هیچ جایی در جهان از آلودگی هوا در امان نیست!
هیچ جایی در جهان از آلودگی هوا در امان نیست!

اگر چه آلودگی هوا مشکل اصلی بسیاری از شهر‌های بزرگ و پرجمعیت است، نتایج یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که عملا هیچ مکانی روی زمین از سطوح مضر آلودگی هوا در امان نیست.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مطالعات جدید محققان استرالیایی نشان می‌دهد: تنها یک هزارم درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که سطوح آلودگی آن کمتر از حدی است که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است.
ذرات سمی ناشی از ترافیک و صنعت مهمترین عامل خطر محیطی برای بیماری‌های مختلف هستند. این ذرات بسیار ریز از طریق ریه‌ها وارد خون و باعث التهاب می‌شوند. با این حال این مطالعه نشان می‌دهد: ۰.۱۸ درصد از مناطق جهان هنوز در محدوده ایمن هستند.

پروفسور یومینگ ژوئه (Yuming Guo) از دانشگاه موناش، نویسنده ارشد این مقاله در باره موضوع فوق می‌گوید: این مطالعات یک درک عمیق از وضعیت فعلی آلودگی هوا و تأثیر آن بر سلامت انسان ارائه می‌دهد. با این اطلاعات، سیاست گذاران، مقامات بهداشت عمومی و محققان می‌توانند اثرهای کوتاه مدت و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت را ارزیابی کنند و استراتژی‌های کاهش آلودگی هوا را توسعه دهند.
این پژوهشگران طی مطالعات خود ذرات PM۲.۵ را که از دود گازوئیل، دود چوب، لنت ترمز، لاستیک و گرد و غبار جاده تولید شده، بررسی کردند. دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بیان می‌کند که این سطوح نباید از ۱۴ میکروگرم در متر مکعب تجاوز کند.
این یافته‌ها یک شکاف مهم در تحقیقات مرتبط با آلودگی هوا را پر می‌کند. متاسفانه داشتن تنها تعداد کمی از ایستگاه‌های نظارتی در سطح جهانی به این معنی است که اطلاعات دقیقی در مورد قرار گرفتن مردم در معرض آلودگی‌های محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی وجود ندارد. این یافته‌ها بر اساس مشاهدات کیفیت هوا و داده‌های اسکنر‌های آب و هوا و آلودگی مبتنی بر ماهواره و شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی است.
بر این اساس مشخص شد که بیشترین غلظت آلاینده‌های جوی در آسیای شرقی (۵۰.۰ میکروگرم بر متر مکعب)، آسیای جنوبی (۳۷.۲ میکروگرم بر متر مکعب) و شمال آفریقا (۳۰.۱ میکروگرم بر متر مکعب) بوده است. این تجزیه و تحلیل همچنین الگو‌های فصلی هشدار دهنده در حوزه آلودگی هوا را نیز شناسایی کرد. برای مثال، شمال شرق چین و شمال هند در طول ماه‌های زمستانی خود در دسامبر، ژانویه و فوریه  آلودگی هوا در سطح ناایمن داشتند، در حالی که مناطق شرقی شمال آمریکا در ماه‌های تابستانی ژوئن، جولای و آگوست بدترین وضعیت را داشتند.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی The Lancet Planetary Health منتشر شده است.