کشف کتیبه‌ای از زمان هخامنشی در فلسطین
کشف کتیبه‌ای از زمان هخامنشی در فلسطین

اخیرا یکی از بازدیدکنندگان از محوطۀ باستانی لاخیش در فلسطین، به صورت تصادفی قطعۀ سفال کوچکی را یافته که نام پادشاه هخامنشی روی آن نقش بسته است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یک حکاکی بسیار نادر با قدمت ۲۵۰۰ سال اخیرا در جنوب فلسطین کشف شده است که نام داریوش پادشاه هخامنشی در آن مشخص است. این حکاکی در محوطۀ شهر باستانی لاخیش به صورت تصادفی توسط یک بازدیدکننده کشف شده است.
این کشف چند هفتۀ قبل اتفاق افتاده، اما خبر آن اخیرا اعلام شد. در ابتدا نسبت به اصالت این قطعه تردید‌هایی وجود داشت، اما باستان‌شناسان بعد از انجام بررسی‌های دقیق، اصالت و قدمت آن را تایید کردند.این کتیبۀ کوچک در واقع قطعه‌ای به جا مانده از یک ظرف سفالی است و عبارت «سال بیست و چهارم داریوش» به زبان آرامی بر روی آن حک شده است. این نخستین بار است که کتیبه‌ای باستانی با نام داریوش در فلسطین کشف شده است.فلسطین در زمان حکومت هخامنشی بخشی از امپراطوری ایران بوده و شهر لاخیش نیز محل استقرار برخی مراکز اداری و حکومتی ایرانی بوده است. این سفال نیز احتمالا نوشته‌ای حکومتی و اداری شبیه به یک رسید برای دریافت کالا‌ها است؛ زیرا مکانی که سفالینه در آن کشف شده، محوطۀ ساختمانی است که محل جمع مالیات و سپس ارسال آن‌ها به خزانۀ امپراطوری بوده است. این ساختمان در دهۀ ۱۹۳۰ میلادی توسط باستان‌شناسان انگلیسی کشف شد.