۸ دلیلی که خودرو شما هنگام توقف یا در حال ایستاده می‌لرزد
۸ دلیلی که خودرو شما هنگام توقف یا در حال ایستاده می‌لرزد

تشخیص ماشینی که در هنگام توقف یا در حال حرکت تکان می‌خورد، اما در حین رانندگی نمی‌لرزد، بسیار ساده‌تر از این است که بفهمید هنگام شتاب‌گیری چرا می‌لرزد. این به سادگی به این دلیل است که تنها بخشی که در حالت توقف حرکت می‌کند، موتور است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از مالکان خودرو از آن شکایت دارند، لرزش ماشین در هنگام توقف یا در حالت ایستاده است. با وجود اینکه برخی این لرزش را عادی تلقی می‌کنند، نباید از کنار آن ساده بگذرید. لرزش ماشین در حالت ایستاده و درجا می‌تواند هشداری برای یک نقص جدی‌تر در خودروی شما باشد که باید در اسرع وقت آن را شناسایی و رفع کنید؛ در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ماشین وارد شود.خبر خوب این است که می‌توانید مطمئن باشید که مشکل بی‌درنگ مربوط به موتور است و می‌توانید تمام عیب‌یابی خود را در آن قسمت متمرکز کنید. خبر بد این است که وقتی در مورد قطعات خودرو صحبت می‌کنیم، یک موتور به همان اندازه پیچیده است.
علل رایج لرزش خودرو در هنگام توقف
شماره ۱ – کثیفی یا گرفتگی انژکتور‌های سوخت
با گذشت زمان، بخش‌هایی از سیستم سوخت شما، یعنی انژکتور‌های سوخت، توسط رسوبات کربن، لاک یا دیگر رسوبات مسدود می‌شوند. این باعث می‌شود که مقادیر نابرابر سوخت در هر چرخه موتور تحویل داده شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ماشین شما در حین دور کار می‌لرزد، کرکره می‌کند یا می‌لرزد، زیرا جریان ثابت سوخت به محفظه احتراق قطع می‌شود.
انژکتور‌های سوخت گرفتگی باید تمیز شوند یا در موارد بسیار بد، تعویض شوند. اغلب، استفاده از یک سیستم سوخت خوب یا پاک کننده انژکتور سوخت، همه چیز را روشن می‌کند. تمیز کردن بدنه دریچه گاز، که میزان اختلاط هوا با سوخت را کنترل می‌کند، نیز توصیه می‌شود و پاک کننده‌های بدنه دریچه گاز برای همین منظور وجود دارد.
شماره ۲ – شمع‌های فرسوده یا کثیف
شمع‌های بد یکی دیگر از دلایل رایج لرزش خودرو در هنگام توقف است. تجمع کثیفی و رسوب کربن به شمع‌های شما اجازه نمی‌دهد به درستی آتش بزنند و سوخت را مشتعل کنند. این منجر به شلیک نادرست موتور می‌شود که احساس می‌کند خودرو در حالت دور آرام می‌لرزد.

مگر اینکه اخیراً این کار را انجام داده باشید، تعویض شمع‌های خود اغلب می‌تواند کار را درست کند. انواع مختلفی از شمع‌ها وجود دارد، بنابراین می‌خواهید مطمئن شوید که شمع‌های مناسب را دریافت می‌کنید. برای مشخصات دقیق همیشه باید به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید. بهترین شمع‌ها برای خودروی شما ممکن است کاملاً متفاوت از شمع‌هایی باشد که همسایه‌تان در مورد آن غوغا می‌کند.
شماره ۳ – شلنگ خلاء قطع شده
اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد، یک شلنگ جاروبرقی در موتور شما ممکن است در حین رانندگی از بین برود یا به طور تصادفی هنگام کار روی ماشین شما جدا شود. وقتی شلنگ شل می‌شود، می‌تواند باعث لرزش و لرزش موتور و احتمالاً خاموش شدن آن شود.
ترک یا پارگی در شیلنگ ممکن است باعث همان لرزش شود، هرچند به میزان کمتر. تمام اتصالات شلنگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به طور ایمن وصل شده اند. اگر شیلنگ شل شد، باید آن را تعویض کنید وگرنه دوباره جدا می‌شود.
پیدا کردن نشتی‌های کوچک هوا سخت‌ترین است. در این موارد، می‌توانید در حین کار کردن موتور، مقداری آب صابون در امتداد شیلنگ اسپری کنید. اگر در جایی شکافی وجود داشته باشد، آب صابون به طور موقت نشتی را می‌بندد و متوجه تغییر سرعت بی‌کار خواهید شد.شماره ۴ – تسمه تایم پاره یا ترک خورده
تسمه تایم (یا سایر تسمه‌های مارپیچ) که کشیده، ترک خورده یا تا حدی پاره شده است نیز می‌تواند باعث لرزش خودرو در هنگام دور حرکت شود. در مورد تسمه تایم، این یک علامت هشدار دهنده از خرابی تسمه تایم است که باید قدردان آن باشید. اگر تسمه تایم شما کاملاً پاره شود، ممکن است به موتور شما آسیب جدی وارد شود.
در مورد فواصل تعویض تسمه تایم، رعایت دستورالعمل‌های سازنده بسیار مهم است. در حالی که تعویض تسمه تایم ارزان نیست، زیرا در بیشتر موارد پمپ آب را نیز تعویض خواهید کرد، اما عدم انجام این کار ممکن است هزاران دلار خسارت وارد کند.
شماره ۵ – فیلتر هوای کثیف
همراه با قطع شدن سوخت (به کثیف/گرفتگی انژکتور در بالا مراجعه کنید)، اگر ورودی هوای موتور شما قطع شود، همچنین می‌تواند منجر به لرزش موتور شما شود و آنطور که باید کار نکند. وقتی فیلتر هوای شما کثیف یا گرفتگی است، هوای کافی به محفظه احتراق نمی‌رسد به این معنی که سوخت کافی تزریق نمی‌شود.

این ترکیب باعث می‌شود که دور در دقیقه شما به زیر محدوده دور آرام (معمولاً حدود ۷۰۰ دور در دقیقه) کاهش یابد و هنگامی که شما متوقف می‌شوید ماشین شما لرزش کمی را تجربه خواهد کرد. در برخی موارد، در جایی که خودرو متوقف می‌شود و نیاز به راه اندازی مجدد دارد، RPM به اندازه کافی پایین می‌آید.
خوشبختانه، تعویض فیلتر هوا یک کار ساده است که خودتان انجام دهید و یک فیلتر جدید باید فقط حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار هزینه داشته باشد. از طرف دیگر، می‌توانید یک فیلتر هوای قابل استفاده مجدد (مانند K&N) خریداری کنید که می‌توانید به جای تعویض آن را تمیز کنید. این کار برای شما هزینه بیشتری دارد، اما در دراز مدت هزینه کمتری خواهد داشت.
شماره ۶ – فیلتر سوخت مسدود شده است
اگر فیلتر بنزین شما مسدود شده باشد، سوخت کافی از پمپ بنزین به انژکتور‌ها نمی‌رسد. این باعث ایجاد لرزش مشابه انژکتور‌های سوختی می‌شود، زیرا سوخت کافی وارد موتور نمی‌شود.

با فیلتر سوخت بد یا گرفتگی، باید آن را تعویض کنید. از آنجایی که فیلتر بنزین i اغلب در داخل مخزن سوخت یا نزدیک آن قرار دارد، بهتر است این کار را برای اکثر افراد به یک متخصص بسپارید. اما اگر تجربه‌ای دارید، تعویض فیلتر بنزین برای اکثر خودرو‌ها چندان سخت نیست.
شماره ۷ – پایه‌های موتور بد
از آنجایی که یکی از وظایف پایه موتور این است که لرزش موتور را کاهش دهد تا افراد داخل خودرو آن را احساس نکنند، پایه موتور شکسته خیلی سریع خود را نشان می‌دهد. در حالی که پایه موتور معیوب هنگامی که موتور به شدت کار می‌کند (مانند هنگام شتاب گیری) بیشتر قابل توجه است، لرزش و لرزش در هنگام دور آرام نیز معمولاً قابل توجه است.
اگر مشکوک به خرابی پایه موتور هستید، خودروی خود را در اسرع وقت نزد مکانیک ببرید تا مشکل را تأیید کند و پایه را تعویض کند. اگر کنترل نشود، ممکن است باعث از کار افتادن سایر پایه‌های موتور و حتی آسیب به سایر قسمت‌های موتور شود.
به عنوان مثال، تیغه‌های فن رادیاتور ممکن است در اثر برخورد با پوشش اطراف شکسته شود، زیرا موتور به دلیل شکستگی پایه موتور، پایین‌تر از آنچه که باید قرار دارد، قرار دارد.
شماره ۸ – سنسور جریان جرمی هوا معیوب
احتمالاً کمترین دلیل برای تکان دادن خودروی شما در حالت توقف، سنسور جریان هوای بد جرم (MAF) می‌تواند مقصر باشد. از آنجایی که هدف آن محاسبه صحیح نسبت هوا به سوخت برای موتور است، در صورت خراب شدن و ارسال مقادیر نادرست به رایانه خودرو، مقدار نامناسبی سوخت می‌تواند در زمان‌های نامناسب به موتور تزریق شود.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، هنگامی که سوخت کافی به موتور وارد نمی‌شود، لرزش یا لرزش بیش از حد احساس می‌شود. یک MAF بد تقریباً همیشه باعث روشن شدن چراغ چک موتور می‌شود، بنابراین اسکن کد‌های عیب تشخیصی ذخیره شده می‌تواند مشکل را تأیید کند.