نخستین هتل تهران را چه کسی ساخت؟
نخستین هتل تهران را چه کسی ساخت؟

آیا می‌دانید مهاجر قفقازی که گراند هتل، قدیمی‌ترین هتل ایران را ساخت، که بود؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، گراند هتل، قدیمی‌ترین هتل ایران‌ است که در دوره قاجار سال ۱۳۰۰ توسط یک مهاجر قفقازی به نام باقرخان در خیابان لاله‌زار تهران قدیم ساخته شد. در زمان قاجار مسافران زیادی از کشور‌های مختلف به ایران می‌آمدند و مجبور بودند برای اقامت در خانه‌ها یا باغ‌های شمال تهران یا در سفارت خانه‌های کشور خود مستقر شوند، این موضوع مهمان‌نوازی ایران را زیر سوال می‌برد. به همین خاطر باقر خان با اطلاعاتی که در مورد هتل‌های اروپایی داشت، نقشه‌ هتلی را در زمینی به وسعت هزار و ۳۰۰متر با الهام گرفتن از هتل‌های اروپایی طراحی و ساخت.
گراند هتل اولین هتل مدرن و پیشرفته زمان قاجار بود که هر موقع میهمان ویژه و مشهوری به تهران سفر می‌کرد، برای اقامتشان این هتل در نظر گرفته می‌شد. این هتل دارای ۲۵ اتاق و یک سالن نمایش ۶۰۰ نفری بود که به محلی برای رفت و آمد اشراف تبدیل شده بود. جالب است بدانید که در آن زمان با وجود این‌که در تهران لوله کشی آب و دستگاه تصفیه آب راه‌اندازی نشده بود، در گراند هتل به وسیله مخزن آب به اتاق‌ها و حمام‌های هتل آب گرم و سرد لوله‌کشی‌های کوتاه شده بود.
یک سالن بسیار بزرگ در این هتل وجود داشت که برای اجرای برنامه‌های هنری و ناهار خوری مورد استفاده قرار می‌گرفت که بعد‌ها به عنوان سینما نیز از آن استفاده می‌شد. در آن زمان در سالن بزرگ هتل حضور هم‌زمان مرد و زن رایج نبود و سینما شب‌های به خصوصی را برای فروش بلیط به خانم‌ها اختصاص داده بود تا اینکه سال ۱۳۰۷ بالکن سینما را برای خانم‌ها و سالن اصلی را برای آقایان در نظر گرفتند.
در آن زمان برای رزرو هتل سیستم خاصی برای مسافران وجود نداشت، اما کسانی که تمایل داشتند در گراند هتل اقامت داشته باشند، می‌توانستند از طریق یک نماینده به صورت حضوری اقدامات لازم را برای رزرو اتاق انجام دهند یا از طریق تماس تلفنی اتاق رزرو کنند. مدت فعالیت این هتل اندک بود و فقط تا اواسط حکومت محمدرضا شاه پهلوی فعالیت کرد و اکنون دیگر اثری از ان باقی نمانده است.
منبع: همشهری