کشف توانایی زرافه‌ها در استدلال آماری
کشف توانایی زرافه‌ها در استدلال آماری

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد: انسان‌ها در استفاده از استنباط‌های آماری برای تصمیم گیری تنها نیستند. زرافه‌ها به رغم داشتن مغز کوچک به نسبت جثه شان، قادر به انجام استدلال آماری در انتخابهایشان هستند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یافته‌های پژوهش‌ها نشان می‌دهد: زرافه‌ها می‌توانند از استنباط‌های آماری برای افزایش احتمال دریافت تکه‌های هویج به جای کدو سبز استفاده کنند.به گفته محققان تا به حال، نخستی‌ها و پرندگان تنها حیواناتی بودند که شواهدی از استدلال آماری نشان می‌دادند. هر دوی آن‌ها دارای مغز‌های بزرگ نسبت به اندازه بدن هستند که اغلب با هوش بالاتر مرتبط است.
محققان دانشگاه بارسلونا، دانشگاه لایپزیگ و موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک می‌خواستند آزمایش کنند که آیا حیوانی با مغز کوچک نسبت به اندازه بدنش می‌تواند استدلال آماری انجام دهد یا خیر. برای این منظور، زرافه‌ها انتخاب ایده آلی بودند.
اسکارلت هاوارد (Scarlett Howard) مدرس دانشکده علوم زیستی در دانشگاه موناش و پژوهشگر این مطالعات می‌گوید: همانطور که مشخص است، زرافه‌ها هویج را دوست دارند، اما فقط نسبت به کدو سبز قدردانی می‌کنند که این غذا‌ها را برای استفاده در یک کار استدلال آماری ایده آل می‌کند. محققان با کار با چهار زرافه، نسبت‌های متفاوتی از برش‌های هویج و کدو سبز را در ظروف شفاف قرار دادند تا آزمایش کنند که آیا زرافه‌ها می‌توانند احتمال بیشتری برای دریافت هویج را در سه آزمایش با مقادیر مختلف پیش‌بینی کنند یا خیر.
زرافه‌ها به طور قابل اعتمادی توانستند ظرف مناسب را در آزمایش‌های آزمایشی اول انتخاب کنند که در آن انتخاب صحیح هم مقدار بیشتری از هویج و هم مقدار کمتری از برش‌های کدو سبز داشت.
در آزمایش دوم، مقدار هویج در هر دو ظرف یکسان بود، اما انتخاب صحیح برش‌های کدو سبز کمتری داشت. باز هم زرافه‌ها توانستند به درستی انتخاب کنند. در آزمایش سوم، مقدار ورقه‌های کدو سبز ثابت ماند، اما ظرف درست، مقدار بیشتری هویج  داشت. باز هم زرافه‌ها درست انتخاب کردند.
نتایج ترکیبی به محققان نشان داد: زرافه‌ها از بسامد‌های نسبی و یا استدلال آماری استفاده یا صرفاً مقادیر مطلق غذای ترجیحی یا غیرمرجح خود را مقایسه می‌کنند.
هاوارد می‌افزاید: از آنجایی که زرافه‌ها در هر سه آزمایش موفق شدند، محققان به این نتیجه رسیدند که آن‌ها از استنباط‌های آماری استفاده کرده اند. اگر زرافه‌ها فقط به مقادیر مطلق هویج نگاه می‌کردند، فقط در آزمایش اول و دوم موفق می‌شدند و در آزمایش سوم شکست می‌خوردند.
هاوارد در پایان گفت: شواهد استدلال آماری در زرافه‌ها نشان می‌دهد که مغز‌های نسبتا بزرگ برای تکامل مهارت‌های آماری پیچیده لازم نیست. علاوه بر این، محققان دریافتند که توانایی استنتاج آماری ممکن است واقعاً در قلمرو حیوانات گسترده باشد.
شرح کامل این تحقیق در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.مترجم:بیتااکبری