نوروز، روز تحول مبارک
نوروز، روز تحول مبارک

نوروز شکفتن شکوفه ها و سرسبزی دشت و دمن و رخت تازگی بر تن درختان است. اما با این همه زیبایی و طراوت راز شورانگیزی و شیرینی نوروز بیش از این هاست.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من  نوروز، نماد نو شدن است؛ زمان زدودن غبار از زندگی؛ شستن سینه ها از کینه ها. نیاکان ما به نیکی می دانستند که نوروز جشن زندگی و در ستایش روشنایی و سرزندگی است.    در نوروز یخ‌های سفت و سخت ذوب می‌شوند و تن شفاف و شیرین آب، رقصان می‌شود. چشمه‌ها جوشان می‌شوند. و زندگی جاری می شود.
برخی منابع تاریخی ریشه این جشن باستانی را به زمانی نسبت می دهند که ایرانیان باستان در کوه ها ساکن بودند و زمستان های سخت را در غارها می گذراندند و چون بهار درمی رسید و سردی و سختی و فشار و تنگنای غذا جای خود را به گرما و زندگی و سرسبزی و نعمت و فراوانی می داد، آنها به جشن و شادی می پرداختند و مشعل های آتش را رقصان و چرخان می کردند. رقصاندن مشعل ها بر بام ها از سنتهای اصیل و قدیمی ایرانی هاست که هنوز در کردستان وجود د ارد.
اهمیت نوروز و آغاز بهار در آن دوران وقتی برایمان روشن می شود که بدانیم فصل سرما در آن دوران نه سه ماه که بیش از شش ماه بوده است و شدت سرما و میزان بارش ها بسیار بیش از امروز، و واقعاً نمی توان به درستی درک کرد که برای مردمانی که جز غار و آتش پناهی نداشته اند تا چه حد رسیدن نوروز و بهار و گرما مایه شادی و شادکامی بوده است.  
برای قرن ها نوروز به نمادی برای فرهنگ ایران و عیدی اصیل و ملی برای ایران زمین ماندگار شده است. چیدن سفره هفت سین و دعای تحویل سال برای دوری ظلمت و سیاهی و بدی از سال جدید و از مهمترین سنتهای این عید باستانی هستند.
قران و دیوان حافظ به بخشی از سفره هفت سین ایرانیان هستند. هفت سین نوروزی عبارتند از
سنجد که نماد خردگرایی است، سیب که نماد صحت و سلامت. سبزه که نشانه برکت است و طراوت و هوای تازه. سمنو که نماد قدرت است. سیر که نماد نگهداشت حق و حقوق افراد است. سرکه که نماد پذیرش ناملایمات و سماق سمبل صبر.
و ماهی که نماد زندگی است. و تخم مرغ رنگی که نماد زایش و آیینه که نماد وجدان و بازتاب اندیشه و گفتار نیک.
و دعای تحویل سال که دعایی برای تحول در انسان است، معنوی ترین بخش مراسم لحظه تحویل سال است. 
همچنان که طبیعت دگرگون شده است و تحولی نیکو و خوش داشته است، ما در این دعای کوتاه اما بسیار زیبا از خدا می خواهیم که حال ما را هم به بهترین حالها تغییر دهد. تعبیر این دعای زیبا «احسن الحال» است یعنی حالی خالی از هر سیاهی و ظلمت کینه و بدی و حسادت و سیاهی. احسن الحال یعنی حال خوش، پر امید به یاری خدا و نورانی از یاد خدا. حالتان احسن الحال،  عیدتان مبارک.