گالری ملی ارمنستان
گالری ملی ارمنستان

گالری ملی ارمنستان (The National Gallery of Armenia) کشور ارمنستان به خاطر وجود صومعه‌ها، معابد و قلعه‌های فراوانی که از گذشته‌های دور در آن به جا مانده و نشانی از یک کشور اصیل و باستانی است؛ توسط گردشگران خارجی با عنوان “موزه‌ای عظیم در فضای باز” نامیده می‌شود. از سوی دیگر موزه‌ها و گالری‌های هنری […]

گالری ملی ارمنستان (The National Gallery of Armenia)

گالری ملی ارمنستان

کشور ارمنستان به خاطر وجود صومعه‌ها، معابد و قلعه‌های فراوانی که از گذشته‌های دور در آن به جا مانده و نشانی از یک کشور اصیل و باستانی است؛ توسط گردشگران خارجی با عنوان “موزه‌ای عظیم در فضای باز” نامیده می‌شود.

از سوی دیگر موزه‌ها و گالری‌های هنری هم‌چون آینه، تصویری از هنر و فرهنگ مردم یک کشور را به نمایش می‌گذارند. پس برای آشنایی با تاریخ یک کشور تنها راه، سفر به مناطق باستانی و آثار تاریخی آن کشور نیست؛ بلکه بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هر کشور نیز به بهترین شیوه شما را با فرهنگ و هنر یک کشور از گذشته تا کنون آشنا می‌سازد.

گالری ملّی ارمنستان بزرگ‌ترین گالری هنری در کشور ارمنستان است و در زمان اتّحاد جماهیر شوروی نیز برجسته‌ترین گالری هنری در تمام اتحادیه بوده است. مجموعه آثار موجود در گالری اکنون به رقم شگفت انگیز ۲۶۰۰۰ رسیده است که آثاری از هنرهای زیبا و هنرهای تجسّمی را در بر می‌گیرد. این آثار در ۵۶ راهرو به نمایش گذاشته شده‌اند.

اگر می‌خواهید در دنیایی از نقاشی‌های زیبا غرق شوید و با استادان ارمنی، روسی و اروپایی در زمینه هنرهای زیبا آشنا شوید حتماً در سفر خود به گرجستان، بازدید از گالری ملّی ارمنستان را در اولویت قرار دهید. گفته می‌شود هرساله حدود ۶۵۰۰۰ نفر از این گالری بازدید می‌کنند.

تاریخچه ساخت گالری ملّی ارمنستان

گالری ملّی ارمنستان در تور ارمنستان سال ۱۹۲۱ تأسیس شد. گالری ملّی ارمنستان در ابتدا به عنوان بخش هنری موزه ملّی ارمنستان افتتاح شد. بعدها در سال ۱۹۳۵ با افزایش تعداد آثار هنری به عنوان موزه هنری، مستقل شد. در سال ۱۹۴۷ نام آن به “موزه دولتی ارمنستان” تغییر پیدا کرد و در نهایت پس از استقلال کشور ارمنستان “گالری ملّی ارمنستان” نامیده شد.

در ابتدای تأسیس این گالری مشکل بزرگی وجود داشت و آن کمبود آثار هنری با ارزش برای قرار دادن در این گالری بود و در آغاز تنها مجموعه آثاری که از یک کلکسیونر شخصی به نام Lazarian Seminary خریداری شد، در گالری به نمایش درآمد. بعدها و در طول زمان هنرمندان ارمنی زیادی آثار ارزشمند خود را به این گالری اهدا کردند.

به گزارش سفر باتو ، این گالری در قلب شهر ایروان، پایتخت کشور ارمنستان، یعنی میدان جمهوری واقع شده است. گالری ملّی ارمنستان و موزه تاریخ ارمنستان هر دو در یک ساختمان قرار دارند. طبقات سوّم تا هشتم این ساختمان به گالری ملّی ارمنستان تعلق دارد. این ساختمان یکی از نمونه‌های شاهکار طراحی و معماری در دوران اتّحاد جماهیر شوروی بوده است.

بخش‌های مختلف گالری ملّی ارمنستان

در گالری ملّی ارمنستان آثاری از هنرمندان ارمنی، اروپایی و روسی به چشم می‌خورد. ترکیب مجموعه آثار این گالری به صورتی است که روند پیشرفت دنیا و نیز تفاوت نقاشی‌های دوران‌های تاریخی مختلف در کشور ارمنستان به وضوح مشخص است.

در بخش مجموعه آثار ارمنی، پیشرفت آثار هنری و تزئینی از قرن ششم تا قرن بیستم به خوبی نمایان است. در نمایشگاه آثار هنری کلاسیک ارمنی، نقاشی‌های آبرنگ و مینیاتورهای مربوط به قرون وسطی به نمایش گذاشته شده‌اند. در این قسمت شما می‌توانید نمونه‌های کمیابی از آثار دوران قرون وسطی و کپی‌هایی از مینیاتورهای متعلق به Toros Roslin، Sarkis Pistak و Grigor Tatevatsi را مشاهده کنید که به عنوان آثاری ارزشمند در گالری قرار گرفته‌اند. در این بخش آثاری از هنرمندان چیره‌دست ارمنی دیده می‌شود که برخی از آنها در ارمنستان زندگی و کار کرده‌اند و برخی در خارج از ارمنستان زندگی کرده‌اند.

بخش مجموعه آثار روسی گالری ملّی ارمنستان نیز کاملاً تأثیرگذار است. در این مجموعه، آثار تحسین‌برانگیزی از هنرمندان برجسته روسی به نمایش گذاشته شده است. برخی از این هنرمندان مشهور روسی عبارتند از : Karl Bryullow، Ilya Repin، Vasily Surikov، Valentin Serov و Marc Chalag. در گالری ملّی ارمنستان آثار هنری به سبک نوگرا و پیشرو (avant-guard) نیز به نمایش گذاشته می‌شوند که یکی از هنرمندان مطرح در این سبک Wassily Kandinsky است.

در بخش مجموعه آثار اروپایی، آثاری از هنرمندان فرانسوی، هلندی، ایتالیایی و مدارس فلاندرز به نمایش گذاشته شده است. از هنرمندانی نظیر Rubens، Rodin، Van Goyen، Jacob Jordan و Rousseau همگی آثاری در این بخش وجود دارد.

در گالری ملّی ارمنستان مجموعه آثار هنری بسیار قدیمی و باستانی نیز وجود دارد. در این بخش، آثاری از مصر، یونان، روم و ایران وجود دارند. در بخش هنرهای تزئینی مجموعه‌ای از ظروف چینی و سرامیک کار هنرمندان چینی، ایرانی، ژاپنی، ایتالیایی و آلمانی به نمایش گذاشته شده است.

با توجّه به وجود آثار باستانی در گالری ملّی ارمنستان بخش ویژه‌ای برای ترمیم و نگهداری اصولی آثار باستانی در نظر گرفته شده است. در این بخش تمامی آثار باستانی توسط کارشناسان مربوطه بررسی شده و در صورت نیاز بازسازی می‌شوند و در شرایط مناسب نگهداری می‌شوند تا عمر بیشتری داشته باشند.

سایر بخش‌های گالری ملی ارمنستان عبارتند از کتابخانه، بخش مرمّت، کافه تریا، فروشگاه سوغات، کتاب‌فروشی و یک سالن نمایش که هم به عنوان سالن سینما و هم به عنوان سالن همایش کاربرد دارد.

هر ساله ۱۸ ماه می که روز جهانی موزه نامگذاری شده، گالری ملّی ارمنستان به صورت ۲۴ ساعته باز است و بازدید از آن برای عموم رایگان است.

5/5 - (1 امتیاز)