آشنایی با رسوم متفاوت مردم خوزستان در رمضان+فیلم
آشنایی با رسوم متفاوت مردم خوزستان در رمضان+فیلم

مردم استان خوزستان در ماه رمضان آداب و رسوم مختلفی دارند که با سایر نقاط کشور تفاوت فراوانی دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،با حلول ماه رمضان در چهارگوشه ایران آئین و مراسم ویژه این ماه برگزار می شود این رسوم  در گوشه و کنار کشور متفاوت بوده و از تنوع بالایی برخوردار است، در این مقاله با آداب و رسوم مردم خوزستان آشنا می شویم.
در نخستین روز از ماه مبارک رمضان کوچکترهای خانواده به دیدن بزرگترها رفته و حلول ماه مبارک رمضان را به آنها تبریک می گویند.
یکی از رسومات زیبا در میان مردم خوزستان آن است که معمولاً سعی می شود به دلیل ثواب بالای افطاری دادن به روزه داران همواره میهمانی بر سر سفره داشته باشند یا اینکه بنابه دعوت اقوام و دوستان سرسفره ای به عنوان میهمان حضور یابند.
صله رحم
صله رحم و دید و بازدید در این ماه پربرکت به اوج خود می رسد و مردم اغلب پس از افطار در کنار آشنایان و بستگان حضور دارند. زنان و دختران خانواده با تهیه انواع شیرینی محلی همانند لگیمات، شعریه، رنگینک، حلوای مسقطی، و معسل به علاوه فرنی، حلیم و آش سفره افطار را آماده می کنند و به همراه آب داغ با نبات و چای به روزه داران تعارف می شود.
شیرینی، خرما و فرنی در این خطه معمولاً در هر سفره افطاری باید باشد و کمتر خانواده ای یافت می شود که افطار خود را با خرما یا فرنی نگشاید در این ماه دید و بازدیدها به خصوص بعد از افطار دوچندان می شود و اعضای فامیل خود را ملزم به صله رحم می دانند و شبها با مهمانی رفتن از احوال یکدیگر با خبر می شوند.
غذاهای بومی استان خوزستان برای افطار و سحری
انواع شیرینی های محلی مانند “رنگینک”، “لگیمات”، “شهریه” به همراه “فرنی” بسیار بین شهروندان محبوب است.
کمتر خانواده هایی در آبادان، خرمشهر، اروندکنار و دیگر شهر و روستاهای همجوار وجود دارند که افطاری خود را با فرنی و رنگینک باز نکنند.
“مفتح “یکی از غذاهای پرچرب مردم عرب زبان آبادن و خرمشهر است که پخت و پز آن در ماه رمضان بیشتر می شود؛ این خوراک از راسته گوسفند است که با تکه های بزرگ گوشت گوسفند و ادویه جات مخصوص منطقه پخته می شود و بیشتر در مهمانی های مخصوص ماه رمضان دیده می شود.
همچنین در اغلب خانه ها و حسینیه ها مراسم روضه خوانی برگزار می شود و از اجر معنوی آن بهره مند می شوند. برگزاری مراسم ۳۰ روزه روضه خوانی در خانه ها و حسینیه ها بیشتر در میان مردم عرب خوزستان رایج است که در این روضه خوانی ها پذیرایی بوسیله قهوه و به صورت سنتی انجام می شود.
از جمله رسوم ماندگار در میان مردم عرب که بعد از سالها هنوز انجام می شود می توان به گرگیعان اشاره کرد که در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان و هم زمان با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) ، بچه های کوچک عرب در حالی که لباس محلی به تن دارند (پسران با پوشیدن دشداشه و دختران با پوشش عبا) بعد از افطار به کوچه و پس کوچه های می روند تا آئین سنتی را که اجدادشان در کودکی بجا می آوردند را برپا کنند. بچه ها با شور و شعف به کوچه ها روانه می شوند و با خواندن اشعاری به جمع آوری عیدی و شیرینی می پردازند. در این مراسم، اهالی هر خانه که بچه ها به درب آن مراجعه می کنند باسورک (بادام)، شیرینی، تنقلات و عیدی می دهند. این مراسم تا پاسی از شب نیمه رمضان ادامه می یابد.
همچنین از قدیم در این ماه یک بازی به نام امحیبس ( به معنی انگشتر کوچک) در بین مردم عرب رواج دارد که مردان دور هم جمع شده و آنرا بازی می کنند. این بازی که همان پر یا پوچ است به صورت گروهی انجام می شود. قدیمی ها در این بازی آنقدر مهارت داشتند که می توانستند انگشتر را که بین ۱۰ تا ۴۰ دست قرار داشت به راحتی از رنگ فرد نگهدارنده یا با فشار دادن دست آنها مشخص کنند.
بیشتر بخوانید:ناگمان پچ خوراکی اعیانی درجنوب سیستان وبلوچستان
مردم شهرهای آبادان و خرمشهر در روزهای آخر ماه رمضان با خرید لباس های نو و شیرینی و شکلات عید فطر را مانند دیگر اعیاد مسلمانان گرامی داشته و با دید و بازدیدهای خانوادگی و فامیلی یک ماه روزه داری و عبادت را به پایان می رسانند.
 
فیلم مربوط به بازگوکردن رسم آبادانی ها در ماه مبارک رمضان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع : سایت اُپان، باشگاه خبرنگاران