گفته­شده نیاز به رژیم غذایی خاص خود را داشته باشند. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

منظور از مزاج سودایی یا سرد و خشک چیست؟

کسانی که طبع سرد و خشکی دارند، در ظاهر دارای پوستی تیره و کم­آب هستند. این افراد به­دلیل غلظت خون بالایی که دارند معمولا دچار گرفتگی عضلات و رفلاکس معده می­شوند.

سرد مزاج­ها اغلب در فصل بهار شرایط جسمی و روحی بهتری نسبت به پاییز داشته و با اشتهای کاذب و لکه­های پوستی که دارند، شناخته می­شوند.

باید بگوییم که این افراد به­شدت نیاز به مزاج درمانی و ایجاد تغییرات اساسی در تغذیه و سبک زندگی خود دارند که در صورت غافل­شدن از این موضوع به مشکلات روحی-روانی غیر قابل جبرانی مبتلا می­شوند.

رژیم غذایی سودایی مزاج­ها

حال که با ویژگی­های ظاهری مزاج سودایی آشنا شدید، نوبت به رژیم غذایی می­رسد که رعایت آن­ها برای این افراد واجب است.

کسانی که مزاج سرد دارند باید از خوردن فست­فود، نوشابه­ها، سبزیجات سرد مثل بادمجان و لبنیات خودداری کنند؛ زیرا مصرف این مواد باعث می­شود تا بی­خوابی، نفخ معده، افسردگی و خشکی پوست آن­ها تشدید شود.

به­جای این خوراکی­ها توصیه می­شود که به رژیم غذایی خود حلیم، کوکوهای گرم، گوشت گوسفند و انواع ماکیان را اضافه کنند.

با مزاج بلغمی یا سرد و تر آشنا شوید

افراد بلغمی به مقدار خیلی زیادی بزاق تولید می­کنند و در فصل زمستان دچار انواع بیماری­های مختلف می­شوند. باید اضافه کنیم که رفلاکس معده در این افراد بسیار شایع است.

پوست کسانی که مزاج سرد و تر دارند، لطیف و درخشان است. آنها بسیار سفید و نرم هستند و به­دلیل رطوبت زیادی که در پوست­شان وجود دارد، دچار چروک­های زیر چشم می­شوند.

همچنین خلاف آنچه در رابطه با سودایی­ها گفتیم، بسیار باحوصله هستند و همه کارهای خود را به­آرامی انجام می­دهند. آهسته صحبت­کردن نیز از دیگر ویژگی­های بلغمی­ها محسوب می­شود.

رژیم غذایی بلغمی مزاج ها

خوردن ماست و دوغ، زیاد باب میل بلغمی­ها نیست. توصیه می­شود که این افراد از مصرف بیش از حد برنج، لبنیات، انواع ترشی و مرکبات خودداری کنند. زیرا با خوردن آن­ها میزان رطوبت پوست­شان افزایش پیدا کرده و دچار ادرارهای کمرنگ صبح­گاهی و افت حافظه خواهند شد.

در عوض بهتر است که خوردن عسل، سکنجبین و کباب ماکیان را به رژیم غذایی خود اضافه کرده تا از نشانه­هایی مانند کاهش حافظه، دردهای مفصلی، نفخ شکم و سینوزیت در امان باشند.

معرفی مزاج صفراوی یا گرم و خشک و بررسی ویژگی­های آن

افراد دارای مزاج صفراوی معمولا پوست زردی دارند که این رنگ زرد در سفیدی چشم آن­ها نیز دیده می­شود. معمولا مزه­ای که روی زبان و ته حلق خود احساس می­کنند، تلخی بوده و عطش آن­ها به آب زیاد است.

نکته قابل توجه در رابطه با این افراد این است که خلاف اشتهای زیادی که دارند در اکثر مواقع لاغر می­مانند و زود عصبانی­شدن از دیگر ویژگی­هایی است که در آن­ها دیده می­شود.

حافظه عالی و بدن همیشه گرمی که دارند از نشانه­های مزاج صفراوی است. این افراد همچنین در قدم­زدن و صحبت­کردن عجله دارند و بیشتر بیماری­های آن­ها در فصل تابستان رخ می­دهد.

رژیم غذایی صفراوی مزاج­ها

بزرگ­ترین نکته­ای که در شناخت مزاج های بدن وجود دارد این است که اگر به نکات تغذیه­ای آن­ها توجه نشود، متاسفانه تک­تک ویژگی­های خوب و بدی که در هر مزاج وجود دارد، تشدید خواهد شد.

بنابراین با توجه به اینکه صفراوی مزاج­ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند، توجه داشته باشید که مصرف سیر و پیاز، بادمجان، ادویه­های تند و گوشت قرمز برای این افراد خوب نیست.

علت این موضوع ارتباط مستقیمی با خشک­­تر شدن پوست آن­ها، افزایش ضربان قلب و استرس­شان دارد. به همین دلیل توصیه می­شود که سوپ مرغ، آش دوغ، خیار، شیربرنج و شربت آبلیمو به رژیم غذایی این افراد اضافه شود.

افرادی که مزاج دموی دارند، دارای چه خصوصیاتی هستند؟

معمولا افرادی که دچار پرخوابی و اضافه وزن بیش از حد هستند در دسته دموی مزاج­ها قرار می­گیرند. پوست این افراد رو به قرمزی رفته و بیشتر اوقات اندام درشتی دارند.

خصوصیات اخلاقی دموی مزاج­ها در شجاعت، مدیریت عالی، اهل بگو بخند، اجتماعی­بودن، زود فراموش­کردن موضوعات جدید و دهان­دره­های پی­درپی خلاصه می­شود.

مزه­ای که این افراد روی زبان و ته حلق خود احساس می­کنند، شیرینی است و آن­ها از ناحیه لثه دچار خونریزی می­شوند. در نهایت اشاره کنیم که بیشتر عارضه­ها و اختلالات جسمی آن­ها در فصل بهار رخ می­دهد.

رژیم غذایی دموی مزاج­ها

پیشنهاد می­شود که دموی مزاج­ها به­جای مصرف گوشت قرمز، از گوشت ماهی و مرغ مصرف کنند. همچنین بهتر است که خوردن ادویه­های تند را از رژیم غذایی خود حذف کرده و خیارشور و خرما نخورند.

خوب است نوشیدنی­هایی مثل آب زرشک، شربت آبلیمو و آب خنک در اختیار این افراد قرار گیرد تا از پرخوابی بیش از حد، پرخوری و چاقی و در نهایت افزایش ضربان قلب در امان باشند.

تاثیر شناخت مزاج های مختلف در یک ازدواج موفق

تاثیر شناخت مزاج های مختلف در یک ازدواج موفق

با توجه به ویژگی­هایی که از خصوصیات اخلاقی و ظاهری هر یک از مزاج­ها در اختیارتان قرار دادیم، حتما متوجه شده­اید که این موضوع تا چه اندازه روی کیفیت روابط زناشویی تاثیرگذار است.

به همین جهت زوج­هایی که هنگام ازدواج، نسبت به شناخت طبعی که دارند اقدام می­کنند، معمولا رابطه­ای پایدار و باکیفیت را خواهند ساخت.

علت این است که احتمال مزدوج­شدن فردی که نیاز به اجتماعی­بودن و رفت­وآمد دارد، با کسی که گوشه­گیری را ترجیح می­دهد به حداقل رسیده و درک زوجین از یکدیگر بالاتر خواهد رفت.

شناخت انواع مزاج ها تا حدی در زندگی انسان­ها تاثیرگذار است که می­تواند سلامت جسم، روابط و روان فرد را تا زمانی که زنده است، تضمین کند.

مزاج­ها معمولا در ۴ نوع سودایی، بلغمی، صفراوی و دموی وجود دارند که هر کدام از آن­ها تاثیرات اخلاقی، جسمی و شخصیتی خاصی در افراد ایجاد می­کنند.

از این رو اگر به­دنبال افزایش کیفیت زندگی خود هم به لحاظ جسم و هم از نظر روانی هستید، بهتر است تا در اسرع وقت، نسبت به شناخت نوع مزاج خود اقدام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)