نبرد جهانی علیه آلودگی جیوه در هوا
نبرد جهانی علیه آلودگی جیوه در هوا

انتظار می‌ رود پژوهش جدید دانشگاه نوادا نقش مهمی در نبرد جهانی علیه آلودگی جیوه موجود در هوا که تهدیدی جدی برای سلامت مردم و حیات وحش است، ایفا کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در این رابطه، محققان تأیید کرده ‌اند: فناوری‌ های جدید از جمله برخی از آنها که در دانشگاه توسعه یافته ‌اند، آلودگی جیوه موجود در هوا را بسیار دقیق‌تر از سیستم‌ های قدیمی‌ تری که برای دهه ‌ها استفاده گسترده‌ ای داشته‌ اند، اندازه ‌گیری می‌ کنند. در واقع، محققان دریافتند که فناوری قدیمی تر غلظت جیوه را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد.
این پژوهش توسط دو محقق در کالج کشاورزی، بیوتکنولوژی و منابع طبیعی دانشگاه به نام های سارا دانهام-چیتهام (Sarrah Dunham-Cheatham) و مای گاستین (Mae Gustin) رهبری شد.  به گفته کارشناسان، خطر آلودگی جیوه به حدی است که ۱۳۹ کشور کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه را امضا کرده اند. جیوه می تواند آسیب های عصبی جدی و سایر اثرات سلامتی ایجاد کند و نوزادان به ویژه در معرض خطر هستند.دانهام چیتام در این باره می ‌گوید: هر زمانی که کسی نفس می‌ کشد، جیوه تنفس می کند و این موضوع در سراسر جهان وجود دارد. همانطور که جیوه از طریق هوا حمل می شود، در خاک و آب رسوب کرده و در آنجا وارد زنجیره غذایی می شود. ماهی ها و برنج های آلوده به جیوه خطری جدی برای سلامتی انسان به همراه دارند. سطوح بالای غلظت جیوه بر تولید مثل پرندگان و سایر حیات وحش تأثیر گذارده و باعث مرگ خاموش می شود.به گفته محققان، با وجود دانش مستند در مورد خطرات زیست محیطی، فقدان فناوری دقیق برای اندازه گیری آلودگی جیوه موجود در هوا، تلاش ها برای تعیین استانداردهای جهانی برای کاهش تهدید را با مشکل مواجه کرده است.گاستین می گوید: بیش از ۱۵ سال پیش شروع به طرح سؤالاتی از جامعه علمی در مورد دقت اندازه گیری جیوه موجود در هوا کرد که توسط فناوری موجود در آن زمان تولید می شد. سؤالات او با مقاومت شدید دانشمندانی مواجه شد که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در سیستم‌های اندازه‌ گیری قدیمی‌تر انجام داده بودند. اما از آنجایی که شواهدی مبنی بر کاستی‌های سیستم‌های قبلی جمع ‌آوری شده است، گاستین می ‌گوید که اجماع فزاینده‌ ای از محققان به این باور رسیدند که فناوری اندازه‌ گیری دقیق‌ تری مورد نیاز است.محققان چهار سیستم نمونه ‌برداری هوا را که از فناوری اندازه ‌گیری جدیدتر به همراه یکی از دستگاه‌های قدیمی‌تر استفاده می ‌کنند، برای یک سال کامل در مجتمع گلخانه ‌ای آزمایش کردند. محققان گزارش کردند که سیستم های جدیدتر که برای جذب جیوه موجود در هوا به غشاهای نایلونی یا پلی اتر سولفون متکی هستند، بسیار دقیق تر از سیستم های قدیمی تر عمل می کنند.اکنون گاستین می گوید که محققان در حال تنظیم دقیق مواد مورد استفاده برای ایجاد غشاهای مورد نیاز در سیستم های اندازه گیری جدید هستند. گاستین در خاتمه می‌ گوید: علم اینگونه تکامل می ‌یابد و شما چیزی را توسعه می دهید و اگر خوب عمل کند، دیگران آن را تکمیل می کنند.شرح کامل این تحقیق در مجله معتبر Science of the Total Environment منتشر شده است.