چند تا بچه کافیه؟
چند تا بچه کافیه؟

والدین می‌توانند از طریق صحبت با خانواده‌های مختلف از مزایا و معایب تک فرزندی و چند فرزندی مطلع شوند و با توجه به آن تصمیم نهایی را بگیرند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، هنگامی که یک زن به آینده اش فکر می‌کند، تقریباً می‌تواند همه چیز را تصور کند، یک شوهر دوست داشتنی، یک خانه زیبا و دلپذیر و بچه‌های در حال بازی در حیاط. او حتی با خود فکر می‌کند که بهتر است چند فرزند داشته باشد. البته، با توجه به شرایط همیشه در حال تغییر در زندگی، بهترین تعداد فرزند ممکن است با گذشت زمان تغییر کند.البته این که بخواهید چند فرزند داشته باشید ممکن است برایتان یک موضوع بسیار شخصی باشد و برای بعضی از مادران نیز این موردی نیست که آن‌ها حتی بتوانند خودشان انتخاب کنند، زیرا سطح باروری به عنوان یک عامل تعیین کننده بوده و موثر است. چه عواملی بر تعداد فرزندان یک خانواده تاثیر گذارند؟۱. موقعیت مالی خانواده‌هاامروزه موقعیت مالی و اقتصادی هر خانواده، تاثیر بسیار زیادی بر تک تک اعضای آن خانواده دارد، خانواده باید توانایی رفع نیاز‌های اولیه و ضروری مانند: خوراک، پوشاک، مسکن، آموزش و تفریحات و … را برای فرزندان خود مهیا کند، اگر تعداد فرزندان با شرایط مالی و اقتصادی خانواده هماهنگ باشد مسلما فرزندان در رفاه بیشتری زندگی خواهند کرد، ولی اگر برعکس این باشد مشکلات بسیاری در پی خواهند داشت.۲. سازگاری والدینبرای داشتن تربیت مناسب و درست فرزندان، نیاز است که والدین در روش فرزند پروری خود یک‌صدا و هماهنگ عمل کنند و از هم پشتیبانی کنند؛ ولی اگر زوجین با همدیگر چنین هماهنگی نداشته باشند ممکن است بعد از فرزنددار شدنشان با مشکلات بسیار زیادی مواجه شوند.۳. شخصیت اخلاقی و سلامت روان والدینسلامت روان والدین، نقش بسیار پر رنگی در خانواده دارد، زیرا پدر و مادرانی که از شخصیت و روان سالم برخوردارند میتوانند فرزندان سالمی را نیز تربیت کنند و در کنار سلامت روان نیاز است که خصوصیاتی مانند: صبوری و گذشت و محبت داشته باشند تا بتوانند این خصوصیات را نیز برای تربیت فرزند خود بکار ببرند، ولی والدینی که از سلامت روان برخوردار نیستند قبل از تولد فرزندان خود باید مشکلاتشان را با مشاوره فردی تلفنی برطرف کنند.داشتن چند فرزند مناسب یک خانواده در جامعه امروزیست؟
 از نظر روانشناسان بهتر است که کودک خواهر وبرادر داشته باشد تا با آنها بازی کند و حس تنهایی به او دست ندهد و زمانی که به سن بلوغ می‌رسد و ممکن است تا حدودی از والدین فاصله بگیرد و نیاز شدید تری به دوست دارد، بتواند با خواهر و برادر های خود درد و دل کند و با آنها وقت بگذراند، همچنین والدینی که یک فرزند دارند مسئولیت و دلهره بیشتری را نیز باید تحمل کنند.تصمیم‌گیرنده نهایی برای داشتن تعداد مناسب فرزند در خانوادهدر نهایت باید گفت والدین تنها افرادی هستند که نسبت به شرایط و موقعیتی که در زندگی دارند، تصمیم میگیرند که چند فرزند داشته باشند و به هیچ عنوان کسی نمیتواند آن‌ها را مجبور به داشتن فرزند بیشتر کند، ولی پدر و مادر‌ها نیز باید همه جوانب را برای خوشحالی و عواطف کودک خود در نظر بگیرند و فقط به مسائل مالی و اجتماعی خود فکر نکنند.
نداشتن آگاهی، باعث تربیت غلط میشود و همچنین فرزندتان را دچار مشکلات روانی و شخصیتی خواهد کرد؛ این مشکلات روانی و شخصیتی، جامعه و خانواده فرد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، پس والدین باید علاوه بر در نظر گرفتن توانایی مالی، به توانایی عاطفی و روانی خود نیز توجه کنند.نظر مقام معظم رهبری درباره تعداد فرزندان
در این جامعه و برهه زمانی، چند فرزند کافیست؟!مقام معظم رهبری در پیامی، که در همایش ملی تغییرات جمعیتی، در آبانماه ۹۲ قرائت شد فرموده اند:”بنده همچنان معتقدم کشور ما کشور هفتاد و پنج میلیونی نیست، کشور ما کشور صد و پنجاه میلیونی [است]، حالا ما دستِ کم را گرفتیم گفتیم صد و پنجاه میلیون؛ بیشتر هم می‌شود گفت. قطعاً این کشور با این سطح وسیع، با این تنوّع آب و هوایی، با این امکانات فراوان زیرزمینی، با این استعداد بالقوّه علمی که در این کشور وجود دارد، میتواند یک کشور پر جمعیّتی باشد و ان شاءالله خودش هم این جمعیت را اداره کند.
یعنی همچنان که ما فکر می‌کنیم که اگر چهار پنج بچّه افتاد روی دوش یک خانواده وضع زندگیشان چگونه خواهد شد، فکر این را هم بکنید که این چهار پنچ بچّه وقتی بزرگ شدند و کاری پیدا کردند و شغلی پیدا کردند چه کمکی می‌توانند به پیشرفت کشور بکنند؛ یعنی این را هم باید فکر کرد.
یک نگاه مقلّدانه‌ای به زندگی غربی یا به زندگی اروپایی وجود داشته که به اینجا‌ها منتهی شده و میراث آن به ما‌ها رسیده؛ ما هم در یک برهه‌ای از زمان غفلت کردیم، کاری که باید انجام بدهیم انجام ندادیم. در حالی که امروز در [بعضی]از همین کشور‌های غربی از کاهش باروری دارند زیان می‌بینند، پشیمانند؛ و در بعضی از کشور‌های غربی مطلقاً کاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانواده‌های پر جمعیّت؛ مثلاً خانواده آمریکایی با ده دوازده بچّه، چطور خانواده ایرانی [که]می‌خواهد از او تقلید کند باید حتماً یک بچّه داشته باشد یا دو بچّه! که این الان وجود دارد و گزارش‌ها و خبر‌ها از این واقعیّت به ما اطلّاع میدهد.گاهی اوقات هم در مورد تربیت فرزندان، صحبت‌هایی می‌شود، که اگر تعداد بچه‌ها زیاد شد، تربیت آن‌ها را چه کنیم؟مقام معظم رهبری این مسئله را هم در یکی از جلسات درسی شان، بدین صورت توضیح فرموده اند که “تربیت فرزند به معنای “تربیت تک تک فرزندان” نیست. بلکه به معنای “تربیت محیط خانواده” است. محیط خانواده که خوب بود، چه بچه یکی باشد، چه پنج تا، به طور طبیعی و غالب، خوب تربیت می‌شود. “به هر حال بدیهی است که نمی‌توان عدد خاصی را برای تعداد فرزندان تمام خانواده ها، در نظر گرفت و اعلام کرد.مطمئنا هر کسی بتواند به نحو مورد رضایت خداوند، در تربیت فرزندش، به وظیفه اش عمل کند، قطعا پروردگار هم او را تنها نخواهد گذاشت و هم در امور مادی و هم در امور معنوی، یار و یاورش خواهد بود. پس هر کسی هر تعدادی که می‌تواند خوب و صحیح تربیت کند، برایش باقیات صالحات و خیر و حسنه خواهد بود. این نوع فرزند، هر چه بیشتر باشد، بهتر است.
مگر ممکن است کسی برای نعمت سقف تعیین کند و بگوید بیشتر نمی‌خواهم؟!مهم اینست که ما اعمالمان را برای خدا و با نیت درست انجام دهیم.انسانی که رابطه اش با خدا خوب شد، هیچ نگرانی از جائی ندارد، چون ما معتقدیم که “لا مؤثر فی الوجود، الا الله”؛ هیچ تاثیرگذاری در عالم غیر از خداوند نیست.
بیشتر بخوانید:چگونه فرزندی صالح تربیت کنیم؟+ فیلماما اگر ما خودمان اشکال داشتیم و نتوانستیم به وظیفه مان عمل کنیم، آنوقت همین فرزند که نعمت بود و حسنه، وزر و وبال دنیا و آخرتمان خواهد شد و تبدیل می‌شود به نقمت و مصیبت

همانطوری که اگر فرزند را خوب تربیت کنید، این فرزند شما را از آتش عذاب الهی نجات خواهد داد، ایجاد اشکال و تربیت یک فرزندِ سرکش در برابر پرورگار (اگر والدین در ایجاد این مسئله مقصر باشند) حتما باعث عذابشان خواهد بود و باید پاسخگوی نوع تربیت و کوتاهی‌هایی که داشته اند، باشند.منابع:جام جم سرا، خواندنی، از قرآن به نقل از سایت خامنه ای دات آی آر