سوسک ۳۰ میلیون ساله!
سوسک ۳۰ میلیون ساله!

کشف ردپای یک دایناسور غول‌پیکر! دانشمندان یک سوسک فسیل شده ۳۰ میلیون ساله را در یک تکه کهربا کشف کردند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،  و به نقل از روزنامه سان، دانشمندان اخیرا “سوسک” فسیل‌شده‌ای با عمر ۳۰ میلیون سال درون یک تکه کهربا کشف کرده‌اند. “جرج پوینار”، حشره‌شناس و استاد کالج علوم OSU (دانشگاه ایالت اورگن) یک گونه سوسک جدید شناسایی کرده است.

کشف سوسک ۳۰ میلیون ساله که در کهربا گرفتار شده است و مشاهده اسپرم‌های زنده در داخل این فسیل
 
این سوسک فسیل‌شده در کهربا که در نوع خود اولین کشف محسوب می‌شود، دارای اسپرم‌های سالم است. این نمونه نر که پوینار آن را «Supella dominicana» نامگذاری کرده است، در کهربای دومینیکن محصور شده و اولین سوسک فسیلی است که با سلول‌های اسپرم یافت می‌شود. 
بیشتر بخوانید؛  بدن مرموز ریزترین حشره دنیا
پوینار گفته است که بال‌ها و باقی اعضای بدن این سوسک، با یک نوار عمودی زرد رنگ که آن را به دو قسمت تقسیم کرده، حفظ شده است. این سوسک خارهای بلندی – احتمالا برای دفاع – روی پاهایش دارد. 

پوینار گفت: «بسته اسپرم این سوسک حاوی اسپرم‌ها با آکروزوم‌های تیره است (ساختارهایی که سر اسپرم را می‌پوشانند.) اسپرم‌های فسیلی بسیار نادر هستند.»
این نمونه همچنین تنها سوسک از نوع خود است که در کهربایی دومینیکنی کشف شده است. با این حال، این سوسک در کمال تعجب هیچ نسل زنده‌ای در دومینیکن یا هیچ جایی در هند غربی ندارد.

در سیاره ما بیش از ۴۰۰۰ گونه سوسک وجود دارد که در محیط‌های مختلف زندگی می‌کنند. با این حال تنها ۳۰ گونه از این سوسک‌ها دارای زیستگاه مشترک با انسان هستند. آن‌ها می‌توانند در دمای زیر صفر زنده بمانند و فشارهایی تا ۹۰۰ برابر وزن بدن خود را تحمل کنند. 
این موجودات بسیار مقاوم هستند، می‌توانند شرایط مختلفی را تاب بیاورند و حتی می‌توانند تا یک هفته بدون سر زنده بمانند. 
پوینار گفت: «آن‌ها از نظر زیستی حشرات مهمی در نظر گرفته می‌شوند، چرا که حامل پاتوژن‌های انسانی از جمله باکتری‌های سالمونلا، استافیلوکوک و استرپتوکوک و همین‌طور ویروس‌ها هستند. 
یافته‌های اخیر در مقاله جدیدی در مجله «Biologia» منتشر شده است. 
منبع: همشهری آنلاین

5/5 - (1 امتیاز)